Svarstydami apie automobilio įsigijimą vairuotojai svarsto, ar geriau rinktis benzininį, ar dyzelinį automobilį. Kiekvienas iš šių variklių pasižymi savitomis savybėmis, kurios turi įtakos vairavimo patirčiai ir eksploatavimo išlaidoms.
Dyzelinio ar benzininio variklio pasirinkimas priklauso nuo daugelio veiksnių, įskaitant asmeninius pageidavimus, vairavimo stilių, aplinkosaugos veiksnius ir pasirengimą mokėti eksploatavimo išlaidas. Naudinga žinoti, kuo skiriasi suspaudimo ir kibirkštinio uždegimo automobilių eksploatavimo problemos.
Dyzelinas ar benzinas?
Dyzeliniai varikliai yra labai efektyvūs – tai reiškia, kad jie efektyviau naudoja degaluose esančią energiją ir mažiau jos išeikvoja aušinimo sistemai atiduodamos šilumos pavidalu. Tai reiškia, kad žiemą dyzelinį variklį sunkiau įkaitinti iki darbinės temperatūros – todėl važinėjimas mieste trumpais atstumais bus žalingas varikliui (daugelyje modelių salono šildymo problemas išsprendžia elektrinis oro šildytuvas). Dyzelinių variklių efektyvumas reiškia, kad jie taupiau naudoja degalus nei benzininiai varikliai, o dažnai ir hibridai – skirtumai ypač pastebimi važiuojant greičiau greitkeliais ar magistralėmis, taip pat važiuojant pakrautu automobiliu.
Šiuolaikiniai benzininiai varikliai, jei važiuojama ramiai ir ne per greitai, gali būti tokie pat ekonomiški arba tik šiek tiek taupesni degalams – be to, nereikėtų pamiršti, kad dyzelino kainos daugelyje šalių yra didesnės nei benzino. Todėl sutaupytus degalus gali kompensuoti didesnė degalų papildymo kaina, taip pat pačios transporto priemonės įsigijimo kaina – už dyzelinį variklį paprastai teks mokėti daugiau nei už panašaus našumo benzininį variantą.
Dyzelinas – geresnės eksploatacinės savybės
Dyzelinių variklių eksploatacinės savybės yra palankesnės dyzeliniams varikliams – jie paprastai turi didesnį sukimo momentą esant mažesniems sūkių dažniams nei benzininiai varikliai, todėl geriau tinka važiuoti pakrautu automobiliu, vilkti priekabą ar tiesiog kelyje, kur jų lankstumas pasiteisina – tai svarbu net automobiliuose su automatine pavarų dėže, nes nereikia keisti pavarų perdavimo skaičių.
Dyzelinių variklių naudingųjų sūkių dažnių diapazonas yra trumpesnis – daugelis jų geriausiai veikia 1500-3500 min-1 diapazone. Benzininius variklius galima „sukti“ daug didesniais sūkiais, o tai atsiliepia vairavimo patirčiai arba dažnesniam pavarų dėžės svirties siekimui. Dėl trumpesnio naudingųjų sūkių diapazono dyzeliniai varikliai priversti naudoti ilgesnio perdavimo skaičiaus pavaras. Tai savo ruožtu reiškia, kad panašios galios dyzelinis variklis paprastai būna mažiau dinamiškas nei benzininis.
Dyzelinių variklių degimo kamerose ir maitinimo sistemose slėgis yra didesnis nei benzininių variklių. Todėl pati variklio konstrukcija turi būti tvirtesnė. Prie to pridėjus gausius priedus, gaunamas sunkesnis variklis, todėl dyzeliai paprastai negali prilygti panašaus našumo benzininių automobilių veržlumui.
Benzinas – mažiau sudėtinga įranga
Minėta papildoma įranga, pavyzdžiui, DPF filtrai arba SCR sistemos, padidina remonto išlaidas gedimo atveju. Žinoma, šiuolaikiniuose benzininiuose varikliuose taip pat galima rasti daugybę sprendimų, įskaitant tiesioginius purkštukus, dviejų masių smagračius ir suodžių filtrus. Tačiau juose jie paprastai būna mažiau apkrauti, todėl yra patvaresni arba pigiau įsigyjami kaip atsarginė dalis.
Renkantis tarp benzininio ir dyzelinio automobilio (ypač kelerių metų senumo ar senesnio), verta atsižvelgti į švaraus transporto zonas Lietuvoje ir Europoje, o tada pritaikyti automobilio pasirinkimą prie planuojamo naudojimo būdo ir trukmės. Taip pat nereikėtų pamiršti, kad dėl visoje Europoje vykdomos kampanijos prieš dyzelinius automobilius ir susirūpinimo dėl jų priežiūros išlaidų gali būti sunku perparduoti automobilį už pardavėją tenkinančią kainą.
Dyzelinio ar benzininio variklio pasirinkimas priklauso nuo daugelio veiksnių, įskaitant individualius pageidavimus, vairavimo stilių ir transporto priemonės eksploatavimo sąlygas. Prieš priimant sprendimą verta užsisakyti bandomuosius važiavimus ir palyginti eksploatacijos ir techninės priežiūros išlaidas bei kiekvieno variklio tipo privalumus ir trūkumus. Kiekvienas jų bus tinkamas, jei bus tinkamai pritaikytas prie vairuotojo poreikių.