Įkraunamos hibridinės elektrinės transporto priemonės (PHEV), anksčiau laikytos svarbiu žingsniu link elektrifikuoto transporto, dabar susiduria su vis didėjančiu Europos Sąjungos reguliavimo spaudimu. Nuo 2026 m. ES planuoja įvesti griežtesnius naudingumo koeficiento (UF) skaičiavimus, kurie gali reikšmingai paveikti PHEV vertinimą pagal CO₂ emisiją.
Kas yra PHEV ir kodėl jis yra atidžiai tiriamas?
PHEV sujungia vidaus degimo variklį su elektros varikliu ir akumuliatoriumi, kurį galima įkrauti iš kištuko. Jis gali važiuoti vien elektriniu režimu trumpus atstumus, ypač miestuose, ir ilgesnėse kelionėse pereiti prie benzino. Dėl to tai yra patrauklus pasirinkimas tokiuose regionuose kaip Lietuva, kur įkrovimo infrastruktūra už miesto ribų išlieka ribota.
- Elektrinis atstumas: 30–100+ km, priklausomai nuo modelio
- Įkrovimo laikas: 2–4 valandos namuose
- Idealiai tinka kasdienėms kelionėms į darbą ir atgal be išmetamųjų teršalų
Naujasis ES naudingumo koeficiento skaičiavimas: kas keičiasi?
Naudingumo koeficientas (UF) įvertina, kiek hibridinio automobilio ridos sudaro elektra. ES planuoja 2026 m. sugriežtinti metodiką, sumažindama oficialų PHEV „žaliąjį“ įvertinimą. Tai gali sumažinti gamintojų paskatas juos gaminti ar reklamuoti, nes jie nebepadės taip veiksmingai pasiekti CO₂ parko tikslų.
Pramonės atsakas
Europos automobilių tiekėjų asociacija (CLEPA) kartu su nacionalinėmis organizacijomis, tokiomis kaip SDCM Lenkijoje, įspėja, kad ES planas gali pakenkti tiek inovacijoms, tiek užimtumui. Gamyklos visoje Europoje – nuo Lenkijos ir Ispanijos iki Čekijos Respublikos – priklauso nuo įkraunamų elektrinių transporto priemonių (PHEV) gamybos. Sektorius teigia, kad hibridai yra būtinas tiltas link visiško elektrifikavimo.
PHEV vis dar vaidina svarbų vaidmenį – ypač Lietuvoje
Tokiose šalyse kaip Lietuva, kur elektromobilių įkrovimo infrastruktūra vis dar kuriama, PHEV siūlo praktišką alternatyvą visiškai elektra varomoms transporto priemonėms. Jos ypač naudingos tolimųjų reisų vairuotojams, įmonėms ir regionams, kuriuose viešoji parama elektromobiliams yra ribota. Staigūs reguliavimo pokyčiai gali sulėtinti žaliąją perėjimą, o ne jį paspartinti.
Reikia daugiau laiko ir infrastruktūros
- Dabartiniai įkrovimo tinklai daugelyje ES šalių yra nepakankami
- PHEV šiandien padeda sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį miestuose
- Technologiniai patobulinimai didina elektrinį atstumą
Subalansuotas reguliavimas yra labai svarbus
Nors ES siekia agresyviai mažinti transporto išmetamųjų teršalų kiekį, automobilių ekspertai ragina pereiti prie laipsniškesnio perėjimo. Staigus PHEV palaikymo sumažėjimas gali sutrikdyti pramonę, apriboti vartotojų pasirinkimo galimybes ir atidėti platesnius tvarumo tikslus.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.