Europos Sąjunga imasi plataus užmojo plano, skirto kovai su odometrų sukčiavimu naudotų automobilių rinkoje. Įvesdama centralizuotą ridos duomenų bazę visose valstybėse narėse, ES siekia didinti skaidrumą, mažinti sukčiavimą ir apsaugoti automobilių pirkėjus visoje Europoje, įskaitant ir Lietuvą.
Privalomas ridos fiksavimas per kiekvieną techninę apžiūrą
Vienas iš pagrindinių ES pasiūlymo elementų – reikalavimas fiksuoti transporto priemonės ridą per kiekvieną techninę apžiūrą. Šie rodmenys bus saugomi nacionalinėse duomenų bazėse ir prieinami tarpvalstybiniu mastu. Tai reiškia, kad jei automobilis bus parduotas ar įregistruotas kitoje ES šalyje, jo ridos istorija bus sekama kartu su juo.
Kodėl tai svarbu Lietuvos pirkėjams
Lietuvoje odometro rodmenys jau daugelį metų fiksuojami per technines apžiūras, tačiau duomenys iš tokių šalių kaip Vokietija ar Italija dažnai būna nenuoseklūs arba jų visai nebūna. Naujoji sistema pašalintų šias spragas ir užtikrintų, kad importuojamų transporto priemonių rida būtų patikrinama.
- Kiekvienos techninės apžiūros metu fiksuojami ridos duomenys
- Nacionalinės sistemos, prijungtos prie bendros ES duomenų bazės
- Didesnis tarpvalstybinio naudotų automobilių pardavimo skaidrumas
- Geresnė vartotojų apsauga nuo sukčiavimo
Belgijos „Car-Pass“ sistemos pavyzdys
Belgijoje jau sėkmingai veikia nacionalinė sistema „Car-Pass“, kuri kiekvieno patikrinimo metu registruoja ridos duomenis ir pateikia juos pirkėjams. Ekspertų teigimu, šis metodas šalyje beveik panaikino odometrų klastojimą. Dabar ES tikisi šį modelį pakartoti Europos lygmeniu.
Belgijos išmoktos pamokos
Belgijos sėkmė rodo, kad patikimi ridos duomenys didina vartotojų pasitikėjimą. Tinkamai įgyvendinta ES masto sistema galėtų turėti panašų poveikį visame žemyne. Kaip pažymėjo vienas ES transporto politikos ekspertas, „skaidrumas yra geriausias ginklas prieš sukčiavimą naudotų transporto priemonių rinkoje“.
Poveikis naudotų automobilių importui Lietuvoje
Lietuvai centralizuota duomenų bazė galėtų smarkiai pagerinti importuojamų transporto priemonių kokybę. Daug naudotų automobilių atkeliauja iš Vakarų Europos su abejotina istorija. Naujoji ES platforma leistų Lietuvos valdžios institucijoms ir pirkėjams iš karto kryžminiu būdu patikrinti ridos įrašus, o tai padėtų nustatyti klastojimus dar prieš parduodant automobilį.
- Tikresni importuojami automobiliai
- Mažiau ridos skaitiklių atsukimų
- Didesnis pasitikėjimas automobilių istorijos ataskaitomis
- Galimas kainų stabilizavimas naudotų automobilių rinkoje
Kas toliau?
Europos Komisija šiuo metu rengia teisės aktų detales. Kai jos bus galutinai parengtos, visos valstybės narės turės įgyvendinti naująsias taisykles, kurios apima skaitmeninę sistemų sąveiką ir saugius keitimosi duomenimis protokolus.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.