Kinija pristatė novatorišką elektromobilių baterijų saugos standartą, kuris, ekspertų teigimu, gali praktiškai panaikinti gaisrų riziką. 2026 m. liepą įsigaliosiančiame GB38031-2025 reglamente nustatomi griežčiausi pasaulyje akumuliatorių saugos reikalavimai. Mokslininkų teigimu, šis žingsnis gali pakeisti pasaulinius lūkesčius, susijusius su elektromobilių gamyba, ir priversti Europą pasivyti juos.
Kodėl šis standartas yra revoliucinis
Naujasis reglamentas numato, kad po šiluminio įvykio, pavyzdžiui, mechaninio pažeidimo ar trumpojo jungimo, EV akumuliatorių temperatūra turi išlikti žemesnė nei 60 °C bent 120 minučių. Anksčiau ši riba buvo penkios minutės. Tai suteikia keleiviams gerokai daugiau laiko evakuotis iš transporto priemonės ir beveik iki nulio sumažina gaisro ar sprogimo tikimybę.
„Tai yra visiškas atstatymas. Tai pasaulinė žinia, kad saugiau galima – ir greitai“, – aiškina Dr. Kai-Philippas Kairiesas, ‚ACCURE Battery Intelligence‘ generalinis direktorius.
Baterijų testavimas: Naujo lygio kontrolė
- Šiluminis stabilumas: Per 120 minučių po terminio įvykio nekyla ugnis ar dūmai
- Susidūrimo bandymas: Plieninis rutuliukas (30 mm), į atskiras ląsteles pataikęs 150 džaulių
- Atsparumas korozijai: Ilgalaikis druskos rūko poveikis
- Įkrovos apkrovos bandymas: 300 itin greito įkrovimo ciklų nuo 20 % iki 80 % SOC
Šie bandymai sukurti taip, kad imituotų realaus pasaulio scenarijus, įskaitant susidūrimus, per didelį įkrovimą ir ilgalaikį aplinkos dėvėjimąsi, todėl akumuliatoriai tampa saugesni ir patvaresni.
Kinijos pranašumas prieš Europą ir JAV
2024 m. Kinijoje bus užregistruota daugiau kaip 11 mln. elektromobilių – beveik keturis kartus daugiau nei Europoje ir šešis kartus daugiau nei Šiaurės Amerikoje. Kinija dominuoja ne tik transporto priemonių pardavimo, bet ir ličio jonų akumuliatorių gamybos srityje, kur ji kontroliuoja 60-75 proc. pasaulinės tiekimo grandinės.
Tokie Kinijos gamintojai kaip CATL ir BYD jau integruoja daugiasluoksnes šilumos valdymo sistemas, leidžiančias valdyti saugą ląstelių, modulių ir pakuočių lygmenimis.
Ką tai reiškia Lietuvai?
Nors Lietuva laikosi ES akumuliatorių saugos standartų, šis Kinijos šuolis į priekį gali priversti ES reguliavimo institucijas ir gamintojus iš naujo įvertinti dabartines bandymų ir sertifikavimo procedūras. Jei Europos automobilių gamintojai priims panašius reikalavimus, Lietuvos vartotojai netrukus galės naudotis elektromobiliais, kurių akumuliatoriai bus daug atsparesni su gaisru susijusiems pavojams.
Iššūkiai Vakarų baterijų cheminėms medžiagoms
Ekspertai įspėja, kad gamintojams, besiremiantiems NMC (nikelio-mangano-kobalto) chemija, gali būti sunku laikytis naujųjų standartų dėl didesnio kintamumo. Tai gali paspartinti perėjimą prie saugesnių cheminių medžiagų, pavyzdžiui, LFP (ličio geležies fosfato), ypač biudžetiniams ir vidutinės klasės elektriniams automobiliams.
Kada įsigalios pakeitimai?
Reglamentas GB38031-2025 įsigalios 2026 m. liepos 1 d. Iki šios datos sertifikuotiems akumuliatoriams bus taikomas 12 mėnesių lengvatinis laikotarpis. Po to bet kokia nauja baterijos konstrukcija turės visiškai atitikti atnaujintus kriterijus.
Ar svarstote apie elektromobilį, bet nerimaujate dėl akumuliatorių gaisro? Ar šie nauji saugos standartai pakeistų jūsų nuomonę? Praneškite mums komentaruose!