Mažesnė kaina automobilių dalių rinkoje dažnai atrodo kaip protingas būdas sutaupyti – kol stabdžiai nesugenda posūkyje arba variklis neištirpsta važiuojant magistrale. Vien 2023 metais visame pasaulyje buvo konfiskuota daugiau nei 1,6 milijono padirbtų „Mercedes-Benz“ dalių per daugiau nei 740 reidų. Tai – net 20 proc. daugiau nei ankstesniais metais.
Kur slypi tikroji problema?
Pirmiausia – ne kiekviena detalė su užrašu „Made in China“ yra klastotė. Žinomi prekių ženklai, tokie kaip Hella ar Lemförder, turi gamyklas įvairiuose pasaulio regionuose, įskaitant Aziją ar Pietų Ameriką. Jei kokybės kontrolė yra užtikrinta, šios detalės atitinka visus originalo reikalavimus.
Klastotės – tai visai kas kita. Tai netikros dalys, kurios bando atrodyti kaip originalios, tačiau pagamintos iš nežinomų medžiagų, be saugumo bandymų, tyrimų ar aplinkosaugos standartų. Tokios „detalės“ gali būti tiesioginis pavojus gyvybei.

Klastotės rūšys: nuo pusiau tikrų iki plastmasinių parodijų
Italų stabdžių sistemų gamintojas Brembo klasifikuoja klastotes taip:
- Pusiau klastotės – pavyzdžiui, originalūs suportai sujungti su nežinomais diskais ar žarnelėmis. Gali atrodyti patikimai, bet garantijos – jokios.
- Klastotės – detalės, primenančios originalą, tačiau pagamintos iš nežinomų medžiagų. Kaip jos veiks kritinėje situacijoje – nežinia.
- Super klastotės – produktai, ant kurių tiesiog užklijuotas žinomo prekės ženklo logotipas. Kartais tai būna net plastmasinės kopijos, imituojančios sudėtingas stabdžių sistemas.
Net ir pigios detalės, tokios kaip uždegimo žvakės (pvz., NGK), klastojamos dažnai. Prastai pagaminta žvakė gali greitai sulūžti ar išsilydyti, o tai gali sugadinti visą variklį.

Kodėl šios klastotės vis dar pardavinėjamos?
Padirbtų detalių gamyba yra pelninga. Tokie gamintojai apeina visas taisykles – jiems nereikia investuoti į tyrimus, kokybę, aplinkosaugą ar darbuotojų gerovę. Todėl jie gali pasiūlyti mažas kainas ir gauti didžiulį pelną.
Lietuvoje, kaip ir visoje ES, tokios detalės vis dažniau pasirodo tiek interneto skelbimuose, tiek kai kuriuose servisuose. Ir tai kelia rimtą pavojų.

Kaip apsisaugoti?
Ekspertai rekomenduoja:
- Saugokitės pasiūlymų, kurie atrodo „per geri, kad būtų tiesa“
- Pirkite tik iš patikimų ir oficialių tiekėjų
- Atkreipkite dėmesį į kokybės garantijas – hologramas, QR kodus, serijos numerius
- Venkite naujų ar nepatikimų pardavėjų, ypač siunčiančių prekes tiesiai iš Kinijos
Rinka tobulėja, bet klastotojai – taip pat. Būkite budrūs, nes net patyrę meistrai kartais nepastebi klastos. O klaida gali kainuoti labai brangiai.
Ar esate kada nors nusipirkę padirbtą automobilių dalį? Kaip supratote, kad tai ne originalas? Pasidalinkite savo patirtimi komentaruose – jūsų patarimas gali išgelbėti kitus vairuotojus.