Automobilių pramonei visame pasaulyje ruošiantis naujiems JAV importo muitams, Trumpo administracija svarsto priemones, kurios galėtų sušvelninti jų poveikį. Siūlomos lengvatos turėtų apsaugoti tiek Amerikos, tiek užsienio gamintojus nuo rimtų ekonominių padarinių. Štai ką reikia žinoti.
Nauji muitai – bet su „pagalvėle“
Pirmadienį JAV pareigūnai patvirtino, kad prezidento Donaldo Trumpo komanda rengia planus, kurie sumažintų naujų muitų poveikį. Nors konkrečios sumos dar neatskleidžiamos, planas apima išimtis bei laipsnišką įsigaliojimą, kad verslai turėtų laiko prisitaikyti.
„Tikslas – ne sukelti prekybos karą, o apsaugoti JAV interesus ir išlaikyti pasaulines tiekimo grandines“, – teigė vienas iš derybose dalyvaujančių pareigūnų.
Kaip tai paveiks Europos ir Azijos gamintojus?
Europos Sąjunga, Japonija ir Pietų Korėja atidžiai stebi situaciją. Ypač pažeidžiami Vokietijos ir Japonijos gamintojai, kurie itin priklauso nuo JAV rinkos. Staigus muitų padidėjimas be pereinamojo laikotarpio galėtų smarkiai sutrikdyti jų veiklą.
- Volkswagen, BMW ir Mercedes kas mėnesį eksportuoja tūkstančius automobilių į JAV
- Toyota ir Hyundai turi gamyklas JAV, tiekiančias produktus visam pasauliui
- Muitai gali padidinti automobilio kainą €1500–€2000
„Staigus barjeras būtų pragaištingas“, – sakė vienas prekybos patarėjas iš Berlyno. „Bet kokia lengvata – gera žinia abiem pusėms.“
Poveikis Lietuvos ir ES automobilių rinkai
Nors Lietuva tiesiogiai neeksportuoja automobilių į JAV, didžioji dalis čia parduodamų naujų ar naudotų automobilių kilę iš Europos. Kainų augimas ar gamybos trikdžiai gali netiesiogiai paveikti ir Lietuvos rinką.
Be to, Lietuvoje veikiantys logistikos ir autodalių sektoriai, kurie dalyvauja Europos tiekimo grandinėse, taip pat gali pajusti pasekmes – pavyzdžiui, ilgesnius pristatymo terminus ar brangesnį transportą.
Spaudimas JAV viduje
JAV automobilių gamintojai ir platintojai priešinasi plataus masto tarifams. Trumpo administracija bando suderinti politinius pažadus su ekonomine realybe – artėjant rinkimams, svarbu ir saugoti amerikiečių darbo vietas, ir nekelti kainų šalies viduje.
„Šis pasiūlymas – tai išmanus protekcionizmas, o ne izoliacija“, – komentavo JAV politikos patarėjas. „Norime, kad mūsų gamyklos klestėtų, bet kartu nenorime nutraukti ryšių su partneriais.“
Kas toliau?
Tarifų švelninimo planas dar tik formuojamas. Prieš priimant galutinį sprendimą, bus konsultuojamasi su automobilių pramone tiek JAV, tiek Europoje. Jei bus numatyti pereinamieji laikotarpiai ar išimtys, gamintojai gali išvengti drastiškų sukrėtimų.
Vis dėlto, neapibrėžtumas išlieka didelis. Europos gamintojai gali susidurti su reguliavimo pokyčiais, kainų svyravimais ir logistikos trikdžiais. Dalis bendrovių jau svarsto tiekimo maršrutų ar gamybos vietų pakeitimus.
Ši taisyklė galioja Jungtinėse Valstijose. Lietuvos reglamentavimas gali skirtis.
O ką manote jūs? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!