Lietuvoje vyrauja transporto priemonės su mechanine pavarų dėže. Daugelio nuomone, tai itin patikimas sprendimas. Tačiau netinkamas naudojimas sutrumpina šios sistemos komponentų tarnavimo laiką.
Daugelis Lietuvos vairuotojų atsargiai žiūri į automatines pavarų dėžes, ypač pirkdami naudotą automobilį. Kitaip yra su tradicinėmis mechaninėmis pavarų dėžėmis. Jos turėtų „tarnauti“ visą automobilio naudojimo laiką – bent jau teoriškai ir daugelio vairuotojų įsitikinimu. Iš tikrųjų mechaninės pavarų dėžės ir su jomis veikiantys mechanizmai yra linkę į gedimus, o jų remontas gali būti brangus. Tam tikrais atvejais dėl gedimų galima kaltinti ydingą tam tikrų automobilių modelių konstrukciją, tačiau dažniausiai už gedimus atsakingi patys transporto priemonių naudotojai. Pateikiame dažniausiai vairuotojų daromas klaidas.
Stovėjimas nuspaudus sankabą
Tai ypač dažna problema važiuojant mieste. Artėjate prie sankryžos degant raudonam šviesoforo signalui? Tuomet geriausia pasirinkti neutralią pavarą ir atleisti sankabą. Tik tada, kai ketinate pajudėti iš vietos, nuspauskite sankabos pedalą ir pasirinkite pirmą pavarą. Kodėl?
Ilgai stovint su nuspausta sankaba ne tik pavargsta kojos, bet ir greičiau dėvisi sankabos slėginiai guoliai, kurie patiria nereikalingą apkrovą.
Važiavimas su puse sankabos
Tokia praktika dažniausiai taikoma dviem atvejais: lėtai važiuojant spūstyje ir bandant išlaikyti transporto priemonę įkalnėje. Ypač antrojoje situacijoje tai visiškai nereikalinga ir sukelia mechanizmų įtampą.
Kai sankaba atleidžiama tik iki tam tikro laipsnio, kad automobilis nevažiuotų atgal, bet ir nevažiuotų į priekį, sankabos slėgis sukasi kitu greičiu nei jos diskas. Dėl to diskas pernelyg susidėvi. Taigi, kaip elgtis toliau? Geriausia išeitis – perimti laisvumą ir stabdyti automobilį naudojant stabdžius.
Pėda ant sankabos, o ne ant kojos atramos
Kartais vairuotojų daromos klaidos stebina. Taip yra ir šiuo atveju. Kairėje sankabos pedalo pusėje yra atramėlė, ant kurios, kaip manoma, galima padėti koją, kai jos nereikia vairuojant. Nepaisant to, kai kurie vairuotojai ja nesinaudoja ir koją visą laiką laiko ant sankabos pedalo. Taip gali būti spaudžiamas silpnai, o tai reiškia, kad sankabos mechanizmas gali būti ne visiškai išjungtas.
Jei taip atsitinka, atsiranda trintis ir dalys greičiau dėvisi. Be to, visa variklio galia gali būti neperduodama ratams. Kaip ir anksčiau minėtas guolis, jis gali susidėvėti.
Ranka ant pavarų perjungimo svirties
Toks elgesys pastebimas dažnai. Daugelis žmonių naudoja pavarų perjungimo svirtį kaip papildomą rankos vietą, o tai nėra gera idėja. Spaudimas į svirtį persiduoda į pavarų perjungimo šakutę, todėl dėl trinties greičiau dėvisi.
Nors tai gali atrodyti nereikšminga problema, per daugelį automobilio eksploatavimo metų gali prireikti brangaus remonto. Nereikėtų pamiršti ir saugumo – dvi rankos ant vairo reiškia didesnę kontrolę ir tikslumą situacijose, kuriose reikia greitai reaguoti.
Pagreitis be mažinimo
Šiuolaikiniai varikliai su pripūtimu pasižymi dideliu lankstumu, kuris gali paskatinti tinginystę ir atsisakymą perjungti pavarą žemyn, kai tai yra naudinga. Prieš pradedant greitėti, sumažinus pavaras, sutrumpėja šiam manevrui atlikti reikalingas laikas. Vis dėlto kai kurie vairuotojai mieliau renkasi nesiekti pavarų svirties. Greitėjant per aukšta pavara, reikia daugiau akceleratoriaus.
Dėl netinkamo pavarų perdavimo santykio variklis dirba sunkiau, o pagreitėjimas tampa ne toks efektyvus. Tiek lenkiant, tiek kitais atvejais, kai stipriai spaudžiamas akceleratoriaus pedalas, vairuotojas nori greitai padidinti greitį.
Taigi, neperjungdami pavarų dėžės, labiau apkrauname variklį, todėl, pavyzdžiui, aplenkimas trunka ilgiau ir yra mažiau saugus.