Dyzelinu varomi automobiliai Lietuvoje išlieka itin paplitę, ypač tarp importuojamų naudotų transporto priemonių. Tačiau artėjantys Europos Sąjungos siūlomi pakeitimai gali gerokai paveikti senesnių dyzelinių transporto priemonių savininkus, ypač tų, kurios neturi veikiančių kietųjų dalelių filtrų (DPF).
Kas keičiasi Europos Sąjungoje?
ES rengia naujus techninės apžiūros standartus, pagal kuriuos periodinių techninių apžiūrų metu būtų privaloma tikrinti azoto oksidų (NOx) ir kietųjų dalelių emisijas. Tai reiškia, kad transporto priemonės su sugedusiomis, užsikimšusiomis ar trūkstamomis DPF sistemomis automatiškai neatitiktų reikalavimų, net jei jų varikliai ir kitos sistemos veikia.

Nors DPF filtro pašalinimas jau yra neteisėtas, daugelis transporto priemonių Lietuvoje vis dar praeina techninę apžiūrą, nes nėra aktyvių klaidų kodų ar matomų dūmų. Šiomis naujomis taisyklėmis siekiama pašalinti tokias spragas.
Kodėl tai svarbu Lietuvos vairuotojams?
Tūkstančiai lietuviškų transporto priemonių yra senesnės nei 10 metų ir buvo importuotos iš tokių šalių kaip Vokietija ar Jungtinė Karalystė. Daugelyje jų nebeveikia DPF sistemos. DPF filtro pakeitimas gali kainuoti nuo 500 iki 1500 eurų – kartais daugiau nei automobilio rinkos vertė. Įvedus naująsias taisykles, neveikiančios išmetamųjų teršalų išmetimo sistemos bus automatiškai diskvalifikuojamos techninės apžiūros metu, neatsižvelgiant į jų bendrą būklę.

Svarstomos papildomos priemonės
- Centralizuotos visos ES mastu veikiančios ridos stebėjimo sistemos sukčiavimams su odometrais užkirsti kelią sukčiavimui
- Techninių apžiūrų fotodokumentavimas siekiant skaidrumo
- Sudėtingesnis inspektorių mokymas, kad būtų galima geriau nustatyti neteisėtus pakeitimus
- Galimas patikrų kainų koregavimas atsižvelgiant į infliaciją arba minimalų darbo užmokestį
Poveikis Lietuvos transporto priemonių rinkai
Įgyvendinus šiuos pasiūlymus, senesnių dyzelinių automobilių be DPF filtrų gali tapti neįmanoma importuoti, perparduoti ar teisėtai prižiūrėti. Savininkams teks rinktis: investuoti į naują DPF filtrą (jei toks yra) arba išregistruoti transporto priemonę. Tai gali pakeisti Lietuvos naudotų automobilių rinką, nes paspartins perėjimą prie švaresnių alternatyvų, pavyzdžiui, hibridinių ar elektrinių transporto priemonių.
Kada įsigalios šie pakeitimai?
Terminai dar nėra galutinai nustatyti. Tačiau kai kuriose ES šalyse, pavyzdžiui, Vokietijoje ir Nyderlanduose, jau atliekami pažangūs išmetamųjų teršalų bandymai. Tikimasi, kad Lietuva paseks jų pavyzdžiu per kelerius ateinančius metus, ypač jei bus vykdomi visos ES įpareigojimai.
Jeigu vairuojate arba planuojate įsigyti senesnį dyzelinį automobilį, ypač tokį, kuriame nėra arba neveikia DPF filtras, turėtumėte pradėti ruoštis jau dabar. Griežtėjant taisyklėms, reikalavimų neatitinkančias transporto priemones bus vis sunkiau teisiškai prižiūrėti. Investicijos į ekologiškesnį, išmetamųjų teršalų reikalavimus atitinkantį automobilį netrukus gali tapti ne tik neprivalomos, bet ir būtinos.