Transmisijos skystis galbūt nėra pati įdomiausia jūsų automobilio dalis, tačiau netinkamo tipo pasirinkimas gali greitai tapti labai brangia klaida. Nesvarbu, ar vairuojate automobilį su mechanine, automatine, ar CVT pavarų dėže, norint užtikrinti ilgaamžiškumą, našumą ir saugumą, būtina naudoti tinkamą transmisijos tepalą.
Pavarų dėžių tipai ir jų skysčiai
Yra trys pagrindiniai transporto priemonių transmisijų tipai:
- Mechaninė – pavaras perjungiate patys, naudodamiesi sankaba ir lazdele. Šiose transmisijose naudojama tiršta pavarų alyva, kurios klasė paprastai būna nuo 75W iki 140W.
- Automatinė – automobilis automatiškai perjungia pavaras naudodamas hidraulinį slėgį. Šiose sistemose naudojamas ATF (Automatic Transmission Fluid – automatinės transmisijos skystis), kuris yra plonesnis, jame yra ploviklių ir trinties modifikatorių.
- CVT (Continuously Variable Transmission) – vietoj fiksuotų pavarų naudoja skriemulius ir diržus. CVT transmisijoms reikia specialaus CVT skysčio, kuris sukurtas taip, kad veiktų su šiais unikaliais komponentais.
Kiekvienas skystis sukurtas specialiai mechaninei sąrangai, kurią jis palaiko. Naudojant netinkamą skystį gali kilti rimtų problemų.
Ką iš tikrųjų veikia transmisijos skystis
Transmisijos skystis ne tik sutepa – jis taip pat:
- Mažina nusidėvėjimą, padengdamas krumpliaračius ir dalis
- Aušina sistemą, išskirdamas šilumą
- Lengvina pavarų perjungimą, ypač automatinėse pavarų dėžėse
- Užtikrina optimalų sukibimą, ypač CVT transmisijose, kur diržai turi tvirtai laikytis ant skriemulių
Jei naudojamas netinkamas skystis, šios funkcijos beveik iš karto sutrinka.
Požymiai, kad naudojate netinkamą skystį
Sumaišyti arba netinkamai naudoti transmisijos skysčiai dažnai imituoja sugedusios transmisijos simptomus. Šie požymiai yra šie:
- Sunkumai ar nelygumai perjungiant pavaras
- Pavarų slydimas
- Tam tikrų pavarų praradimas
- Užstrigimas perjungus pavarą
- Šlifavimas, trinktelėjimas ar kiti neįprasti garsai
- Perkaitimas
Šie požymiai paprastai laikui bėgant nepagerėja – jie tik blogėja.
Ką daryti, jei naudojate netinkamą skystį
Nelaukite. Kai tik suprasite, kad transmisijoje yra netinkamo skysčio:
- Jei įmanoma, nustokite važiuoti automobiliu.
- Visiškai išleiskite skystį.
- Pripildykite tinkamo skysčio, remdamiesi savo transporto priemonės specifikacijomis.
- Jei įtariama tarša, apsvarstykite galimybę atlikti plovimą.
- Jei simptomai išlieka, kreipkitės į mechaniką.
Palikę netinkamą skystį, galite negrįžtamai sugadinti vidų ir sukelti visišką transmisijos gedimą, kurio pakeitimas gali kainuoti tūkstančius.
Nesvarbu, ar vairuojate našų mechaninį, ar modernų hibridinį automobilį su CVT, nenuvertinkite tinkamo transmisijos skysčio svarbos. Netinkamas skystis per trumpą laiką gali sukelti rimtų pažeidimų ir imituoti didelius mechaninius gedimus. Prieš papildydami ar keisdami transmisijos skystį, visada dar kartą patikrinkite savininko vadovą arba pasikonsultuokite su patikimu mechaniku.
Ar kada nors turėjote problemų su transmisija dėl netinkamo skysčio? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!