Šiuolaikiniuose automobiliuose vis dažniau montuojamos automatinės pavarų dėžės (AKP), užtikrinančios sklandų ir patogų vairavimą. Tačiau, patyrusių mechanikų teigimu, daugelis vairuotojų netyčia sutrumpina savo automatinių pavarų dėžių tarnavimo laiką darydami esmines klaidas – kai kurios iš jų gali jus nustebinti.
1. Agresyvus įsibėgėjimas iš vietos
Sunkus įsibėgėjimas iš vietos yra vienas iš pagrindinių automatinėms pavarų dėžėms tenkančių streso veiksnių. Dėl jo sukimo momento keitiklis ir trinties elementai patiria papildomą apkrovą, todėl greičiau dėvisi. Lietuvos miesto eisme toks elgesys yra įprastas, tačiau ilgainiui jis gali sukelti pavarų dėžės gedimą.
2. Agresyvūs vairavimo įpročiai
Dažnas staigus greitėjimas ir stabdymas ne tik sunaudoja daugiau degalų, bet ir perkaitina transmisijos skystį. Dėl perkaitimo sutrinka tepimas, todėl vidiniai komponentai susidėvi anksčiau laiko. „Dažnai matome vairuotojų, kurie su savo automobiliais elgiasi kaip su lenktyniniais – ir jau po 100 000 km baigia keisti pavarų dėžę“, – sako pavarų dėžių specialistas Dainius Kazlauskas.
3. Ratų praslydimas ir traukos praradimas
Riedučių slydimas ant sniego, ledo ar purvo gali suklaidinti transmisijos sistemą. Ji gali neteisingai užregistruoti judesį ir toliau taikyti sukimo momentą, dėl to gali perkaisti arba atsirasti mechaninių pažeidimų. Jei ratai prasisuka, sumažinkite gazo pedalą – nespauskite jo stipriau.
4. Neteisingas vilkimas
Automatizuotos transporto priemonės vilkimas tinkamai nepasiruošus yra nelaimės receptas. Viršijant 30 km/h greitį arba velkant ilgesnį nei 30 km atstumą, transmisija gali smarkiai perkaisti. Prieš pradėdami vilkti, visada susipažinkite su transporto priemonės naudojimo instrukcija ir, jei įmanoma, naudokite priekabą.
5. Pavarų dėžės nešildymas šaltu oru
Lietuviškomis žiemomis, kai temperatūra nukrenta žemiau 0 °C, transmisijos skystis sutirštėja. Važiuojant iš karto, neleidus sistemai įšilti, gali būti nepakankamai sutepta, todėl gali atsirasti vidinė trintis ir nusidėvėjimas. Prieš pradėdami važiuoti leiskite automobiliui bent 1-2 minutes padirbėti tuščiąja eiga.
6. Transmisijos skysčio keitimo ignoravimas
Dauguma vairuotojų mano, kad automatinės pavarų dėžės nereikalauja techninės priežiūros. Iš tikrųjų gamintojai rekomenduoja keisti skystį kas 50 000-80 000 km, priklausomai nuo transporto priemonės. Nešvarus skystis praranda savo tepimo ir aušinimo savybes – dėl to gerokai padidėja jo nusidėvėjimas.
7. Stovėjimo stabdžio nenaudojimas įkalnėse
Atliekant tik „P“ pavarą, kai stovima nuokalnėje, pavarų dėžės blokavimo mechanizmas patiria papildomą apkrovą. Visada įjunkite stovėjimo stabdį prieš atleisdami kojinį stabdį. Šis paprastas įprotis gali padėti išvengti brangiai kainuojančio remonto.
Kaip prailginti pavarų dėžės tarnavimo laiką
- Važiuokite tolygiai ir venkite staigaus pavarų perjungimo
- Sušildykite transporto priemonę šaltu oru
- Naudokite tinkamą pavarų dėžės skystį ir reguliariai jį keiskite
- Venkite vilkimo, jei automobilis nėra tam pritaikytas ir patvirtintas
- Sumontuokite padangas, atitinkančias gamyklos rekomenduojamas specifikacijas
„Daugumos automatinės pavarų dėžės gedimų galima išvengti tinkamai ją naudojant ir atliekant profilaktinę priežiūrą“, – priduria J. Kazlauskas. „Pavarų dėžė gali būti paslėpta po automobiliu, tačiau tai viena brangiausių remontuojamų dalių.”
Ar kada nors teko remontuoti arba keisti automatinę pavarų dėžę? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose ir padėkite kitiems vairuotojams išvengti panašių klaidų!