Taip žlunga patys ambicingiausi planai įvesti pernelyg aukštus transporto išmetamųjų teršalų standartus. Nuo 2025 m. sausio mėn. Belgijos sostinėje ir visoje aglomeracijoje turėjo įsigalioti drastiškai sugriežtinti išmetamųjų teršalų standartai. Tačiau pakeitimai neįsigalios, nes po balsavimo vietos valdžios institucijose jie buvo atidėti dvejiems metams. Tai rodo, kas ištiks kitus pernelyg ambicingus planus, įskaitant 2035 m. numatytą Europos vidaus degimo automobilių registracijos draudimą.
Reikia pasakyti, kad Briuselio švaraus transporto zona (Briuselio mažos taršos zona) veikia jau kelerius metus, tiksliau, nuo 2018 m., o jos įvedimo poveikis iš esmės buvo teigiamai įvertintas. Aglomeracijoje gerokai sumažėjo ore esančių kietųjų dalelių ir kitų kenksmingų medžiagų kiekis. Tačiau 2025 m. pradžioje planuojami pokyčiai, apimantys ir vietoje registruotus, ir atvykstantiems svečiams priklausančius automobilius, siekė tikrai daug. Galbūt per toli. Jie apėmė beveik visas transporto priemonių kategorijas: nuo lengvųjų automobilių iki mikroautobusų, autobusų, sunkvežimių, taip pat motociklų ir mopedų. Kiekvienai iš šių transporto priemonių kategorijų turėjo būti taikomi žymiai didesni išmetamųjų teršalų reikalavimai.
Taip pat reikėtų pažymėti, kad Briuselio ir jo apylinkių keliuose važinėjantys automobiliai jau yra palyginti jauni, o tolesnis taisyklių sugriežtinimas paliestų apie 10 % transporto priemonių naudotojų. Kalbant apie dyzelinius lengvuosius automobilius, nuo 2025 m. sausio mėn. Briuselyje ir jo apylinkėse būtų leidžiama važinėti tik Euro 6 standartą atitinkančiais automobiliais, t. y. praktiškai ne senesniais nei 10 metų. Benzininiai automobiliai, atitinkantys žemesnį nei Euro 3 išmetamųjų teršalų standartą, taip pat būtų pašalinti iš kelių….
Briuselio Parlamentas keičia nuomonę
Vietos valdžios institucijos interneto svetainėje rašoma:
Po Briuselio Parlamento balsavimo spalio 4 d. 2024 m. sausio 1 d. 2025 m. sausio 1 d. mažų teršalų išmetimo zonos (LEZ) etapas atidėtas iki 2027 m. sausio 1 d. visoms susijusioms transporto priemonėms.
Įdomu pažymėti, kad balsavimo rezultatus lėmė labai skirtingų politinių frakcijų atstovų balsai. Kaip pranešė vietos spauda, tik „žalieji“ negalėjo nuslėpti savo įniršio.
Ar juos išgąsdino rinkėjų rūstybė?
Vietos politikai Briuselyje priėjo prie išvados, kad 2025 m. sausio mėn. planuojami pokyčiai yra tolimi ir kad nauda nebebus tokia didelė, kokia buvo pirmaisiais švaraus transporto zonos metais, kai iš kelių buvo šalinami labai seni ir labai susidėvėję automobiliai, neatitinkantys jokių išmetamųjų teršalų standartų. Šiandien 11 metų senumo dyzelinis automobilis, jei jis yra techniškai tvarkingas nėra pernelyg didelė našta aplinkai.
Tuo tarpu senesnių automobilių savininkų, kuriems tektų patirti nepageidaujamų išlaidų, įniršis galėtų pasireikšti – politikams nepageidaujamu – būdu prie balsadėžių.
Taip nusprendė protas.
Ar taip pat nutiks ir Europoje kurą deginantiems automobiliams?
Tuo tarpu atrodo, kad galima lažintis iš to, kad su panašiais pokyčiais susidurs ir svarbesni – Europos Sąjungos piliečių požiūriu – pokyčiai transporto srityje, numatyti 2035 m. Tai susiję su numatomu vidaus degimo automobilių draudimu. Jau dabar matome, kad automobilių gamintojai, prislėgti didelių išlaidų, susijusių su jėga propaguojamu elektromobilumu, ir sumažėjusios elektromobilių paklausos, didina automobilių su vidaus degimo varikliais, įskaitant dyzelinius, asortimentą, kurie praktiškai gal ir nėra geresni už, pavyzdžiui, iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius, bet yra už juos pigesni.
Be to, daugeliui naudotojų automobilio kaina yra svarbesnė už mažą išmetamųjų teršalų kiekį.