Naujoji revoliucinė „minios šaltinių“ programėlė leidžia vairuotojams automatiškai pranešti apie kiekvieno kelio, kuriuo jie važiuoja, būklę atsakingai tarybai ar institucijai, naudojant savo išmanųjį telefoną, įmontuotą priekiniame stikle.
Programėlė vadinasi „Stan“, ją vairuotojai gali atsisiųsti ir naudoti nemokamai, be jokios registracijos ar asmeninių duomenų rinkimo ar saugojimo. Vairuotojai gali tapti savo vietinės tarybos „piliečiais inspektoriais“, kurie naudodami išmaniojo telefono kamerą fiksuoja kelių būklę bet kurios kelionės automobiliu metu. Kiekvienai tarybai bus suteiktas portalas ir prisijungimo vardas, kuriame bus nuolat dalijamasi programėle pateiktų ataskaitų duomenimis.
Programėlėje užfiksuoti vaizdo įrašai ir atskiri vaizdai bus tikrinami naudojant pažangų dirbtinio intelekto (DI) neuroninį tinklą, kuris gali tiksliai atpažinti ir pažymėti daugybę problemų. Tai gali būti įvairios problemos – nuo nedidelių įtrūkimų ir trupančių paviršių iki kelio kraštų pažeidimų, įvairaus dydžio duobių, vandens telkinių, išblukusių kelio ženklų ir net nešvarių ar užtamsintų kelio ženklų. Iš viso, pasak kūrėjos „Metricell“, dirbtinis intelektas buvo išmokytas atpažinti ir užfiksuoti 45 skirtingas dangos ar infrastruktūros sąlygas, kurias reikia taisyti ar prižiūrėti. Be to, vairuotojai galės priartinti savo vietovės teritoriją visos šalies kelių būklės žemėlapyje, esančiame svetainėje stantheapp.com, ir taip gauti naujų, nuolat atnaujinamų žinių apie savo vietinių kelių būklę, taip pat galės palyginti savo kelių būklę su kaimyninių savivaldybių prižiūrimų kelių būkle.
Naująją programėlę sukūrusi bendrovė mano, kad jos naujovė gali pakeisti vietos valdžios institucijų vykdomą kelių priežiūros valdymą. „Metricell“ pardavimų direktorius Mike’as Mockfordas pasakojo, kad kai kurios tarybos šiuo metu atlieka tyrimus naudodamos brangius nuomojamus nuskaitymo aparatus, kuriais gali naudotis tik savaitę per metus, o kitos labai pasikliauja viešomis ataskaitomis, dažnai naudodamos ilgai trunkančią formą tarybos interneto svetainėje.
„Tai ilgas procesas ir daug kas dubliuojasi“, – teigia Mockfordas. „Naudojame dirbtinį intelektą, kad išvalytume savo minios duomenis, ir manome, kad naudodami mūsų technologiją vairuotojai galėtų kas dvi savaites apklausti visą apskritį, todėl tarybos galėtų sudaryti daug geresnį techninės priežiūros planą.“
„Didžiausias klausimas, ar galime gauti pakankamai Stano“, – sako jis. „Ar yra pakankamai žmonių, kurie yra pakankamai nusivylę kelių būkle, kad norėtų ką nors daryti? Manome, kad taip, bet pažiūrėsime, kaip seksis!“
Dar neaišku, ar tarybos su džiaugsmu priims Stano pasekmes, o Mockfordas pripažįsta, kad tradicinę darbo praktiką gali būti sunku įveikti. Jis sako, kad pagal pirminius atsiliepimus kai kurios tarybos gali nenorėti, kad Stanas joms praneštų, kiek yra duobių, nes sužinojusios apie atskirus kelių defektus jos tampa atsakingos už jų ištaisymą.
„Mūsų užduotis – įtikinti juos, kad taip, per pirmuosius šešis mėnesius jų bus daug, bet taip galėsite įvertinti visą savo tinklą, o ne tik penkis jo procentus. Mes taip pat galime padėti išvalyti duomenis ir nustatyti prioritetus pagrindinių kelių priežiūrai, o ne didelių duobių, kuriomis niekas nevažinėja, priežiūrai.“
Vietos valdžios asociacijos atstovas transporto klausimais Darrenas Rodwellas sakė: „Tarybos jau kviečia eismo dalyvius pranešti apie kelių defektus, todėl bet kokie nauji būdai, kurie tai palengvina, yra naudingi.“
„Nors ši informacija padės taryboms planuoti kelių remontą, dėl ribotų išteklių tarybos ir toliau turės nustatyti prioritetus pagal vietos aplinkybes ir, jei gali, sutelkti dėmesį į prevencines priemones.“
„Ilgalaikėje perspektyvoje vyriausybė turėtų skirti tarybų greitkelių departamentams penkerių metų finansavimo asignavimus, kad būtų užtikrintas didesnis tikrumas ir tarybos būtų prilygintos nacionaliniams greitkeliams, kad galėtų rengti dangų atnaujinimo programas ir kitus greitkelių patobulinimus, spręsti duobių problemą.“ Taip pat skaitykite: „Duobės keliuose: virš 550 mln. eurų žala buvo padaryta transporto priemonėms dėl duobių keliuose“.
Kaip veikia Stanas? Mes jį apžvelgiame…
Programėlę atsisiųsti galima greitai ir nemokamai, ji iš karto paruošta naudoti, nereikia prisijungti ar kurti paskyros. Programėlės pagrindiniame ekrane siūlomos dvi parinktys: nuotraukų režimu galite pranešti apie atskiras duobes naudodami vieną nuotrauką, o važiavimo režimu važiuodami įrašote kelią, kuriuo važiuojate.
Pasirinkus vairavimo režimą, iš pradžių rodomas vaizdo įrašo tipo vaizdas, kuriame matomas vaizdas priekyje, kad galėtumėte reguliuoti kameros kampą. Tačiau pradėjus važiuoti, ekranas tampa juodas ir jame atsiranda raudonas taškas „įrašymas“, kad būtų taupomas telefono akumuliatorius ir sumažėtų išsiblaškymo galimybė. Važiavimo režimas veikia, kai telefoną laiko keleivis, tačiau rimtiems naudotojams reikės investuoti į priekinio stiklo laikiklį, kad Stano galimybės būtų geriausios.
Nesvarbu, ar naudojate nuotraukų, ar vaizdo režimą, tiesiog palietę ekrane esantį užbaigimo mygtuką sukursite ataskaitą, kurią prieš pateikdami galite pavadinti arba pridėti pastabų.
Yra šiek tiek paini juosta „Pateiktos ataskaitos“, kuri atrodo kaip rodiklis „vyksta įkėlimas“, bet taip nėra, todėl iš karto nebuvome tikri, ar įkėlimai buvo baigti, bet iš tikrųjų jie buvo apdoroti greitai. Programėlėje galite matyti „Google“ stiliaus žemėlapį, kuriame matomi jūsų pateikti važiavimai, tačiau, deja, nei programėlėje, nei interneto svetainėje negalite naudotis išsamiais dirbtinio intelekto ekrano duomenimis apie savo keliones.
Jei nerimaujate dėl duomenų sąnaudų įrašant ir pateikiant trijų valandų važiavimo ataskaitą, jums bus malonu žinoti, kad „Stan“ neprisijungia per mobilųjį tinklą – prieš įkeldama duomenis ji laukia, kol bus „Wi-Fi“ ryšys. Duomenų poreikis sumažėja ir dėl to, kad važiavimo režimu „Stan“ kas pusę sekundės daro atskiras nuotraukas, o ne įrašinėja visą vaizdo įrašą.
Kaip ankstyvasis naudotojas, turėjau išbandyti Staną gerai pažįstamais keliais, ir buvo malonu po valandos patikrinti svetainę ir pamatyti, kad dėl mūsų važiavimų kai kurie siaubingi vietiniai asfalto paviršiai kelio būklės žemėlapyje pasirodė raudonai, o labai nedaug jų buvo žali, t. y. geros būklės kelias.
Kai žemėlapis pasipildys kitų Stano narių pranešimais, turėsite patikėti, kad jūsų pastangos duoda rezultatų. Tačiau mes ir, tikiuosi, tūkstančiai kitų žmonių tikrai vėl naudosimės Stano paslaugomis, viešai atkreipdami dėmesį į tai, koks apleistas tapo mūsų valstybinių kelių tinklas.