Taip dažniausiai nutinka tiems vairuotojams, kurie niekada nekeičia padangų: viena padangų pora, ta, kuri yra ant varančiosios ašies, susidėvi greičiau. Jei kyla mintis įsigyti tik dvi naujas padangas, kyla dilema, ar jas dėti ant priekinės, ar ant galinės ašies. Teisingas atsakymas daugelį nustebins.
- Padangos su skirtingu priekinės ir galinės ašies ratų nusidėvėjimo lygiu niekada nėra optimali situacija, tačiau vienas iš galimų nustatymų yra daug geresnis nei kitas.
- Naujų padangų uždėjimas ant netinkamos automobilio ašies smarkiai padidina avarijos riziką
Dvi geresnės ir dvi prastesnės padangos tikrai nėra optimalus sprendimas. Važiuoklė ir automobilio stabilumo elektronika suprojektuota ir subalansuota taip, kad naudojant vienodo efektyvumo padangas būtų užtikrintas aukščiausias saugumo lygis. Tačiau teorija yra teorija, o gyvenimas yra gyvenimas – ne visi turi galimybę nusipirkti keturias naujas padangas, kai dvi padangos jau buvo panaudotos. Taigi reikia priimti sprendimą: naujos priekinės ar naujos galinės padangos?
Verta žinoti: neleidžiama ant tos pačios ašies ratų sumaišyti dvi skirtingas padangas, tačiau ant galinės ašies sumontuotos padangos gali skirtis nuo ant priekinės ašies sumontuotų padangų ne tik pagal nusidėvėjimą, bet ir pagal prekės ženklą bei kitas savybes – tai leidžiama, tai visiškai teisėta.
Ar automobilio pavaros tipas turi reikšmės?
Šis klausimas atrodo sudėtingas, nes kiekvienas automobilis yra skirtingas, o priekiniais ratais varomų automobilių ir galiniais ratais varomų ar 4×4 automobilių elgesys skiriasi. Kiekviename iš šių variantų padangų sumaišymo pasekmės bus šiek tiek kitokios, tačiau svarbiausia neteisingo pasirinkimo pasekmė yra ta pati, nepriklausomai nuo pavaros tipo.
Jei priekyje sumontuotos prastesnės padangos, tikėtina, kad priekiniai automobilio ratai praras sukibimą su kelio danga. Jei prastesnės padangos sumontuotos gale, tikėtina, kad galiniai ratai anksčiau praslys. Taigi belieka atsakyti į vienintelį klausimą: kuri padanga yra potencialiai pavojingesnė?
Prastesnės padangos priekyje, geresnės gale: kokios pasekmės?
Neigiama prastesnių padangų montavimo priekyje pasekmė – prastesnė trauka, t. y. prastesnis sukibimas su kelio danga pradedant važiuoti ir greitėjant (priekiniais ratais varomiems automobiliams, kurie sudaro didžiąją daugumą šiuolaikinių lengvųjų automobilių). Kitas dalykas – mažesnis automobilio atsparumas akvaplaningui (padangos atsiskyrimas nuo kelio ant kelių milimetrų storio vandens sluoksnio, o tai reiškia, kad priekinei padangai nesiliečiant su keliu, automobilis negali pasukti, priekiniai ratai nesuteikia krypties).
Važiuojant tiesiai pablogėja automobilio stabilumas. Pablogėja stabdymo savybės ant slidžios dangos. Tai pagrindinės problemos, susijusios su prastesnės kokybės priekinėmis padangomis – jos yra įspūdingos, tačiau ….. nereiškia, kad priekyje turėtų būti geresnės padangos. Visiškai priešingai, o kodėl – jau aiškinu.
Kodėl geresnės padangos turėtų būti montuojamos gale, nepriklausomai nuo automobilio važiavimo krypties?
Vienas didžiausių pavojų, susijusių su prastomis automobilio galinės ašies padangomis, yra galinių ratų sukibimo su kelio danga praradimas posūkyje, dėl kurio dažniausiai visiškai prarandama automobilio kontrolė, automobilis nuvažiuoja nuo kelio, apvirsta, šonu atsitrenkia į kliūtį.
Šis kontrolės praradimo mechanizmas yra toks:
- Vairuotojas įvažiuoja į posūkį ir supranta, kad važiuoja per greitai arba mano, kad važiuoja per greitai.
- Natūrali reakcija į smegenų signalą „Aš bijau“ yra atleisti gazą.
- Ypač priekiniais ratais varomuose automobiliuose šioje vietoje priekinė ašis perkraunama, o galinė ašis atpalaiduojama.
- Automobilio galinė dalis praranda sukibimą ir iš posūkio pradeda slysti į išorę;
- Tuo metu 99,99 proc. atvejų vairuotojui jau būna per vėlu reaguoti. Negana to, kad tai atsitinka netikėtai, net jei vairuotojas ir būtų numatęs tokį scenarijų, be tinkamo pasirengimo jis nieko negali padaryti. Bandymas stabdyti, kuris yra natūrali gynybinė reakcija, tik pagreitina nuvažiavimą nuo kelio.
- Šioje situacijoje ESP taip pat nepadeda – perkrovos greitai didėja ir jų neįmanoma ištaisyti stabdant atskirus ratus, be to, variklio galios sumažinimas taip pat nepadeda – ESP yra bejėgė.
Geresnės padangos gale ir prastesnės padangos priekyje yra geresnė idėja ir dėl to, kad…
…sunkiai įsibėgėjame, suvokiame kelio dangos slidumą ir padangų silpnumą, todėl intuityviai važiuojame lėčiau. Priekinių ratų slydimą posūkyje lengviau kontroliuoti, todėl taip pat skatiname važiuoti lėčiau.
Apibendrinant…
- Jei vietoj keturių gerų padangų turime dvi prastesnes ir dvi geresnes, geresnės padangos būtinai turėtų būti montuojamos gale.
- Tačiau reikia atsižvelgti į tai, kad stabdymo kelias šioje konfigūracijoje pailgės, ypač ant slidžios dangos.
- Kuo didesnis skirtumas tarp skirtingų automobilio ašių padangų protektoriaus aukščio ir kokybės, tuo didesnis pavojus ir mažesnė tikimybė, kad ESP sistema veiks efektyviai.
- Kad išvengtumėte tokių dilemų, padangas reikėtų sukeisti – kas 10 000 km arba kas sezoną keičiant priekines į galines.
- 4×4 transporto priemonėse, kuriose galinė ir priekinė ašys turi mechaninį ryšį, ratų ir (arba) padangų sukeitimas yra netgi privalomas, o montuoti žemesnes arba aukštesnes padangas ant vienos ašies yra visiškai nepriimtina, nes dėl to atsiranda mechaninių tarp ašių esančio diferencialo gedimų.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.