Jei neseniai įsigijote naują automobilį arba bandėte jį vairuoti, galbūt pastebėjote, kad trūksta tradicinės rankinio stabdžio svirties. Kadaise buvęs pagrindinis elementas tarp beveik kiekvieno automobilio sėdynių, fizinis stovėjimo stabdys sparčiai nyksta. Vietoj jo? Mažas mygtukas arba jungiklis – elektroninis stovėjimo stabdys (EPB). Tačiau kodėl įvyko šis pokytis ir ką jis reiškia vairuotojams?
Kas yra elektroninis stovėjimo stabdys (EPB)?
EPB – tai kompaktiška sistema, kurioje vietoj senosios svirties naudojamas paprastas jungiklis. Jį paspaudus, galinės automobilio stabdžių trinkelės įjungiamos naudojant elektroninius variklius. Rezultatas toks pat kaip ir su tradiciniu rankiniu stabdžiu – automobilis apsaugomas nuo riedėjimo, tačiau nereikia jokių laidų ar rankinio valdymo pastangų.

2024 m. „CarGurus“ atlikto tyrimo duomenimis, tik 8 % naujų JK automobilių vis dar turėjo tradicinius rankinius stabdžius.
Kodėl automobilių gamintojai pirmenybę teikia elektroniniam rankiniam stabdžiui
Yra dvi pagrindinės priežastys:
Erdvės efektyvumas – jungiklis užima daug mažiau vietos nei svirtis, todėl lieka daugiau vietos:
- Puodelių laikikliams
- Belaidžio įkrovimo kilimėliams
- Centrinės konsolės daiktadėžėms

Paprastesnė konstrukcija ir mažiau techninės įrangos – nereikia stabdžių laidų ar mechaninių jungčių, besidriekiančių po automobiliu. Tai supaprastina gamybą ir sumažina komponentų nusidėvėjimą.
„Pašalinus rankinio stabdžio svirtį atsilaisvino vertinga konsolės erdvė“, – sako automobilių inžinierius Lukas Thorne’as iš „AutoTech Insights“.
Kodėl vairuotojai taip pat vertina EPB
Vairuotojo požiūriu, EPB yra:
- Lengviau naudoti – nereikia naudoti jėgos
- Patogu – kai kurios sistemos automatiškai įsijungia, kai automobilis sustoja arba išsijungia.
- Integruoti su saugos sistemomis – EPB gali veikti kartu su pagalbine važiavimo įkalnėje sistema, automatinio sulaikymo sistema ir kitomis stabilumo funkcijomis.
„Tai nebėra tik stovėjimo stabdys – tai visos automobilio saugos sistemos dalis“, – aiškina Robertas Kelleris, „DriveSafe Garage“ vyriausiasis mechanikas.
Kokie yra trūkumai?
Nors EPB turi daug privalumų, yra ir keletas trūkumų:
- Nėra avarinio manevravimo – skirtingai nei svirtimi, EPB negalima naudoti dreifuojant ar staigiai stabdant, jei sugenda hidraulinė sistema.
- Brangesnis remontas – elektronika ir varikliai gali sugesti, todėl juos pakeisti kainuoja brangiau
- Mažiau taktilinio grįžtamojo ryšio – kai kurie vairuotojai jaučiasi atsijungę be mechaninio svirties „spragtelėjimo“
Ar EPB išliks?
Taip. Dauguma didžiųjų gamintojų standartizavo EPB naujuose modeliuose. Nors kai kuriose pradinio lygio ar pagalbinėse transporto priemonėse vis dar gali būti siūlomos svirtys, jos tampa nišine galimybe.
Entuziastus tai gali nuvilti, tačiau paprastam vairuotojui tai dar vienas pavyzdys, kaip šiuolaikinės technologijos supaprastina kasdienį naudojimą.
Apibendrinant, fizinis rankinis stabdis pamažu traukiasi į automobilių istoriją, jį keičia elegantiškos ir išmanios elektroninės sistemos. Jos taupo vietą, supaprastina naudojimą ir integruojasi su šiuolaikinėmis saugos funkcijomis, tačiau turi keletą apribojimų.
Ar pasiilgstate senosios rankinio stabdžio svirties? O gal jums labiau patinka naujosios sistemos paprastumas? Pasidalykite savo mintimis toliau!
Šaltinis: Slashgear.com