Jei važiuodami jaučiate vibraciją, kurios anksčiau nebuvo (ypač prieš apsilankymą servise), bet kuri su kiekviena minute stiprėja, kuo greičiau sustabdykite automobilį. Galite atlikti paprastą veiksmą ir išvengti didelių išlaidų.
Apsilankymas dirbtuvėse dažnai būna naudingas mūsų transporto priemonėms, tačiau kartais turi ir pasekmių. Kaip sako mano geras draugas: „Lietuvoje, jei mechanikas ko nors nesutvarko, tai bent jau sugadina“. Taip atsitiko ir tuo atveju, kurį norėčiau jums aprašyti. Kad tai nėra neįprasta, galima spręsti iš to, kad man pačiam taip nutiko tris kartus.
Pajutote vibraciją – sustabdykite automobilį
Todėl turiu nemažai patirties šiuo klausimu. Pirmasis simptomas – nedidelė vibracija važiuojant vidutiniu greičiu. Paprastai jos sumažėja, kai pagreitėjate. Tačiau mažėjant greičiui ir laikui bėgant jos stiprėja. Po kelių minučių jie tampa didesni ir toliau didėja.
Taip nutinka, kai atsilaisvina ratų varžtai. Tam tikru momentu ratas atsilaisvins, t. y. varžtai visiškai atsilaisvins. Nepriklausomai nuo greičio bus jaučiama labai stipri vibracija ir tolygus automobilio judėjimas.
Tokios vibracijos yra dviejų tipų. Kai jaučiasi, kad dreba visas automobilis, problema susijusi su galiniu ratu. Kai daugiausia dreba vairas – veikdamas į kairę ir į dešinę – problema yra priekinis ratas.
Kodėl varžtai atsilaisvina?
Dirbtuvėse naudojama per mažai dinamometrinių veržliarakčių ir per dažnai ratai po montavimo nėra priveržiami. Tokie atvejai yra nepriimtini, net jei pasitaiko kartą iš milijono.
Automobilius turiu šiek tiek daugiau nei 10 metų ir tris kartus man teko susidurti su situacija, kai išvažiavus iš garažo automobilio ratai buvo nepakankamai prisukami. Taigi statistiškai tokių atvejų yra dešimtys tūkstančių. Žinoma, nebent aš esu pasaulinis fenomenas ir man išskirtinai nesiseka su mechanikais.
Ratų priveržimo taisyklė – tinkamai priveržti ratai neturi teisės atsipalaiduoti – yra tokia: jei varžtai atsipalaidavo, mechanikas turėjo juos priveržti (tikriausiai sukamuoju raktu), bet pamiršo. Kito paaiškinimo nėra, nebent įtariame, kad jis veikė tyčia.
Sustabdžiau automobilį – kas toliau?
Pajutę vibraciją, kurios anksčiau nebuvo, o dar labiau, jei automobilis neseniai buvo garaže, kuo greičiau saugiai sustabdykite automobilį, tačiau nestabdykite staigiai – kuo sklandžiau.
Tada paimkite kiekvieną ratą viršuje ir didele jėga pradėkite trūkčioti į vieną ir į kitą pusę. Taip, kad pajudėtų visas automobilis. Tai darykite su kiekvienu ratu atskirai. Jei jaučiate aiškų vieno rato skirtumą, palyginti su kitais ratais, greičiausiai jo varžtai yra nepriveržti. Jei skirtumų nejaučiate, vis tiek turėtumėte patikrinti visų ratų priveržimą.
Kaip priveržti (arba patikrinti) ratų varžtus?
Dažniausiai ratų veržliaraktis būna bagažinėje (jis gali būti po grindimis esančioje ertmėje arba bagažinės sienelėje). Komercinėse transporto priemonėse pagrindinių įrankių rinkinys dažnai būna kabinoje.
Patikrinti varžtų priveržimą nesudėtinga. Jei jų negalima priveržti stipriau arba tam reikia labai didelės jėgos, vadinasi, jie yra tvarkingi. Jei ratų varžtai atsilaisvinę, priveržkite juos veržliarakčiu.
Ratų veržliarakčiai – tai tikriausiai vieša paslaptis – sukurti taip, kad jų ilgis atitiktų jėgą, kuria reikia priveržti ratų varžtus. Jei per daug neišsiskiriate savo ūgiu ir jėga (nesate itin smulkus žmogus ar kultūristas), varžtams priveržti panaudosite nemažą jėgą, tai padarysite daugiau ar mažiau teisingai. Dažniausiai tai darysite iki pirmojo pasipriešinimo, kurį pajusite, ir dar turėtų būti šiek tiek judesio.
Priešingai, nei manote, per daug priveržti ratą nepatartina ir netgi žalingiau nei per mažai priveržti. Mechanikams, naudojantiems ratų veržliarakčių prailgintuvus, kurie leidžia priveržti ratus stipriau, reikėtų taip smogti per rankas, kad jie kelias savaites svarstytų apie savo profesinę ateitį.
Varžtai ilgai neatsilaisvins, jei jie buvo priveržti per maža jėga. Jie atsilaisvins tik tada, jei bus priveržti per stipriai. Kita vertus, jei veržiant naudojama per didelė jėga arba, dar blogiau, jei veržliaraktis pratęsiamas vamzdžiu, siekiant labiau priveržti, tai paprastai lemia stebulės sugadinimą. Taip pat būna, kad po kelių mėnesių ratų neįmanoma atsukti standartiniais metodais.
Jei priveržėte visus rato, kuriame aptikote laisvumą, varžtus, patikrinkite ir kitus ratus. Dažniausiai su jais problemų nebebus, bet kadangi vis tiek jau turite nešvarias rankas (arba pirštines), verta tai padaryti.
Ką daryti, jei nėra ratų veržliarakčio?
Tam tikrais atvejais rakto ratams veržliarakčio gali ir nebūti, nors jis yra viena iš būtiniausių avarinės įrangos dalių, net jei automobilyje nėra atsarginio rato. Tokiais atvejais geriausia sustabdyti atsitiktinį vairuotoją – tikėtina, kad jis tokį raktą turės. Deja, ne visi tiks, nes varžto galvutė gali būti kitokio skersmens. Turite pabandyti.
Blogiau, kai turite nuo vagystės apsaugotus varžtus, o tinkamo lizdo nėra. Tuomet nėra galimybės varžto priveržti, tačiau nesijaudinkite. Jei vieno varžto ratelyje neužveršite, galėsite važiuoti toliau be problemų. Tol, kol labai staigiai nestabdysite, nesuksite ir neagresyvinsite. Mūsų tėvai ne kartą vairavo mažylius su išlaužtais varžtais. Įprastas važiavimas nesukels didelių problemų šiuolaikiniame automobilyje, ypač jei yra bent penki ratų varžtai. Žinoma, trūkstamą varžtą reikia kuo greičiau pakeisti arba priveržti.
Kas gali nutikti neprisuktam ratui?
Iš esmės jums nieko blogo nenutiks. Tam tikru metu dėl atsilaisvinusio rato vibracija jau bus tokia stipri, kad negalėsite normaliai važiuoti. Greičiau dėl to sustosite, nei ratas nukris. Kita vertus, važiuojant dideliu greičiu, atsilaisvinę varžtai neturi didelės tendencijos dar labiau atsilaisvinti, todėl tikimybė, kad tokiu atveju ratas nukris, yra nedidelė.
Blogiau automobiliui. Atsilaisvinus ratui (nepainioti su pačių varžtų atsilaisvinimu), gali būti pažeisti rato kaiščiai, stebulė arba ratlankis. Tokio defekto remontas autoservise gali kainuoti nuo šimto iki tūkstančio eurų.
Geriausia prevencija
Užuot turėjus tris atvejus savo gyvenime, kaip aš, geriau pasimokyti iš svetimų klaidų ir taikyti paprastą taisyklę. Po kiekvieno apsilankymo dirbtuvėse patikrinkite ratų varžtų priveržimą. Nesvarbu, kiek pasitikite savo mechaniku – jis irgi gali paprasčiausiai suklysti.