Artėjant šiltiems orams – ilgų kelionių automobiliu netrūksta. Verta žinoti, ką patikrinti prieš išvažiuojant į kelią, kad sumažintumėte problemų riziką.
Nors po šalį ir Europą galime keliauti įvairiais būdais – traukiniais, autobusais ir lėktuvais, daugelis žmonių renkasi savo transporto priemones. Tai visiškai suprantama. Keliavimas automobiliu suteikia nepriklausomybės jausmą – bet kada galite pakeisti kelionės tikslą ar maršrutą. Be to, jei keliaujate su grupe, galite pasidalyti išlaidas, kurios dažnai būna mažesnės nei keliaujant kitomis transporto priemonėmis. Kad išvengtumėte nemalonių ar net brangiai kainuojančių netikėtumų, rekomenduojame patikrinti šiuos 10 dalykų.
10 dalykų, kuriuos reikia patikrinti prieš keliaujant automobiliu
Variklio alyvos lygis
Tinkamai netepamas variklis greitai suges. Dėl šios priežasties geriausia patikrinti alyvos lygį variklyje prieš kelionę ir jos metu, geriausia – kiekvieną kartą pildant degalų. Greitai važiuojant greitkeliu ir dirbant su apkrova, pavyzdžiui, kalnų keliais arba velkant priekabas, kai kurie agregatai gali sunaudoti 1 litrą alyvos kas 1 000 km ar daugiau! Verta prisiminti, kad skirtumas tarp didžiausio ir mažiausio alyvos lygio matuoklėje paprastai reiškia litro alyvos sudeginimą. Dėl šios priežasties kelionę patartina pradėti įpylus alyvos iki maksimalaus lygio.
Aušinimo skysčio lygis
Daugelis vairuotojų neatkreipia dėmesio į aušinimo skysčio būklę. Tai suprantama, nes aušinimo sistemos problemos pasitaiko palyginti retai. Tačiau prieš išvykstant į ilgą kelionę svarbu patikrinti, ar aušinimo skysčio lygis yra tarp linijų, pažymėtų Min/Max. Jei jo trūksta, verta apžiūrėti variklį ir aušinimo sistemą, ar nėra nuotėkio. Tamsi aušinimo skysčio spalva taip pat kelia nerimą. Tai gali būti alyvos arba išmetamųjų dujų patekimo požymis, pvz., per sugedusią galvutės tarpinę.
Padangų būklė
Vienas iš dažniausiai pasitaikančių padangų gedimų kelionės metu – pradurta padanga. Nors pradūrimas yra neišvengiamas arba nenuspėjamas (nebent padangoje jau yra koks nors objektas), sprogimo simptomai pasireiškia anksčiau: įtrūkimai padangos protektoriuje ir šoninėje sienelėje. Jie paprastai atsiranda senesnėse padangose, kurios jau turėjo būti pakeistos. Sprogusi padanga yra labai pavojinga, nes dėl jos iš karto sumažėja slėgis rate ir sutrinka automobilio valdymo stabilumas. Jos atsiradimo rizika padidėja ilgų kelionių metu, kai nušiurusi ir įtrūkusi padanga patiria didesnes apkrovas.
Padangų slėgis
Prieš išvažiuodami būtinai patikrinkite padangų pripūtimo lygį. Verta prisiminti, kad slėgis turi atitikti numatomą transporto priemonės apkrovą. Pavyzdžiui, važiuojant su pilnu keleivių bagažu, slėgis turėtų būti padidintas 0,5 baro. Tikslias rekomendacijas galima rasti transporto priemonės naudotojo vadove, taip pat ant degalų bako dangtelio arba ant centrinio statramsčio esančiame lipduke, kur aprašytas rekomenduojamas slėgis.
Atsarginio rato slėgis arba remonto rinkinio būklė
Būtinai patikrinkite oro slėgį atsarginiame rate ir jo būklę. Atsarginis ratas kartais traktuojamas tiesiog kaip penktas ratas, o tai yra didelė klaida – atsarginis ratas kartais yra paskutinė išeitis! Jei automobilyje yra remonto rinkinys, patikrinkite, ar veikia kompresorius ir ar sandarinimo putos vis dar skystos ir tinkamos naudoti. Rinkinyje taip pat turi būti žarna ir atsuktuvas su antgaliu vožtuvams atsukti. Tai būtina, kad pažeistą padangą būtų galima užpildyti putomis.
Ar automobilyje yra domkratas ir ratų raktas
Jei mūsų automobilyje yra atsarginis ratas, pasirūpinkime, kad turėtume raktą (ir kad jis tiktų šiuo metu naudojamiems varžtams!) ir domkratą. Jei neturėsime nė vieno iš šių daiktų, teks prašyti kitų vairuotojų pagalbos arba skambinti pagalbos kelyje tarnybai!
Stabdžių efektyvumas ir veikimas
Vienas iš pavojingiausių gedimų yra trūkusi stabdžių žarna – surūdijęs metalas arba įtrūkusi guma. Daugelio senesnių automobilių stabdžių sistema nėra idealios būklės. Kad išvengtumėte netikėtumų, patartina kelis kartus kuo stipriau nuspausti stabdžių pedalą, kai variklis stovi, o stabdžių sistemai teikiama pagalba. Geriau, kad susidėvėjusi žarnelė sprogtų stovint, nei avariniu būdu stabdant greitkelyje. Jei turite automobilį su ABS sistema, galite pabandyti tuščiame ir laisvame nuo eismo kelio ruože pagreitėti iki 70-90 km/val. greičio, o tada nuspausti pedalą iki grindų ir avariniu būdu sustabdyti automobilį – automobilis turėtų tolygiai mažinti greitį neprarasdamas krypties. Jei jis traukia arba bando blokuoti ratus, verta paprašyti mechaniko patikrinti stabdžius. Bandomojo važiavimo metu pabandykite stipriai paspausti gazą – taip galėsite nustatyti, ar negirgžda pavaros šarnyrai, ar triukšmauja dviejų masių smagratis.
Pakabos būklė
Prieš keliaujant taip pat verta pasidomėti pakaba. Jei, pavyzdžiui, ratai yra per daug išsikreipę, automobilis traukia, tiesiame kelyje reikia šiek tiek pasukti vairą arba nelygumus lydi triukšmas, autoservise patikrinkite pakabos būklę ir geometriją. Viena vertus, taip išvengsite nenumatytų gedimų (pvz., išlindusio šarnyro kaiščio ar nulūžusios stabilizatoriaus grandies), kita vertus, taip pailginsite padangų, kurios pernelyg nusidėvi, kai automobilis nesureguliuotas, tarnavimo laiką. Taip pat galite pabandyti patys patikrinti amortizatorių būklę – jei ant jų matyti tepalo nuotėkis, juos tikrai reikia keisti!
Žibintų būklė
Trumpų kelionių mieste metu daugelis vairuotojų net nesupranta, kad, pavyzdžiui, perdegė viena iš priekinių ar artimųjų žibintų lempučių. Prieš kelionę pravartu patikrinti, ar veikia visos lemputės – tai galima padaryti paeiliui įjungiant skirtingų tipų žibintus. Nėra nieko blogiau, kaip naktį ir lyjant lietui keisti perdegusią lemputę. Ypač jei anksčiau to nedarėme savo automobilyje ir jis turi ribotą prieigą prie žibintų. Automobiliuose su ksenono lempomis verta atkreipti dėmesį į šviesos atspalvį. Jei jis tampa melsvai violetinis, ksenonus geriausia keisti poroje – išlydžio lempa vis prasčiau apšviečia kelią, nes ji susidėvi.
Draudimo polisų galiojimas
Prieš išvykdami patikrinkite, ar jūsų transporto priemonė turi galiojančią techninę apžiūrą arba ar jos galiojimas nepasibaigs planuojamų atostogų metu. Ne mažiau svarbu, ypač jei planuojate kelionę į užsienį, turėti naujausią draudimo polisą. Žinoma, jie paprastai atnaujinami automatiškai, o trūkstamą dokumentą galima pateikti telefonu, tačiau kam eikvoti nervus ir skubėti jo ieškoti?