Kai transporto priemonės variklio valdymo modulis aptinka nepakankamą įtampą deguonies jutiklio prieš srovę esančioje deguonies jutiklio kaitinimo grandinėje, pasirodo diagnostinis trikties kodas P0031. Šis konkretus gedimas paveikia pirminį deguonies jutiklį, esantį prieš katalizinį konverterį 1 banke, ir sutrikdo jutiklio gebėjimą greitai pasiekti idealią darbinę temperatūrą. Dėl šio gedimo atsiranda kaskadinių veikimo problemų, kurios neapsiriboja paprasta diagnostika. Supratus susijusias tarpusavyje susijusias sistemas, paaiškėja, kodėl ši iš pažiūros nedidelė elektros problema gali turėti didelės įtakos bendram automobilio veikimui.
P0031 HO2S šildytuvo valdymo grandinės HO2S žemo 1 banko jutiklio reikšmė ir apibrėžtis
Kodas P0031 reiškia žemos įtampos būklę šildymo deguonies jutiklio (HO2S), esančio prieš katalizinį konverterį, 1 banko šildymo valdymo grandinėje. Bank 1 reiškia variklio pusę, kurioje yra cilindras Nr. 1, o jutiklis Nr. 1 reiškia prieš srovę esantį jutiklį, išdėstytą tarp variklio ir katalizinio konverterio. Šildytuvo elementas leidžia deguonies jutikliui greitai pasiekti darbinę temperatūrą, paprastai apie 300 °C, todėl galima nustatyti tikslius oro ir degalų mišinio rodmenis. Kai šioje šildytuvo grandinėje atsiranda žema įtampa arba ji visiškai sugenda, ECM (variklio valdymo modulis) negali tinkamai stebėti išmetamųjų dujų sudėties, todėl padidėja išmetamųjų teršalų kiekis ir sumažėja degalų sąnaudos. Europos transporto priemonėse šią funkciją atlieka ECM, o ne PCM (Powertrain Control Module), kuris paprastai nurodomas amerikietiškoje terminologijoje.
Bendrosios P0031 HO2S šildytuvo valdymo grandinės žemo 1 banko 1 jutiklio lygio priežastys
- Neteisingas deguonies jutiklio šildytuvo elementas – per didelė vidinė varža arba atvira grandinė
- Pažeisti laidai arba jungtys – korozija, nutrūkimai arba blogos jungtys šildytuvo grandinėje
- Sudegęs saugiklis arba relė – sugedo šildytuvo grandinės apsaugos įtaisai
- ECM gedimas – variklio valdymo modulis negali tinkamai valdyti šildytuvo grandinės
- Įžeminimo grandinės problemos – bloga įžeminimo jungtis turi įtakos šildytuvo veikimui
Simptomai, kuriuos gali pastebėti vairuotojai
- Įsijungusi variklio patikros lemputė – pagrindinis deguonies jutiklio šildytuvo gedimo indikatorius
- Mažos degalų sąnaudos – variklis įšilimo laikotarpiu dirba sodriai
- Trumpa tuščiąja eiga, kai variklis šaltas – netinkamas oro ir degalų mišinys užvedimo metu
- Nepavykęs išmetamųjų teršalų testas – padidėjęs teršalų kiekis dėl neefektyvaus degimo
- Didesnis įšilimo laikas – varikliui reikia daugiau laiko, kad pasiektų tinkančią darbinę temperatūrą
Diagnostika ir bandymai
Profesionalus diagnozavimas prasideda nuo OBD-II skaitytuvo prijungimo, kad būtų galima gauti išsaugotus kodus ir „freeze frame” duomenis. Technikas apžiūri deguonies jutiklio laidų pynę, ar nėra matomų pažeidimų, korozijos ar atsilaisvinusių jungčių. Naudodami skaitmeninį multimetrą, jie išmatuos šildytuvo grandinės varžą, kuri, kai jutiklis yra kambario temperatūros, paprastai turėtų būti 4-8 omų. Atliekant įtampos bandymą patvirtinama, kad šildytuvo elementui tiekiama tinkama energija, paprastai apie 12 voltų, kai variklis įjungtas. Mechanikas taip pat patikrina susijusius šildytuvo grandinės saugiklius ir reles. Išplėstinė diagnostika gali apimti tiesioginių duomenų srautų stebėjimą, kad būtų galima stebėti šildytuvo srovės suvartojimą ir jutiklio reakcijos laiką varikliui įšilus.
Remonto etapai ir kaina
Remonto procedūros priklauso nuo konkretaus komponento, sukėlusio silpnos grandinės būklę:
- Pakeiskite deguonies jutiklį „Bank 1” 1 jutiklis – dažniausiai pasitaikantis pataisymas, kai šildytuvo elementas sugenda iš vidaus; kaina: 80-180 €
- Suremontuoti pažeistus laidus arba jungtis – sujungti naujas laidų atkarpas arba pakeisti surūdijusius gnybtus; kaina: 50 € – 120 €
- Pakeisti perdegusį saugiklį arba relę – paprastas apsaugos įtaisų pakeitimas; kaina: 15 € – 35 €
- ECM remontas arba keitimas – reikalingas sugedus valdymo moduliui; kaina: 400 € – 800 €
Atlikę remonto darbus, technikai ištrina diagnostinius kodus ir atlieka bandomąjį važiavimą, kad patikrintų, ar tinkamai veikia šildytuvo grandinė ir jutiklio reakcija.
Transporto priemonės, kurioms dažniausiai daromas poveikis
- Volkswagen Golf 2005-2015 m.
- BMW 3 serijos 2006-2012 m.
- Audi A4 2004-2016 m.
- Mercedes-Benz C klasė 2007-2014
- Ford Focus 2005-2018
- Opel Astra 2009-2019
Dažnai užduodami klausimai
Ar galiu toliau važiuoti esant aktyviam P0031 kodui?
Nors važiavimas su šiuo kodu iš karto nėra pavojingas, dėl netinkamo degalų mišinio ilgainiui gali būti pažeistas katalizatorius. Šalto variklio užvedimo metu variklis gali veikti turtingai, todėl padidėja degalų sąnaudos ir išmetamųjų teršalų kiekis. Patartina nedelsiant pašalinti problemą, kad išvengtumėte brangaus katalizinio konverterio keitimo.
Kiek kainuoja deguonies jutiklio keitimas Lietuvoje?
Deguonies jutiklio keitimas prieš srovę paprastai kainuoja nuo 80 iki 180 €, įskaitant dalis ir darbą. Diagnostikos mokesčiai svyruoja nuo 30 € iki 50 €. Aukščiausios klasės europietiškų markių automobiliams gali reikėti brangesnių jutiklių, todėl išlaidos gali būti didesnės.
Išvada
Į P0031 kodą reikia nedelsiant atkreipti dėmesį, kad būtų išlaikytas palankus variklio veikimas ir atitiktis išmetamųjų teršalų reikalavimams. Nors deguonies jutiklio pakeitimas paprastai išsprendžia problemą, kruopštus laidų, saugiklių ir elektros jungčių diagnostinis testavimas užtikrina tikslų remontą. Ignoruojant šį gedimą, ilgainiui sumažėja degalų ekonomija, atsiranda nelygios tuščiosios eigos sąlygos ir gali būti pažeistas katalizinis konverteris. Profesionali diagnostika patvirtina pagrindinę priežastį prieš pakeitimą, todėl išvengiama nereikalingo remonto ir užtikrinamas ilgalaikis variklio valdymo sistemos patikimumas.