Kai kalbama apie automobilio būklę, nedaug kas yra taip svarbu kaip aušinimo sistema. Tačiau daugelis vairuotojų nepastebi vieno esminio komponento – radiatoriaus žarnų. Šiomis lanksčiomis žarnomis aušinimo skystis transportuojamas tarp variklio ir radiatoriaus, palaikant saugią temperatūrą. Bet jei jos sugenda? Jūsų varikliui gali kilti rimtų problemų.
Skirtingai nuo kai kurių automobilių dalių, kurių tarnavimo laikas yra nuspėjamas, radiatoriaus žarnos gali tarnauti nuo 5 iki 15 metų, priklausomai nuo naudojimo, aplinkos ir priežiūros. Tačiau laukimas, kol visiškai suges, gali sukelti katastrofišką žalą. Gera žinia? Yra aiškių įspėjamųjų ženklų, kad radiatoriaus žarnas reikia keisti. Panagrinėkime penkis pagrindinius rodiklius, rodančius, kad atėjo laikas keisti.
1. Variklis perkaista
Viena iš akivaizdžiausių problemų – perkaitęs variklis. Nors tai gali lemti daug veiksnių, dažniausiai dėl to kaltos sugedusios radiatoriaus žarnos. Patikrinkite prietaisų skydelį – jei temperatūros matuoklis rodo aukštą temperatūrą arba užsidega įspėjamoji lemputė, sustokite ir atlikite patikrinimą, kol nepadaryta rimtų pažeidimų.
Papildomi įspėjamieji ženklai:
- Sumažėjusi variklio galia
- Keistas variklio keliamas triukšmas
- degėsių kvapas
- Iš po variklio dangčio veržiasi garai arba dūmai
Jei pastebėjote bet kurį iš šių požymių, nedelsdami patikrinkite radiatoriaus žarnas.
2. Įtrūkimai ir skylės žarnoje
Laikui bėgant radiatoriaus žarnų guma dėl karščio, slėgio ir cheminių medžiagų poveikio genda. Pažvelkite po variklio dangčiu ir apžiūrėkite žarnas – ar nepastebite įtrūkimų, skylių ar matomo nusidėvėjimo? Net ir nedideli pažeidimai gali greitai padidėti, sukelti nuotėkį ir variklio gedimą.
Greitas pataisymas: Jei kelyje pastebėjote įtrūkimų, laikinai juos sutvarkysite naudodami avarinio remonto juostą, pvz., aukštos temperatūros silikoninę juostą. Tačiau nepasikliaukite ja ilgai – kuo greičiau pakeiskite žarną.
3. Aušinimo skysčio nuotėkis po automobiliu
Po automobiliu yra ryškiaspalvio skysčio (žalios, raudonos, mėlynos ar geltonos spalvos) baseinas? Tikriausiai tai aušinimo skystis, o priežastis dažnai būna nesandari radiatoriaus žarnelė. Žemas aušinimo skysčio lygis gali sukelti stiprų perkaitimą, todėl neignoruokite nuotėkio.
Nors kartais dėl to gali būti kaltas atsilaisvinęs gnybtas (tai paprasta pataisyti), pažeistą žarną reikia nedelsiant pakeisti. Jei pastebėjote nuotėkį, papildykite aušinimo skysčio, kad išvengtumėte perkaitimo, ir patikrinkite automobilį.
4. Išsipūtusios arba sutrūkusios žarnos
Radiatoriaus žarnos plečiasi ir traukiasi tekant aušinimo skysčiui, tačiau pernelyg didelis išbrinkimas ar suirimas yra blogas ženklas. Tai rodo, kad žarnos medžiaga suprastėjo, todėl ji gali staiga sugesti. Išbrinkusi žarna dažnai išsipučia dėl per didelio slėgio, o sugriuvusi gali reikšti vidinį užsikimšimą.
Ignoruojant šią problemą gali visiškai nutrūkti aušinimo skysčio srautas ir dėl to išsilydyti variklis. Jei pastebėjote išbrinkimą ar suirimą, kuo greičiau pakeiskite žarną.
5. Minkšta arba traški tekstūra
Ne visos problemos yra matomos – kartais jas reikia pajusti. Kai automobilis visiškai atvėsta, švelniai suspauskite radiatoriaus žarną. Ji turėtų būti tvirta ir lanksti.
Jei jis atrodo purus, minkštas arba traškus, reiškia, kad vidinė medžiaga suirusi. Tai reiškia, kad žarna bet kuriuo metu gali sprogti, o to nenorite rizikuoti.
Nelaukite, kol sustos !
Radiatoriaus žarnų keitimas yra vienas paprasčiausių ir pigiausių techninės priežiūros darbų, ypač palyginti su sugadinto variklio remonto išlaidomis. Kainos skiriasi, tačiau aukštos kokybės radiatoriaus žarnų galima rasti maždaug nuo 12 iki 20 eurų.
Jei jūsų radiatoriaus žarnos rodo bet kurį iš pirmiau nurodytų įspėjamųjų ženklų, nelaukite – sutaisę jas dabar, galite sutaupyti tūkstančius eurų remontui.
Ar kada nors teko susidurti su radiatoriaus žarnos gedimu? Kaip pastebėjote problemą? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!