Prasidėjus karui Ukrainoje ir pritaikius su juo susijusias sankcijas, Rusijos automobilių pramonė pasiekė dugną. Tačiau šios šalies valdžios institucijos žada įspūdingą atsigavimą. Kyla klausimas, kam tai bus naudingiausia?
Dar 2022 m. pradžioje Rusijos automobilių pramonės nuotaikos buvo, švelniai tariant, optimistinės. Šalyje veikė kelios klestinčios užsienio gamintojų gamyklos – „Mitsubishi“, „Stellantis“ ir „Volkswagen“ turėjo savo gamyklas Kalugoje, „Mercedes“ gamino netoli Maskvos, o „Hyundai“ veikė Sankt Peterburge.
Taip pat neįmanoma nepaminėti „Renault“, kuri ne tik gamino Rusijoje, bet ir buvo pagrindinė valstybinio koncerno „AvtoVAZ“ partnerė. Būtent prancūzų paramos dėka pigios „Lados“ tapo civilizuotais automobiliais, artimais biudžetiniams Europos projektams.
Be to, ne tik Rusijos ekonomika, bet ir klientai buvo atviri produktams iš užsienio. 2021 m. tokie modeliai kaip „Kia Rio“, „Hyundai Creta“, „Hyundai Solaris“ ir „Škoda Rapid“ pateko į didžiausių pardavimų dešimtuką, nusileisdami tik pirmaujančiai „Lada“. Šiandien jų veltui ieškotume vietos rinkoje. Po Rusijos invazijos į Ukrainą ir sankcijų rusai pasmerkti rinktis vietinius produktus (kurie be „Renault“ paramos tėra tik buvusios šlovės šešėlis) arba augančius prekės ženklus iš Kinijos.
Propagandai sekasi gerai
Dar 2022 m., praėjus vos keliems mėnesiams po karo pradžios, rusai su pasididžiavimu paskelbė apie savo nacionalinių prekės ženklų, įskaitant „Moskvič“ ir „Volga“, atgimimą – tai turėjo būti įrodymas, kad šios šalies automobilių pramonei nereikia Europos. Tačiau netrukus paaiškėjo, kad Maskva ne tik nesugeba pati sukurti civilizuotos transporto priemonės, bet net ir išlaikyti jau pagamintų automobilių kokybės lygio, prilygstančio prieškariniam. Taigi Europą pakeitė kinai.
Daug dėmesio sulaukęs „Moskvič“ buvo parodytas 2022 m. lapkritį. Paaiškėjo, kad tai ne kas kita, o kiniškas JAC JS4 visureigis su pakeistu gamintojo logotipu ir pavadinimu. Nuostabiai įdomus ir modernus stilistiškai, bet kartu visiškai neturintis rusiškos kilmės. Rusiškas elementas šiuo atveju apsiriboja gamybos vieta – buvusia „Renault“ gamykla, perimta iš prancūzų po jų pasitraukimo ir pervadinta „Maskvos automobilių gamykla Moskvič“.
Panašus likimas ištiks ir Volgą
Artimiausiu metu „Volga“ bus kitas atgimsiantis „rusiškas“ prekės ženklas. Tai patvirtino pramonės ir prekybos ministras Denisas Manturovas neseniai duotame interviu agentūrai TASS.
Jis paaiškino, kad administraciniai klausimai yra baigiamajame etape. Skelbiama, kad gamyba bus pradėta 2024 m. viduryje. Darbų tempas gali būti įspūdingas, bet tik tuo atveju, jei paliksime nuošalyje „užsienio partnerių“ klausimą, kurį Manturovas mįslingai mini interviu.
Jis priduria, kad automobilis išsiskirs „absoliučiai moderniu dizainu, su visam pasauliui žinomu logotipu – su elniu“. Vien logotipu tai nesibaigia, nes jis taip pat užsimena apie vizualinį originalios „Volgos“ įkvėpimą. Tačiau sunku abejoti, kad tai bus dar vienas kiniškas automobilis su pakeistomis detalėmis.
Puiki galimybė Kinijai
Susilpnėjusi Rusijos automobilių rinka tapo lengvu taikiniu Kinijos gamintojams, kurie prieš karą joje buvo visiškai marginalūs. Tačiau prireikė vos kelių mėnesių, kad padėtis iš esmės pasikeistų. Nesunku susidaryti įspūdį, kad rusai, netekę Europos paramos, visiškai pasidavė į kinų rankas. Tai liudija ne tik nauji „Moskvič“ ar „Volga“, bet ir pati rinkos struktūra.
Rusijos interneto svetainės Autostat.ru duomenimis, vien 2023 m. Rusijoje debiutavo net 19 kiniškų markių, o iki trečiojo ketvirčio pabaigos bendra jų rinkos dalis siekė beveik 60 proc. Atsižvelgiant į pranešimus iš Rusijos, šie skaičiai tik didės.
Net jei naujosios „Volgos“ ir „Moskvič“ įtraukiamos į statistiką kaip vietiniai prekių ženklai, vis dar kyla klausimas dėl stiprios Kinijos rinkos plėtros ir gamybos perkėlimo į Rusiją. Buvusioje „Volkswagen“ gamykloje Kalugoje pradėtas bandomasis Kinijoje pagamintų „Chery“ automobilių surinkimas. Panašus likimas laukia ir buvusių “Hyundai” gamyklų, kaip interviu agentūrai TASS patvirtino pats ministras Manturovas.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.