Nepaisant panašių oro sąlygų Baltijos šalyse šaltuoju metų laiku, kurioms būdinga tamsa ir audringas oras, pėsčiųjų saugumo įpročiai, ypač susiję su atšvaitų naudojimu, labai skiriasi. Neseniai draudimo bendrovės „Gjensidige“ atlikto tyrimo duomenimis, daugiau nei pusė estų naktį nešioja atšvaitus, tuo tarpu šios praktikos laikosi mažiau nei trečdalis lietuvių ir tik kas penktas latvis.
Atšvaitai gelbsti gyvybes
Tyrimas, kurį draudimo bendrovės „Gjensidige“ užsakymu atliko bendrovė „NielsenIQ“, atskleidė, kad dauguma Estijos gyventojų (55 proc.) naktimis reguliariai nešioja atšvaitus, tuo tarpu Lietuvoje – 28 proc. ir Latvijoje – tik 19 proc. Deja, padėtis dar labiau neramina, kai kalbama apie vaikų saugumą. Lietuvoje tik 9 % tėvų užtikrina, kad jų vaikai tamsoje nešiotų atšvaitus, Latvijoje tokių tėvų yra 8 %, o Estijoje – vos 3 %.
Atšvaitų svarba vaikams
Vaikai dėl savo mažesnio ūgio ir ribotų gebėjimų orientuotis eisme yra ypač pažeidžiami. Be atšvaitų vairuotojams dažnai sunku juos pastebėti, todėl padidėja eismo įvykių rizika. Atšvaitai ne tik pagerina matomumą, bet ir moko vaikus saugaus elgesio kelyje ir jų atsakomybės saugoti save.
Viktorija Katilienė, „Gjensidige“ Žalų skyriaus Baltijos šalyse vadovė, pabrėžia, kad nors pėstieji gali nežinoti apie gyvybę gelbstinčią atšvaitų funkciją, vairuotojai gali pastebėti atšvaitą dėvintį asmenį net iš 150 metrų atstumo esant prastam apšvietimui. Tuo tarpu neapsaugotas pėsčiasis yra matomas tik už 30 metrų.
Ne tik pėsčiųjų sauga
Atšvaitai svarbūs ne tik pėstiesiems, bet ir dviratininkams bei motorolerių vairuotojams. A. Katilienė nurodo atvejį, kai vairuotojas, keisdamas padangą kelkraštyje ir neturėdamas jokių šviesą atspindinčių priemonių, buvo sunkiai sužalotas kitos transporto priemonės. Taigi, visi judantys kelyje – pėstieji, dviratininkai ar paspirtukininkai – turėtų naudoti atšvaitus, kad būtų geriau matomi ir saugesni.
Požiūrio keitimas ir sąmoningumo didinimas
Atšvaitai gali išgelbėti gyvybę, ypač kaimo keliuose, naujuose gyvenamuosiuose rajonuose ir vietose, kur leistinas greitis viršija 60 km/val. Naktį pėstieji be atšvaitų gali beveik išnykti iš vairuotojo akiračio. Blogiausiu atveju pėsčiasis, einantis be atšvaito, gali būti nepastebimas 90 km/val. greičiu važiuojančiam vairuotojui, kol bus per vėlu.
Saugaus eismo ekspertas ir vairavimo mokyklos direktorius Artūras Pakėnas pabrėžia, kad atšvaitų aktualumas išlieka labai svarbus, ypač tamsiuoju paros metu ir auštant, kai vairuotojų matomumas pablogėja. Jis pataria pėstiesiems nešioti atšvaitus aplink juosmenį, kad jie būtų matomi vairuotojams.
2024 m. balandžio mėn. atliktas 16-64 metų amžiaus Lietuvos, Latvijos ir Estijos gyventojų tyrimas rodo susirūpinimą keliantį nepakankamą informuotumą apie atšvaitų saugumą. Akivaizdu, kad norint pagerinti visuomenės požiūrį į eismo saugą, reikia daugiau švietimo ir, jei reikia, bausmių. Atšvaitai yra paprasta, tačiau labai svarbi priemonė, kuri gali padėti išgelbėti gyvybes, ypač esant blogam matomumui.