Transmisijos skystis nėra pati patraukliausia automobilio priežiūros dalis, tačiau jis atlieka svarbų vaidmenį užtikrinant sklandų automobilio veikimą. Netinkamų transmisijos skysčių, ypač automatinių (ATF) ir mechaninių (MTF), sumaišymas gali sukelti rimtų ir negrįžtamų gedimų. Štai kodėl laikytis automobilio gamintojo rekomenduojamo skysčio yra ne tik rekomendacija, bet ir būtinybė.
Kaip veikia transmisijos skysčiai
Automatinės transmisijos skystis (ATF) ir mechaninės transmisijos skystis (MTF) atlieka skirtingas funkcijas, pritaikytas atitinkamoms sistemoms. ATF veikia hidrauliniame konverteryje, užtikrinant sklandų pavarų perjungimą hidrauliniu slėgiu. MTF, kita vertus, veikia kaip variklio alyva – tepa pavarų dėžę ir sugeria šilumą, susidarančią dėl pavarų trinties.
Kiekvienas transmisijos skysčio tipas turi unikalų klampumą ir priedų rinkinį. ATF yra skystesnis ir dinamiškesnis, o MTF yra tirštesnis ir pritaikytas atlaikyti didelį slėgį. Juos sumaišius, būtų pažeista jų cheminė stabilumas ir eksploatacinės savybės, o tai galėtų sukelti slydimą, perkaitimą ir galimą transmisijos gedimą.
Kodėl svarbu skysčių suderinamumas?
Dauguma gamintojų nurodo tikslią reikalingos transmisijos skysčio rūšį. Dažniausiai naudojami ATF tipai yra Dexron VI, Mercon V ir ATF+4 – kiekvienas iš jų skirtas skirtingoms sistemoms. Šie skysčiai nėra tarpusavyje keičiami. Naudojant netinkamą skystį, gali sutrikti slėgio kalibravimas hidrauliniame konverteryje arba pavarų dėžėje, dėl to gali atsirasti nereguliarus pavarų perjungimas, pavarų įjungimo vėlavimas ir perkaitimas. Netinkamas klampumas: per tirštas arba per skystas skystis keičia hidraulines savybes. Nesuderinami priedai: cheminės reakcijos tarp skirtingų skysčių gali sugadinti apsaugines plėveles ir sandariklius. Jutiklių klaidingi rodmenys: netinkama skysčio sudėtis gali siųsti neteisingus duomenis transmisijos valdymo moduliui.
Transmisijos skysčių maišymo pasekmės
ATF ir MTF arba net nesuderinamų ATF tipų maišymas gali sukelti:
- Pavarų slydimas arba staigus pavarų perjungimas
- Degimo kvapas dėl perkaitusių skysčių
- Vėluojantis arba nesėkmingas įjungimas važiuojant į priekį arba atbuline eiga
- Skysčio aeracija ir kavitacija (oro burbuliukų susidarymas)
- Metalo dalių oksidacija ir korozija
Šie simptomai gali greitai progresuoti. Daugeliu atvejų, norint pašalinti gedimus, reikia visiškai rekonstruoti transmisiją, o tai Lietuvoje gali kainuoti nuo 2000 iki 5000 eurų, priklausomai nuo transporto priemonės ir serviso.
Skysčio talpos ir lygio supratimas
Svarbu ne tik skysčio tipas, bet ir jo kiekis. Perpildymas gali sukelti aeraciją, o nepakankamas kiekis sumažina hidraulinį slėgį. Abiem atvejais gali sutrikti veikimas ir sugadinti komponentai. Visada naudokite automobilio instrukcijoje nurodytą skysčio kiekį ir po techninės priežiūros dar kartą patikrinkite skysčio lygį.
O kaip „universalios“ transmisijos skysčiai?
Kai kurie rinkoje esantys produktai teigia, kad tinka įvairių gamintojų ir modelių transporto priemonėms. Nors šie „universalūs“ skysčiai gali atrodyti patogūs, jie dažnai neatitinka šiuolaikinių transmisijų reikalavimų. Jei skysčio sudėtyje nėra nurodyta jūsų transporto priemonės markė ir modelis, geriausia jo vengti.
Kaip pasirinkti tinkamą transmisijos skystį
Paprasčiausias ir saugiausias būdas – pasikonsultuoti su automobilio naudojimo instrukcija. Joje bus nurodyti tikslios specifikacijos reikalavimai. Taip pat galite:
- Patikrinti matuoklį (kai kuriuose automobiliuose nurodytas tinkamas skysčio tipas)
- Pasikonsultuoti su sertifikuotu mechaniku arba platintoju
- Ieškoti oficialių techninės priežiūros biuletenių, kuriuose pateiktos atnaujintos skysčio specifikacijos
Jūsų automobilio transmisija yra viena iš sudėtingiausių ir jautriausių jo dalių. Naudojant netinkamą transmisijos skystį arba maišant nesuderinamus tipus, galima padaryti katastrofišką žalą. Laikydamiesi gamintojo rekomendacijų ir vengdami trumpalaikių sprendimų, galite sutaupyti tūkstančius remonto išlaidų ir užtikrinti ilgalaikį patikimumą.
Ar kada nors susidūrėte su transmisijos problemomis dėl netinkamo skysčio? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose žemiau!