2025 m. birželio 25 d. Lietuvos Seimas pritarė pasiūlymui įsteigti Kelių fondą, kuriuo siekiama užtikrinti stabilų ir tvarų šalies strateginės kelių infrastruktūros finansavimą.
Kodėl reikalingas naujas Kelių fondas
Pasak susisiekimo ministro Eugenijaus Sabučio, Lietuva susiduria su rimtu kelių infrastruktūros iššūkiu. Šiuo metu apie 40 % valstybinių kelių yra prastos būklės, o 117 tiltų reikia kapitalinio remonto. „Dabartinis finansavimo modelis neatitinka mūsų lūkesčių – stebime laipsnišką mūsų kelių kasdienį blogėjimą“, – pristatydamas įstatymo projektą teigė ministras.
Ką veiks Kelių fondas?
Naujasis Kelių fondas veiks kaip specialus ilgalaikis finansavimo mechanizmas, skirtas valstybinių kelių atkūrimui rekonstruojant, kapitaliniu remontu, aplinkkelių tiesimu ir pritaikant infrastruktūrą gynybos poreikiams. Tai papildys esamą Kelių plėtros ir priežiūros programą, kuri ir toliau rems kasdienę priežiūrą ir savivaldybių kelių plėtrą.
Kaip bus finansuojamas fondas?
Numatomos metinės fondo pajamos turėtų siekti apie 400 mln. eurų. Pinigai bus gauti iš kelių šaltinių, įskaitant:
- Valstybės biudžeto asignavimus
- Kelių naudotojų mokesčius ir rinkliavų pajamas
- Transporto priemonių registracijos mokesčius
- Baudas už eismo taisyklių pažeidimus ir nesumokėtus kelių mokesčius
- Pasiskolintą kapitalą ir grąžą iš laikinai investuotų lėšų
- ES ir kitus tarptautinius paramos mechanizmus
Kokie yra fondo tikslai?
Fondo ištekliai bus naudojami strateginiam nacionalinės svarbos kelių atkūrimui. Pagrindinis tikslas – užtikrinti, kad bent 80 % valstybinių kelių atitiktų atitinkamų kategorijų techninius standartus.
Fondas yra laikinas ir veiks tol, kol bus pasiekti atkūrimo tikslai.
Valdymas ir priežiūra
Fondą valdys AB „Via Lietuva“ – valstybės valdoma įmonė, atsakinga už nacionalinės kelių infrastruktūros priežiūrą. Seimas tvirtins fondo metinį pajamų ir išlaidų planą kartu su nacionaliniu biudžetu. Susisiekimo ministras nustatys išlaidų paskirstymą pagal strateginius prioritetus.
Poveikis kelių eismo saugumui ir nacionaliniam saugumui
Susisiekimo ministras Sabutis pabrėžė, kad nepakankamos investicijos į kelius kelia grėsmę ne tik eismo saugumui, bet ir nacionaliniam saugumui, ekonomikos konkurencingumui, regionų pasiekiamumui ir gynybos logistikai. Naujasis fondas taip pat atitinka Lietuvos gynybos įsipareigojimus ir NATO infrastruktūros tikslus.
Parlamento parama ir tolesni žingsniai
Svarstymo etape už pasiūlymą balsavo 94 parlamentarai, 2 – prieš, o 16 susilaikė. Kad įstatymo projektas būtų priimtas, reikės galutinio balsavimo.
Ką manote apie naująją Kelių fondo iniciatyvą? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose arba socialiniuose tinkluose.