Jau daug dešimtmečių transporto priemonėse yra įrengtos kruizo kontrolės sistemos, tačiau ką iš tikrųjų jos daro ir kaip veikia? Pirmieji pavyzdžiai tik palaikė pasirinktą greitį, o vairuotojas perimdavo valdymą, jei greitis dėl kokių nors priežasčių tapdavo nesaugus. Taip sumažinamas nuovargis arba tikimybė netyčia viršyti leistiną greitį, ypač ilgesniuose atstumuose.
Šiuolaikinės sistemos, dažnai vadinamos adaptyviąja kruizo kontrole (angl. ACC – adaptive cruise control), yra daug pažangesnės. Jos tiesiog „prisitaiko\” prie kintančių eismo sąlygų. Šiose sistemose naudojami keli jutikliai, kad automatiškai būtų išlaikytas tinkamas atstumas iki priešais važiuojančio automobilio. Be žmogaus įsikišimo automobilis gali sulėtinti arba pagreitinti greitį, atsižvelgdamas į įprastus greičio svyravimus, kurie būdingi kasdieniam vairavimui.
Kadaise adaptyvi kruizo kontrolė buvo prabangių sedanų prerogatyva, tačiau dabar ją galima rasti beveik visuose visureigiuose ir net sunkiai eksploatuojamuose sunkvežimiuose.
Skirtingi adaptyviosios greičio palaikymo sistemos tipai
Yra ne tik skirtingų kruizo kontrolės sistemų rūšių, bet, priklausomai nuo gamintojo, jos turi ir unikalius pavadinimus. Toliau pateikiami keli panašių sistemų pavyzdžiai, tačiau su skirtingais pavadinimais:
- BMW dinaminė greičio kontrolė (angl. Dynamic Cruise Control) arba aktyvioji greičio kontrolė (angl. Active Cruise Control)
- Tesla autopilotas (angl. Autopilot)
- Nissan išmanioji greičio palaikymo sistema (angl. Intelligent Cruise Control)
- Mercedes-Benz aktyvioji atstumo pagalbinė sistema (angl. Active Distance Assist Distronic)
Taigi, kas yra BMW ACC sistema ir kuo ji skiriasi nuo Audi ar Mercedes sistemos? Iš esmės daugelis šių sistemų veikia lygiai taip pat, tik turi skirtingus pavadinimus.
Kaip veikia šiuolaikinė kruizo kontrolė?
Adaptyvioji kruizo kontrolė – tai, kas leidžia užtikrinti pusiau autonominį vairavimą. Apskritai automobilyje, kuriame įdiegta ACC, naudojamas tam tikras radaro jutiklių, lazerių ir kamerų derinys, kad būtų galima nustatyti kitas transporto priemones ar kliūtis, esančias netoliese. Ir radaro, ir lazerio sistemose naudojami jutikliai, integruoti į priekinį automobilio skydelį. Ši informacija perduodama automobilio mechaninėms sistemoms, kurios atitinkamai reaguoja. Tai trumpai tariant, kruizo kontrolės apibrėžimas.
Pažymėtina, kad lazeriu pagrįstas jutiklis gali turėti sunkumų esant blogoms oro sąlygoms. Radarinę kruizo kontrolę naudoja tokie automobilių gamintojai kaip „Toyota\”. Kita rūšis – binokulinės kompiuterinės regos sistemos, kai mažytės kameros, įrengtos galinio vaizdo veidrodėlyje, gali fiksuoti priešais automobilį esančius objektus.
Kai kurios kruizo kontrolės sistemos versijos tik įspėja vairuotoją, kad šis imtųsi veiksmų, jei priekyje važiuojantis automobilis priartėja per arti. Kitos sistemos imsis vengimo veiksmų ir automatiškai stabdys automobilį. Šiuolaikinės stabdymo ir važiavimo sistemos, dažnai vadinamos pagalbinėmis eismo spūsčių valdymo sistemomis, padeda išvengti rūpesčių važiuojant spūsties valandomis.
Mechaninio greičio reguliavimo atveju naudojama pavara, prie kurios prijungtas trosas. Šis įrenginys įjungia droselinę sklendę ir atlieka tą patį darbą, kaip ir nuspaudus akseleratoriaus pedalą koja. Kitas komponentas – greičio valdymo modulis, kuris yra sistemos „smegenys\”, įsimenančios pageidaujamą greitį.
Kaip valdyti greičio palaikymo sistemą
Visada pravartu pasidomėti savininko vadovu ir sužinoti, kaip naudotis kruizo kontrolės sistema. Kaip ir daugelio kitų automobilio funkcijų, pavyzdžiui, šviesų įjungimo, ventiliacijos sistemos veikimo ar net indikatoriaus naudojimo atveju, kiekvienas automobilių gamintojas tai daro šiek tiek kitaip. Dažniausiai procesas yra toks pat. Nustatysite pageidaujamą greitį, taip pat atstumą, kurį norite išlaikyti nuo priešais važiuojančios transporto priemonės. Toliau viskas paprasta. Automobilis atliks sunkų darbą ir laikysis pasirinkto greičio, atstumo arba abiejų vienu metu.
Tačiau sistemos skiriasi, todėl svarbu skirti šiek tiek laiko priprasti prie konkretaus automobilio ACC. Kai kurie automobiliai tik minimaliai stabdys, kol mums reikės įsikišti, o kiti automobiliai gali visiškai sustoti. Abiem atvejais svarbu išlaikyti dėmesį į aplinką. Kai kuriuose automobiliuose galima pasirinkti, kaip agresyviai sistema sulėtins arba padidins greitį. Kartais, kai reikės minimaliai sulėtinti greitį, gali tekti laikytis pagrindinio greičio kontrolės nustatymo.
Esant nepalankioms oro sąlygoms arba lyjant lietui, jutikliai ne visada gali veikti taip efektyviai. Tokiomis sąlygomis ACC patariama nenaudoti. Jei funkcija neveikia taip, kaip turėtų veikti, geriausia jos iš viso neįjungti.
Kiekviena istorija turi dvi puses – adaptyviosios kruizo kontrolės sistemos privalumai ir trūkumai
Manome, kad ACC privalumai yra didesni už trūkumus, jei ji naudojama atsakingai. Vis dėlto verta pasidomėti visomis aplinkybėmis, ypač jei ACC yra galimybė, kurią nežinote, ar pasirinkti savo naujame automobilyje.
Privalumai:
- Patogumas: kruizo kontrolės sistema palengvina važiavimą į darbą, nes nereikia rankiniu būdu stabdyti ar greitinti. Tai gali sumažinti vairuotojo nuovargį.
- Degalų naudojimo efektyvumas: Ar kruizo kontrolė taupo degalus? Taip, gali. Panašiai kaip ir sklandus vairavimo stilius, kai nenaudojamas staigus akceleratoriaus ar stabdžio pedalas. Ilgą laiką išlaikydami pastovų greitį, galite sumažinti kuro sąnaudas.
- Nusidėvėjimas: Jei ACC be reikalo nestabdo ir neagresyvuoja, ilgainiui transporto priemonės komponentai gali būti mažiau apkrauti.
- Išvengsite baudų už greičio viršijimą: Ilgame kelyje lengva netyčia viršyti leistiną greitį. Tačiau ACC sistema užkerta tam kelią.
Trūkumai:
- Nėra standartizacijos: Ne visos kruizo kontrolės sistemos veikia gerai. Kai kurios jų yra pernelyg agresyvios, todėl iš tikrųjų erzina labiau, nei jei būtų išjungtos.
- Vairuotojo išsiblaškymas: Kadangi vairuotojams nereikia valdyti pedalų, jie gali būti išsiblaškę ir pernelyg priklausomi nuo ACC sistemos, jei kas nors nutiktų ne taip.
- Vingiuoti keliai: Adaptyvioji arba automatinė kruizo kontrolė, nustatyta važiuoti dideliu greičiu tiesiai, kartais gali lemti, kad vairuotojas įvažiuos į vingiuotą kelią didesniu greičiu nei saugu.
Prieš įsigyjant konkretų modelį su ACC, verta važiuoti ilgesniu bandomuoju važiavimu ir įsitikinti, ar ši funkcija pagerina vairavimo patirtį.
Dažniausiai užduodami klausimai
Kaip nustatyti kruizo kontrolę?
Jei jums įdomu, kaip nustatyti kruizo kontrolę, dauguma sistemų reikalauja, kad pasiektumėte norimą greitį ir paspaustumėte „nustatymo\” mygtuką arba jungiklį, kad išlaikytumėte šį greitį. Sistema paprastai išsijungia, jei nuspaudžiamas stabdžių pedalas arba jei automobiliuose su mechanine pavarų dėže paspaudžiama sankaba. Automobiliuose su ACC sistema, norint pasirinkti šią parinktį, o ne įprastą kruizo funkciją, reikės atlikti papildomą veiksmą.
Kaip veikia adaptyvioji kruizo kontrolė?
Pažangioji kruizo kontrolė taip pat palaiko tam tikrą greitį, tačiau papildomai naudoja jutiklius atstumui tarp jūsų automobilio ir priešais važiuojančio automobilio įvertinti. Naudodamasi šia informacija ACC leidžia visą laiką išlaikyti tą patį atstumą, automatiškai stabdant ir greitėjant.
Kuo skiriasi kruizo kontrolė ir aktyvioji kruizo kontrolė?
Jei paprastesnė sistema dažniausiai tik palaiko norimą greitį, tai dinaminė radarinė kruizo kontrolės sistema taip pat gali automatiškai koreguoti greitį, atsižvelgdama į besikeičiančias eismo sąlygas. Pavyzdžiui, jei priekyje važiuojantis automobilis sulėtėja, ACC inicijuoja stabdymą.
Ar adaptyvioji kruizo kontrolė yra pavojinga?
Bet kuri iš dalies autonominio vairavimo sistema yra saugi tik tada, kai veikia kartu su atidžiu vairuotoju. Niekas neturėtų visiškai pasikliauti ACC ar bet kuria kita vairuotojo pagalbine technologija. Jei ACC naudojama atsakingai, ji iš tikrųjų gali padidinti saugumą, nes sumažina vairuotojo nuovargį.
Ar ACC naudoja daugiau degalų?
Taip ir ne. Kai intensyviai važiuojama greitkeliu lygiu paviršiumi, ši sistema, išlaikydama tą patį greitį, tikrai gali sumažinti degalų sąnaudas. Tačiau sistema yra mažiau veiksminga, kai automobilis susiduria su įkalnėmis ir sistema stengiasi išlaikyti tą patį nustatytą greitį. Tai gali būti problema, jei dažnai važinėjate kalvotomis vietovėmis.