Naujas posūkis, galintis pakirsti vartotojų pasitikėjimą, – „Tesla” buvo apkaltinta JAV ieškinyje, kad tyčia pagreitino kai kurių transporto priemonių ridos skaitiklio rodmenis. Jei šis kaltinimas teisingas, jis gali turėti įtakos tūkstančių „Tesla” savininkų visame pasaulyje teisei į garantiją.
Kas teigiama ieškinyje
Kalifornijoje pateiktame ieškinyje teigiama, kad „Tesla“ tariamai įdiegė programinės įrangos atnaujinimus, dėl kurių tam tikros transporto priemonės fiksuodavo greitesnį nuvažiuotą atstumą nei iš tikrųjų. Skundą pateikusi teisininkų komanda tvirtina, kad tai buvo sąmoningas žingsnis siekiant sumažinti garantinio remonto prašymų skaičių.
Kaip praneša „Reuters“, po tam tikrų atnaujinimų per orą (OTA) keli „Tesla“ savininkai pradėjo pastebėti neįprastai greitai padidėjusią automobilio ridą. Kai kuriais atvejais pokytis buvo toks drastiškas, kad klientams buvo atsisakyta atlikti garantinį remontą pagal atnaujintus odometro rodmenis.
Kaip kilometražo skaitiklis veikia garantijos apsaugą
Daugeliu atvejų „Tesla“ garantijos yra susietos su ridos apribojimais – paprastai 4 metai arba 80 000 km. Tariamai padidinus odometro rodmenis, paveiktos transporto priemonės galėjo anksčiau laiko viršyti šias ribas.
Vienas JAV „Tesla“ savininkas teigė, kad po įprastinio atnaujinimo jo „Model S“ rodė beveik 3 000 km didesnį atstumą nei iš tikrųjų nuvažiuotas. Dėl to važiuoklės problema nebebuvo padengta pagal garantiją.
Ekspertų nuomonės dėl kaltinimo
„Tai rimtas reikalavimas. Jei „Tesla“ manipuliavo odometrais naudodama programinę įrangą, tai gali būti laikoma vartotojų sukčiavimu“, – sakė Berlyne dirbantis automobilių programinės įrangos analitikas daktaras Lucas Hammondas. „Tai pakerta pasitikėjimą skaitmeninėmis transporto priemonių sistemomis“.
Tuo tarpu vartotojų teisių gynimo grupės ragina atlikti platesnį tyrimą, siekiant išsiaiškinti, ar tokia praktika yra pavienė, ar sisteminė visame „Tesla“ pasauliniame automobilių parke.
Poveikis Europos „Tesla“ savininkams
Nors ieškinys pateiktas Jungtinėse Amerikos Valstijose, galimos pasekmės gali būti ir už jų ribų. Lietuvos „Tesla“ vairuotojai, taip pat kiti Europos savininkai gali pradėti abejoti savo automobilio duomenų patikimumu.
Ši taisyklė galioja JAV, tačiau Lietuvos teisės aktai gali skirtis. Tačiau garantijos sąlygos ir vartotojų apsaugos įstatymai ES greičiausiai paskatintų tyrimą, jei panašių atvejų atsirastų vietoje.
Ką iki šiol pasakė „Tesla
Kol kas „Tesla“ oficialiai nekomentavo ieškinio. Įmonė yra žinoma tuo, kad teisinių klausimų neskelbia. Analitikai mano, kad oficialus atsakas gali būti pateiktas, jei reguliavimo institucijos pradės toliau tirti situaciją.
Ką daryti, jei nerimaujate
- Patikrinkite „Tesla“ ridos žurnalus prieš ir po bet kokių OTA atnaujinimų.
- Jei pastebėjote neįprastus ridos šuolius, praneškite apie juos „Tesla“ ir užfiksuokite problemą.
- Kreipkitės į vietos vartotojų apsaugos institucijas dėl teisinių rekomendacijų.
- Norėdami geriau stebėti ridą, palyginkite ją su GPS pagrįstomis programėlėmis.
Savininkai Lietuvoje turėtų būti ypač budrūs, ypač jei jie pasikliauja „Tesla“ garantija atliekant didesnius remonto darbus.
Ar tai gali būti programinės įrangos klaida?
Kai kurie „Tesla“ entuziastai spėliojo, kad rida padidėjo ne dėl piktavališkų ketinimų, o dėl klaidingo programinės įrangos apskaičiavimo. Tačiau teisės ekspertai įspėja, kad nepriklausomai nuo ketinimų, galutinis rezultatas vis tiek turi įtakos vartotojams.
„Net jei tai klaida, „Tesla“ privalo ją ištaisyti ir atlyginti žalą nukentėjusiems naudotojams“, – sakė Lietuvos teisininkė Greta Vismanė, kuri specializuojasi ES vartotojų teisės srityje.
Kas toliau?
Ieškinys gali tapti precedentu, kaip reglamentuoti ir tikrinti skaitmeninius transporto priemonių duomenis. Kadangi elektra varomos ir išmaniosios transporto priemonės tampa vis labiau priklausomos nuo programinės įrangos, duomenų rinkimo ir keitimo skaidrumas taps vis didesniu rūpesčiu.
Ar esate su tuo susidūrę realiame gyvenime? Praneškite mums žemiau!