Važinėjimas automobiliu su mechanine pavarų dėže daugeliui atrodo patikimesnis nei su automatine transmisija. Ir tai – ne be pagrindo: mechaninės dėžės dažnai tarnauja ilgiau, yra pigesnės prižiūrėti ir leidžia vairuotojui labiau „jausti“ automobilį. Tačiau tai nereiškia, kad jas galima naudoti bet kaip.
Netinkamas pavarų perjungimas gali baigtis ne tik nepatogiu važiavimu, bet ir rimtais gedimais bei brangiu remontu. Ekspertai dalijasi praktiniais patarimais, kaip teisingai perjungti pavaras ir apsaugoti transmisiją.
1. Kada perjungti pavarą?
Tiek per anksti, tiek per vėlai perjungta pavara – klaida. Benzininiams varikliams rekomenduojama perjungti pavaras esant 2500–3000 aps./min, o dyzeliniams – 2000–2500 aps./min.
Svarbu ne tik stebėti tachometrą, bet ir klausytis variklio garso. Jei jis pradeda „rėkti“ arba vos „traukia“ – vadinasi, pavarą reikėtų keisti nedelsiant. Tinkamas momentas padeda užtikrinti sklandų važiavimą ir mažesnes kuro sąnaudas.
2. Teisinga pavarų perjungimo eiga
Norint, kad transmisija tarnautų ilgai, perjungimas turi būti sklandus ir be staigių judesių. Štai kaip tai padaryti:
- Iki galo nuspauskite sankabą, kad atjungtumėte variklį nuo pavarų dėžės.
- Perjunkite svirtį į reikiamą pavarą.
- Truputį sustokite neutralioje padėtyje – net jei tik akimirkai. Tai padeda švelniau „įsukti“ naują pavarą.
- Lėtai atleiskite sankabą, kartu švelniai spausdami akceleratorių.
Staigūs judesiai ar pavarų „mušimas“ gali sugadinti sinchronizatorius ar sankabą, o šie remontai – vieni brangiausių.
3. Kaip elgtis važiuojant į kalną ar nuo jo?
Važiuojant į kalną, pavarą būtina perjungti iš anksto – nelaukite, kol variklis pradės dusti. Taip užtikrinsite stabilų greitį ir neleisite varikliui perkaisti.
Leidžiantis nuo kalno, naudokite variklio stabdymą. Tai reiškia, kad reikia mažinti pavarą ir leisti automobiliui lėtėti savaime – taip mažiau apkraunami stabdžiai, ypač slidžiomis ar vingiuotomis kelio atkarpomis.
Kodėl tai aktualu Lietuvoje?
Lietuvoje vis dar daug vairuotojų renkasi automobilius su mechanine pavarų dėže – dėl mažesnių kuro sąnaudų, ilgesnio tarnavimo ar tiesiog iš įpročio. Tačiau ne visi žino, kaip šią sistemą naudoti taisyklingai.
Netinkami įpročiai, įgyti mokantis važiuoti „iš jausmo“, ilgainiui gali pridaryti žalos, kurios išvengti visai nesunku – tereikia šiek tiek žinių ir dėmesingumo.
Ar ir jūs vairuojate automobilį su mechanine dėže? Kokius pavarų perjungimo įpročius turite jūs? Pasidalinkite komentaruose žemiau!