Daugelis vairuotojų svarsto, koks greitis geriausiai taupo degalus. Ekspertų tyrimai rodo, kad važiavimas 70–90 km/h greičiu dažnai yra efektyviausias. Tačiau kas tiksliai daro šį greičio diapazoną optimalų ir kaip jis skiriasi priklausomai nuo transporto priemonės tipo?
Kodėl 70–90 km/h greitis yra ekonomiškiausias degalų atžvilgiu
Šį optimalų diapazoną lemia keli veiksniai:
- Aerodinamika: Oro pasipriešinimas žymiai padidėja viršijus 90 km/h, todėl padidėja degalų sąnaudos.
- Variklio efektyvumas: Dauguma variklių geriausiai veikia aukštesnėmis pavaromis esant vidutinėms apsukoms – dažniausiai esant 70–90 km/h greičiui.
- Stabilus važiavimas: Greitis šiame diapazone skatina sklandesnį važiavimą, vengiant staigaus greitėjimo ir stabdymo.
Ekspertų ir organizacijų tyrimai
ADAC (Vokietija) nustatė, kad važiuojant 80 km/h greičiu, degalų sąnaudos gali sumažėti iki 30 %, palyginti su 130 km/h greičiu. JK „WhatCar?“ atskleidė, kad daugelis benzininių ir dyzelinių sedanų sunaudoja mažiausiai degalų važiuodami 75–85 km/h greičiu. JAV Energetikos departamentas teigia, kad greitis virš 90 km/h padidina degalų sąnaudas maždaug 10–15 % kas papildomus 10 km/h.
Lietuvoje „Via Lietuva“ perteklines degalų sąnaudas daugiausia sieja su agresyviu vairavimu ir per dideliu greičiu kaimo vietovėse.
Optimalus greitis pagal transporto priemonės tipą
Efektyviausias greitis priklauso nuo transporto priemonės konstrukcijos ir variklio tipo:
- Miesto automobiliai: 60–75 km/h
- Kompaktiniai sedanai: 70–85 km/h
- Visureigiai: 70–80 km/h
- Dyzeliniai varikliai: 75–90 km/h
- Benzininiai varikliai: 70–85 km/h
- Hibridai: 60–75 km/h
- Elektrinės transporto priemonės: 50–70 km/val.
Ekspertų įžvalgos
„Vien greitis nenulemia degalų sąnaudų. Lygiai taip pat svarbu palaikyti pastovų tempą“, – sako KTU transporto inžinerijos tyrėjas. Važiuojant nuosekliai, net ir ekonomišku greičiu, vis tiek eikvojami degalai, jei greitis svyruoja.
Vairavimo instruktorius A. Mažeika priduria: „Atsargus vairuotojas gali sutaupyti iki 25 % degalų, nepriklausomai nuo transporto priemonės tipo. Greitis yra tik vienas iš kelių veiksnių.“
Patarimai, kaip taupyti degalus vairuojant efektyviai
- Norėdami palaikyti pastovų greitį, naudokite pastovaus greičio palaikymo sistemą
- Greitai važiuokite palaipsniui; Venkite staigaus akceleratoriaus paspaudimo
- Anksti perjunkite aukštesnes pavaras, neperkraudami apsukų
- Patikrinkite padangų slėgį – net 0,2 baro per mažas slėgis gali padidinti degalų sąnaudas 5 %
- Venkite nereikalingo klimato kontrolės ar šildomų sėdynių naudojimo
- Nuimkite stogo bagažinę ir perteklinį svorį, kad pagerintumėte aerodinamiką
- Naudokite „Eco“ režimą, kai įmanoma, kad optimizuotumėte akceleratoriaus reakciją
Elektromobiliai – ar lėtesnis visada reiškia geresnį?
Elektromobiliams didelis greitis yra vienas didžiausių atstumo žudikų. Važiuojant 110 km/h greičiu, energijos sąnaudos beveik padvigubėja, palyginti su važiavimu 70 km/h greičiu. Optimalus atstumas yra 50–70 km/h. Greitesnis važiavimas žymiai sumažina bendrą nuvažiuojamą atstumą.
Vizualus greičio ir degalų sąnaudų palyginimas
Remiantis 1,5 l benzininio sedano duomenimis, štai kaip greitis veikia degalų sąnaudas ir CO₂ emisiją:
- 70 km/h – 4,8 l/100 km, ~110 g/km CO₂
- 90 km/h – 5,4 l/100 km, ~125 g/km CO₂
- 110 km/h – 6,7 l/100 km, ~145 g/km CO₂
- 130 km/h – 8,2 l/100 km, ~170 g/km CO₂
Ar turėtumėte važiuoti mažesniu nei 70 km/h greičiu?
Nebūtinai. Miesto eisme 30–50 km/h greitis gali atrodyti efektyvus, tačiau dažni sustojimai ir greitėjimas padidina degalų sąnaudas. Per ilgas važiavimas per žema pavara taip pat gali apkrauti variklį ir sumažinti efektyvumą.
Degalų taupymo įrankiai ir skaičiuotuvai
Apsvarstykite galimybę naudoti degalų sąnaudų arba CO₂ skaičiuotuvus. Įvedę vidutinį greitį ir kelionės ilgį, galite įvertinti degalų sąnaudas arba išmetamųjų teršalų kiekį. Šie įrankiai padeda planuoti efektyvesnes keliones.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.