Kai aplinkos temperatūra svyruoja ties nulio riba ar net dar labiau nukrenta, išsikrovusiam automobilio akumuliatoriui gresia negrįžtama žala. Esant dideliam šalčiui, net ir vienas gilus akumuliatoriaus išsikrovimas gali padaryti jį netinkamą naudoti.
Išsikrovusį akumuliatorių galima išgelbėti prijungus prie gero įkroviklio. Daugeliu atvejų akumuliatoriaus įkrovimas išgelbsti jį nuo negrįžtamo gedimo arba pailgina jo tarnavimo laiką. Ar tai reiškia, kad visomis aplinkybėmis verta reguliariai įkrauti akumuliatorių? Ne – tai priklauso nuo aplinkybių.
Atsitiktinis išsikrovimas – kuo greičiau įkraukite akumuliatorių
Jei palikote automobilį su įjungtomis šviesomis (tai gali būti net maža lemputė, apšviečianti automobilio vidų) arba kitaip išsikrovė akumuliatorius, įkraukite jį. Jei akumuliatorius buvo giliai išsikrovęs, padarykite tai kuo greičiau.
Svarbu: giliai išsikrovusį akumuliatorių geriausia įkrauti lėtai, naudojant gerą įkroviklį ir, pageidautina, specialiu „remonto“ režimu. – t. y. lėtai. Avariniu atveju užvedant automobilį, akumuliatorius bus įkraunamas maksimalia automobilio generatoriaus galia. To pasekmė – nuolat mažėjanti akumuliatoriaus talpa.
Neleiskite giliai išsikrauti
Kaip sužinoti, ar akumuliatorius labai išsikrovęs? Aiškus simptomas yra tas, kad „automobilis neveikia“, o tikslų atsakymą duoda įtampos matavimas net paprasčiausiu multimetru. Pripažįstama, kad 12 voltų akumuliatorių iškrauti žemiau 10,5 volto yra nesaugu ir rizikuojama, pirma, sulfatacija ir jo talpos sumažėjimu, antra, negrįžtamu sugadinimu. Žala ypač tikėtina šaltu oru, nes akumuliatoriaus elektrolitas iškraunant tampa vis labiau linkęs užšalti. Kai jis užšąla, tai reiškia akumuliatoriaus pabaigą.
Ilgas stovėjimas: kai grįžtate prie automobilio, jis gali neužsivesti
Ilgalaikis automobilio stovėjimas kenkia akumuliatoriui, nes jis palaipsniui išsikrauna. Automobilyje, net ir nenaudojamame, yra prietaisų, kurie vartoja elektros energiją. Jei starterio akumuliatoriaus talpa nedidelė, kartais vos kelias dienas stovint gerokai sumažėja įtampa. O kaip dėl dviejų ar trijų savaičių stovėjimo? Kartais po tokio stovėjimo automobilio neįmanoma užvesti.
Jei po kelių dienų prastovos leidžiatės į ilgą kelionę ir automobilis be problemų užsiveda, akumuliatoriaus įkrauti nereikia. Jei prastova užsitęsia, verta tai padaryti.
Išsikrovęs akumuliatorius: galite jį atgaivinti, bet…
Trečia priežastis, dėl kurios reikia naudoti įkroviklį, gali būti ta, kad akumuliatorius yra susidėvėjęs ir be jo pagalbos vargu ar pavyks užvesti variklį. Naudojant gerą įkroviklį kartais galima išgyventi žiemą ir keliems mėnesiams ar net metams atidėti naujo akumuliatoriaus įsigijimą, tačiau atkurti geros akumuliatoriaus būklės paprastai neįmanoma. Akumuliatoriaus nusierinimo arba „remonto“ funkcija, kurią turi kai kurie įkrovikliai, praverčia, jei atsitiktinai giliai išsikrovė akumuliatorius, kuris prieš išsikraunant buvo labai geros būklės. Jei akumuliatorius susidėvėjęs, jo neįmanoma išgydyti ir nepadės jokia įkroviklyje įrengta „remonto“ funkcija.
Apsaugokite akumuliatorių nuo pažeidimų dėl nenaudojimo
Bet koks akumuliatoriaus iškrovimas, net jei jis įkraunamas paskutinę akimirką ir taip apsaugomas nuo pažeidimų, yra žalingas akumuliatoriui. Kai tikitės ilgą laiką nesinaudoti automobiliu ir statote jį garaže, verta jį įjungti į elektros tinklą.
Kai kurie elektroniniu būdu valdomi automobilių akumuliatorių įkrovikliai turi palaikymo funkciją, t. y. kai akumuliatorius visiškai įkraunamas, įkroviklis išsijungia, kad neperkrautų, bet visą laiką budi. Kai įtampa sumažėja (pvz., dėl dalinio akumuliatoriaus išsikrovimo), įkroviklis automatiškai įsijungia, įkrauna akumuliatorių ir vėl išsijungia. Tokiu ciklu jis gali veikti iki daugelio mėnesių, kad automobilis visada būtų paruoštas važiuoti, o akumuliatorius būtų saugus.
Jei įkraunate akumuliatorių, kaip ir kuo? Ypač šaltu oru tai nėra taip paprasta
Akumuliatoriaus įkrovimas – iš pažiūros triviali užduotis. Nereikia jo atjungti nuo automobilio sistemos, tereikia prijungti įkroviklį ir palikti. Žinoma, geri mikroprocesoriniai įkrovikliai yra saugiausi; tačiau jei akumuliatorių kraunate, pavyzdžiui, nešildomame garaže, ne kiekvienas įkroviklis gali susidoroti su su šalčiu. Esmė ta, kad kuo žemesnė akumuliatoriaus temperatūra (pradedant nuo 20 laipsnių Celsijaus „plius“), tuo didesnė turėtų būti įkrovimo įtampa. Net keli laipsniai šalčio padaro akumuliatoriaus įkrovimą paprastu įkrovikliu tiesiog neefektyvų – tai gali užtrukti iki savaitės ir akumuliatorius nebus įkrautas.
Todėl, jei turite nešildomą garažą ir norite įkrauti akumuliatorių žiemą, turėtumėte naudoti įkroviklį su aplinkos temperatūros įtampos reguliavimo funkcija. Toks įkroviklis šaltu oru padidina įkrovimo įtampą, o šiltu oru ją sumažina, kad „neužvirtų“ akumuliatoriaus elektrolitas.
Nėra prasmės dažnai įkrauti akumuliatorių, kuris yra techniškai tvarkingas, sumontuotas gerame automobilyje ir reguliariai naudojamas. Tačiau jei akumuliatorius išsikrauna arba jei automobiliu naudojatės nereguliariai, verta griebtis gero įkroviklio. Gerai prižiūrimas akumuliatorius tarnaus ilgiau.