Beveik 13 proc. Lietuvos valstybinių tiltų yra prastos būklės, o daugelio kitų amžius artėja prie 50-60 metų, todėl infrastruktūra sparčiai genda. Siekdama sušvelninti šią situaciją, „Via Lietuva“ paskelbė viešąjį pirkimą tiltų priežiūrai ir remontui, kad būtų pratęstas dar patenkinamos būklės tiltų tarnavimo laikas. Šiuo prevenciniu metodu siekiama atitolinti būklės blogėjimą ir užtikrinti saugesnę infrastruktūrą visoje šalyje.
Naujas struktūrinės degradacijos prevencijos planas
Pripažindama, kad reikia imtis skubių veiksmų, „Via Lietuva“ inicijavo valstybinės reikšmės keliuose esančių tiltų ir viadukų kritinių elementų remonto darbų konkursą. Siekiama užkirsti kelią tolesniems struktūriniams pažeidimams atliekant būtinąją techninę priežiūrą. Planuojama atnaujinti tiltų jungtis ir pagerinti vandens nuvedimo sistemas, kurios yra labai svarbios siekiant apsaugoti laikančiąsias konstrukcijas.
Programos tikslas – užkirsti kelią tiltų griūčiai ir bent penkeriais metais pailginti jų eksploatavimo trukmę. Per ateinančius dvejus metus pagal šią iniciatyvą bus tvarkoma iki 40 tiltų, o numatomas biudžetas – 4 mln. eurų.
„Mūsų svarbiausias prioritetas – saugumas“, – sakė susisiekimo viceministras Rioderikas Žiobakas. „Negalime sau leisti atidėlioti šių svarbiausių remonto darbų, nes pavojus vairuotojų gyvybei tiesiog per didelis.“
Tiltų, esančių ant ribos, tikslinė priežiūra
Remonto programoje daugiausia dėmesio bus skiriama tiltams, kuriems gresia pavojus, kad per metus jie taps nepravažiuojami. Pagrindinės intervencinės priemonės apims deformacinių siūlių keitimą ir specialių betono remonto metodų taikymą, kad būtų išvengta tolesnės žalos. Tinkama vandens drenažo sistemų priežiūra padės apsaugoti atramines sijas ir tiltų denius nuo erozijos, taip pailginant šių konstrukcijų tarnavimo laiką.
Pasak „Via Lietuva“ generalinio direktoriaus pareigas laikinai einančio Martyno Gedaminsko, „ši iniciatyva – tai tik ilgalaikės strategijos, kuria siekiama stabilizuoti ir pagerinti tiltų būklę visoje šalyje, pradžia“.
Didesnės investicijos į infrastruktūrą
Per pastaruosius ketverius metus investicijos į tiltų remontą išaugo trigubai – vien 2024 m. skirta 75 mln. eurų, o 2021 m. – tik 14 mln. eurų. Dėl to nuo 2021 m. buvo suremontuoti 94 tiltai.
Tarp naujausių projektų yra šie:
- A. Meškinio tilto rekonstrukcija
- Dubysos ir Nevėžio upių tiltai Raseinių ir Kėdainių rajonuose
- Marvelės viadukas Kaune
Vien 2024 m. buvo suremontuota 30 tiltų ir viadukų, projektai apima visą šalį. Nepaisant šios pažangos, 118 tiltų vis dar yra kritinės būklės, todėl jiems reikia skirti daugiau kaip 500 mln. eurų – daugiau nei visas Lietuvos kelių plėtros ir priežiūros metinės programos biudžetas.
Žvelgiant į ateitį
Prevencinė techninė priežiūra yra svarbiausia siekiant stabilizuoti Lietuvos tiltų ir viadukų būklę. Reguliarios apžiūros ir laiku atliekamas remontas užtikrins ilgesnį eksploatacijos laiką ir geresnę eismo saugą. Nors būtų idealu visus tiltus rekonstruoti kompleksiškai, tačiau, atsižvelgiant į ribotus išteklius, periodinės intervencijos išlieka praktiškiausiu sprendimu.
„Via Lietuva“ valdo daugiau kaip 21 000 km valstybinės reikšmės kelių, 1 500 tiltų ir 2 000 km pėsčiųjų ir dviračių takų. Įgyvendinant jos vykdomą pertvarkos planą, gerokai pagerėjo bendrovės veiklos rezultatai ir veiklos tikslai.
Kaip Lietuva turėtų nustatyti tiltų remonto prioritetus? Ar reikėtų skirti daugiau lėšų infrastruktūros priežiūrai? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!