Gegužės 29 d. Lietuvos Seime vyks didelė politinė diskusija „Kryptis – 2030: kaip Lietuvos transportas taps ekologiškesnis?“.
Seimo narių Simono Gentviliaus, Tomo Tomilino ir Audriaus Radvilavičiaus kartu su atsinaujinančiosios energijos ir transporto inovacijų organizacijomis organizuojamas renginys bus skirtas strategijoms, kaip sumažinti naftos suvartojimą transporto sektoriuje patiriant kuo mažesnes išlaidas.
Būtinybė mažinti priklausomybę nuo naftos
Šiuo metu daugiau nei 90 % Lietuvos transporto energijos gaunama iš naftos produktų. Tuo tarpu atsinaujinančios energijos dalis transporte 2023 m. sudarė vos 7,2 %. Pagal ES Atsinaujinančios energijos direktyvą (RED III) Lietuva iki 2030 m. privalo pasiekti, kad transporto sektoriuje atsinaujinančios energijos dalis sudarytų ne mažiau kaip 29 %.
Tačiau įgyvendinimo grafikas kelia susirūpinimą: direktyvos perkėlimas į nacionalinę teisę vėluoja, o reikšmingi veiksmai numatomi tik apie 2029 m. Parlamento nario Simono Gentvilio nuomone, šis grafikas yra pernelyg lėtas, kad paskatintų investicijas ar reikšmingus pokyčius.
Būsimi teisės aktų pakeitimai
Tikimasi, kad Parlamentas netrukus priims svarbius teisės aktus, skirtus transporto dekarbonizacijai remti, įskaitant:
- RED III perkėlimą į nacionalinę teisę
- Valstybinio kelių fondo įstatymo pakeitimus
- Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo taisyklių reformą
Šiais teisės aktų pakeitimais siekiama skatinti įmones investuoti į elektra, biometanu ir kitomis mažai teršiančiomis degalų rūšimis varomas transporto priemones, užtikrinant tokių investicijų ekonominį gyvybingumą.
Renginio darbotvarkė ir pranešėjai
Renginyje vyks ekspertų pranešimai ir diskusija. Pagrindinės temos: kaip:
- Penkių kartų padidinti biometanu varomų autobusų ir sunkvežimių skaičių
- Iki 2030 m. dešimteriopai padidinti elektra varomų transporto priemonių skaičių
Pranešėjai:
- Martynas Nagevičius – Lietuvos atsinaujinančios energijos konfederacijos prezidentas
- Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė – Transporto inovacijų asociacijos direktorė
- Eimantas Balta – „Ignitis“ e. mobilumo padalinio vadovas
- Nemunas Biknius – „Amber Grid“ generalinis direktorius
- Remigijus Lapinskas – Žaliosios politikos instituto direktorius
Raginimas imtis neatidėliotinų veiksmų
Diskusijoje „Kaip pagreitinti ekologišką transporto perėjimą?“ bus aptariami skubūs reguliavimo ir infrastruktūros poreikiai. Artėjant 2030 m., dėmesys bus skiriamas masto ir ekonomiškai efektyviems sprendimams, kurie atitiktų tiek nacionalinius, tiek ES tikslus.
Ar Lietuva spės laiku įgyvendinti atsinaujinančiosios energijos transporto tikslus? Dalykitės savo mintimis ir klausimais komentaruose žemiau.