Dauguma vairuotojų, perjungdami pavaras automobiliuose su mechanine pavarų dėže, daro dažnai pasitaikančias klaidas, dėl kurių gali tekti atlikti brangiai kainuojantį remontą.
Kokia yra brangiai kainuojanti pavarų perjungimo klaida?
Pavarų perjungimas gali atrodyti efektyvus, padedantis išvengti nereikalingo variklio stabdymo ar pavarų perjungimo. Tačiau ekspertai įspėja, kad neteisingai tai darant – ypač perjungiant pavaras žemyn – gali pernelyg susidėvėti sankaba ar net sugesti variklis.
Ar saugu praleisti pavaras?
Taip, bet tik tinkamomis sąlygomis. Pavyzdžiui, perjungimas iš 2-os į 4-ą pavarą paprastai yra nekenksmingas, jei atliekamas sklandžiai. Svarbiausia prieš atleidžiant sankabą leisti variklio sūkių dažniui nusistovėti iki reikiamo lygio. Skubant šį procesą arba leidžiant, kad sūkių dažnis nesutaptų, galima be reikalo įsitempti.
Ekspertų patarimai:
Ekspertai:
- Prieš perjungiant aukštesnę pavarą: Prieš atleisdami sankabą palaukite akimirką ilgiau, kad sūkių dažnis atitiktų sūkių dažnį.
- Kai mažinate pavarą: Niekada neperjunkite tokios pavaros, kad sūkių dažnis pasiektų raudonąją zoną.
- Visada smarkiai mažindami pavarą spustelėkite akceleratoriaus pedalą, kad padidintumėte variklio apsukas – taip išvengsite smūgių sankabai ir transmisijai.
„Brangus perjungimas“: kodėl jis pavojingas
Terminas „brangus perjungimas“ reiškia atsitiktinį pavarų perjungimą į žemesnę pavarą, dėl kurio variklio apsukos viršija saugias ribas. Dažnai tai lemia per dideles variklio apsukas, vožtuvų plaukimą arba katastrofišką variklio pažeidimą, o pavadinimas pasako viską: tai gali ištuštinti jūsų piniginę.
Net ir neviršijant raudonosios ribos, agresyvus pavarų perjungimas žemyn, tinkamai nesuderinus sūkių dažnio, ilgainiui gali smarkiai nusidėvėti sankaba ir pavarų dėžė. Blogiausiu atveju netinkamai suderintas pavarų perjungimas žemyn gali sukelti ratų blokavimą, ypač esant slidžiai kelio dangai.
Spaudimo sankabos nusidėvėjimas ir pavarų dėžės apkrova
Detalus pavarų perjungimas nedidinant variklio sūkių dažnio (akceleratoriaus spustelėjimas) verčia sankabą kompensuoti skirtumą. Ilgainiui dėl to sankaba susidėvi anksčiau laiko ir galiausiai gali praslysti arba sugesti – remontas gali kainuoti šimtus eurų.
Kaip tinkamai perjungti pavaras ir išvengti gedimų
Todėl pateikiamos pagrindinės taisyklės, kurių reikia laikytis:
- Visada derinkite sūkius mažindami pavarą (prieš atleisdami sankabą paspauskite akceleratoriaus pedalą)
- Nekada neperjunkite žemesnės pavaros, kuri padidintų apsukas virš raudonosios ribos
- Važiuokite tolygiai, ypač šaltu oru, kai variklio komponentai yra labiau pažeidžiami
- Nevaldykite sankabos, kai perjungiate pavaras arba laukiate prie šviesoforo
Perjunkite protingai, sutaupykite pinigų
Vienintelė pavarų pasirinkimo klaida gali turėti rimtų finansinių pasekmių. Rankinė pavarų dėžė užtikrina valdymą ir įsitraukimą, tačiau ji reikalauja įgūdžių ir tikslumo. Išmokite tinkamai perjungti pavaras, ir jūsų automobilis (ir piniginė) jums padėkos.
Ar kada nors patyrėte sankabos ar pavarų dėžės pažeidimų dėl perjungimo? Pasidalykite savo patirtimi toliau ir padėkite kitiems vairuoti protingiau!