Automatinės transmisijos skystis – vienas svarbiausių automobilio komponentų, tačiau dauguma vairuotojų Lietuvoje jį tikrina retai arba visai netikrina. Šiame straipsnyje sužinosite, kada ir kaip tai padaryti teisingai, kad išvengtumėte brangių gedimų.
Kodėl šis skystis toks svarbus?
Pavarų dėžės skystis (arba transmisijos alyva) užtikrina sklandų pavarų perjungimą, aušina dėžės komponentus ir mažina trintį. Jo trūkumas arba prastas kokybinis lygis gali sukelti perkaistą dėžę, netolygų pavarų perjungimą ar visišką transmisijos gedimą.
Kada reikėtų tikrinti skysčio lygį?
Nors skystis nereikalauja tokios dažnos priežiūros kaip variklio alyva, specialistai rekomenduoja tikrinti jį bent kartą per metus arba kas 20 000–30 000 km. Patikrinkite automobilio naudojimo instrukciją – kai kuriuose modeliuose transmisija yra „uždara“ ir reikalauja profesionalios patikros.
Kaip patikrinti skysčio lygį – žingsnis po žingsnio
- Pastatykite automobilį ant lygaus paviršiaus ir įjunkite stovėjimo stabdį.
- Užveskite variklį ir palaukite, kol pasieks darbinę temperatūrą.
- Perjunkite visas pavaras, tada grąžinkite į „P“ (parkavimą) arba „N“ (neutralą).
- Atidarykite variklio dangtį ir suraskite transmisijos matuoklį (dažniausiai galinėje variklio dalyje).
- Ištraukite matuoklį, nuvalykite, įdėkite atgal ir vėl ištraukite – tik tada vertinkite lygį ir spalvą.
Jei skystis rudas arba skleidžia svilėsių kvapą – laikas jį keisti. Geros būklės skystis būna rausvas, švarus ir permatomas.
Ką daryti, jei nėra matuoklio?
Daugelyje naujesnių modelių (ypač europinių) nėra tradicinio matuoklio. Tokiu atveju skystį reikia tikrinti per specialų užpildymo tašką po automobiliu, esant tam tikrai temperatūrai. Ši procedūra reikalauja įrankių ir žinių, tad ją patartina patikėti profesionalams.
Įspėjamieji ženklai, kad kažkas negerai
- Uždelstas ar sunkus pavarų perjungimas
- Garsai, primenantys trynimą ar ūžesį
- Transmisijos „slydimas“
- Svilėsių kvapas
- Įsijungusi įspėjamoji lemputė prietaisų skydelyje
Pastebėję bent vieną iš šių požymių, nedelskite – užsirašykite transmisijos patikrai. Lietuvoje tai atlieka tokios įmonės kaip „Melga“, „AD REM“, „Toptis“ ar „Regitra“ patvirtinti servisai.
Ekspertų komentaras
„Dauguma vairuotojų mano, kad transmisijos alyvos keisti nereikia niekada – tai pavojingas mitas,“ – sako Andrius Žemaitis, sertifikuotas automobilių meistras iš Kauno. „Reguliarus tikrinimas gali išgelbėti jūsų pavarų dėžę nuo mirtino gedimo.“
Mechaninė ar automatinė – skiriasi ir priežiūra
Šis straipsnis taikomas automatinėms dėžėms. Mechaninės pavarų dėžės dažniausiai naudoja kitokį, rečiau keičiamą transmisijos tepalą. Visada tikrinkite konkretaus automobilio rekomendacijas.
Užkirskite kelią bėdoms iš anksto
Prevencinė priežiūra – pigiausias būdas išvengti didelių išlaidų. Ar važiuojate „Volkswagen Golf“, ar „Toyota RAV4“, pavarų dėžės skysčio lygis turi būti reguliariai tikrinamas. Negalvokite „jei neveikia – tada tikrinsiu“. Gali būti per vėlu.
Ar esate patyrę pavarų dėžės problemų? Papasakokite komentaruose!