Daugelis vairuotojų nepastebi, kaip svarbu žinoti savo padangų amžių, tačiau ši detalė labai svarbi saugumui kelyje ir transporto priemonės eksploatacinėms savybėms. Padangos iš išorės gali atrodyti gerai, tačiau paslėpti senėjimo požymiai gali lemti netikėtus gedimus. Išmokę rasti ir interpretuoti padangos gamybos datą, kiekvienas gali priimti labiau pagrįstus sprendimus dėl techninės priežiūros ir keitimo. Šio paprasto proceso supratimas gali būti skirtumas tarp sklandaus važiavimo ir netikėtos avarinės situacijos kelyje.
Padangos identifikacinio numerio nustatymas
Kiekvienos padangos šoninėje sienelėje yra įspaustas unikalus padangos identifikacinis numeris. Lietuvos vairuotojams ypač svarbu žinoti, kaip rasti TIN, nes šio numerio dažnai reikalaujama atliekant techninę apžiūrą (techninė apžiūra) arba pranešant apie padangų atšaukimą vietos valdžios institucijoms.
Norėdami rasti TIN, atidžiai apžiūrėkite tiek į išorę, tiek į vidų nukreiptas šonines sieneles, nes gamintojai jį gali nurodyti abiejose pusėse. Lietuvoje ir visoje ES TIN paprastai randamas po raidėmis „DOT“, kurios nurodo atitiktį Europos ir Lietuvos saugumo standartams.
Patikrinkite, ar abiejose padangos pusėse yra TIN – ieškokite „DOT“ ženklo, kuris yra pagrindinis atitikties saugos reikalavimams Lietuvoje ženklas.
Paprastai TIN rasite prie ratlankio, lygiagrečiai rato kraštui. Šį kodą sudaro raidės ir skaičiai, todėl jį lengva atskirti nuo kitų žymenų, pavyzdžiui, padangos dydžio ar sukibimo su kelio danga rodiklių.
Pastebėti TIN kodą yra būtinas žingsnis visiems, norintiems sekti savo padangos istoriją ir įsitikinti, kad ji atitinka Lietuvos saugumo keliuose reikalavimus tokiuose keliuose kaip A1 arba tokiuose miestuose kaip Vilnius ir Kaunas. Šios informacijos atpažinimas ir naudojimas stiprina bendrą visų Lietuvos eismo dalyvių atsakomybės ir saugumo jausmą.
Padangos pagaminimo datos iššifravimas
Keturi paprasti skaitmenys padangos identifikacinio numerio (TIN) pabaigoje tiksliai parodo, kada padanga buvo gaminta. Šie skaitmenys yra daugiau nei tik skaičiai – tai raktas, padedantis suprasti tikrąjį padangos amžių. Pirmieji du skaitmenys rodo metų savaitę, o paskutiniai du – pačius metus. Pavyzdžiui, jei kodas yra „2319“, padanga buvo pagaminta 23-iąją 2019 m. savaitę.
Šią sistemą lengva išmokti ir ji labai naudinga Lietuvos vairuotojams, ypač prieš sezoninį padangų keitimą arba per reguliarią techninę apžiūrą, kai pagal vietos reikalavimus tikrinama padangų būklė ir amžius.
Patikrinę šiuos skaičius, Lietuvos vairuotojai gali būti tikri, kad jų padangos atitinka KET taisyklėse nustatytus saugumo standartus, ir rečiau susiduria su netikėtomis problemomis kelyje, nesvarbu, ar važiuotų tarp Vilniaus ir Kauno greitkeliu A1, ar judėtų miesto gatvėmis.
Suprasdami šį kodeksą, esate bendruomenės, kuri vertina saugumą ir priima informuotus sprendimus, dalis, padedanti visiems keliauti saugiau ir išvengti nereikalingų baudų ar problemų techninės apžiūros metu.
Padangų amžiaus ir jo poveikio supratimas
Mokėjimas perskaityti padangos pagaminimo datą yra tik pirmas žingsnis; ne mažiau svarbu suprasti, ką padangos amžius reiškia veikimui ir saugumui. Padangoms senstant, gumos mišiniai palaipsniui kietėja, net jei protektorius atrodo gerai. Dėl šio senėjimo proceso mažėja sukibimas, ypač šlapiuose ar šaltuose Lietuvos keliuose, o padangos tampa jautresnės draskymuisi ir sprogimui.
Lietuvos vairuotojai vertina saugumą ir patikimumą, todėl senos padangos gali pakenkti ir vienam, ir kitam, nepriklausomai nuo to, kiek protektoriaus yra likę. Remiantis Lietuvos taisyklėmis ir rekomendacijomis, paprastai rekomenduojama keisti padangas kas šešerius metus, net jei jų protektoriaus gylis nėra pasiekęs minimalaus 1,6 mm gylio, kurio reikalaujama pagal techninę apžiūrą.
Laikui bėgant padangų vientisumui įtakos turi ne tik naudojimas, bet ir klimatas, įskaitant temperatūros pokyčius ir saulės ar kelio druskos poveikį žiemą. Padangų amžiaus ignoravimas taip pat gali kelti abejonių techninės apžiūros (techninė apžiūra) metu, kai inspektoriai gali atkreipti ypatingą dėmesį į matomus įtrūkimus ar senėjimo požymius.
Atkreipdami dėmesį į padangų amžių, vairuotojai apsaugo save, savo keleivius ir kitus eismo dalyvius, skatindami dalyvaujančiųjų atsakomybės kultūrą Lietuvos keliuose, pavyzdžiui, A1 greitkelyje ar Vilniaus ir Kauno miestų gatvėse.
Informuotumas apie padangas padeda užtikrinti, kad kiekviena kelionė – nesvarbu, ar tai būtų kasdienė kelionė į darbą, ar ilgesnė kelionė – būtų kuo saugesnė visiems.
Požymiai, kad padangas reikia keisti

Nors protektoriaus gylis yra labai svarbus, Lietuvos vairuotojai turėtų atkreipti dėmesį į keletą kitų įspėjamųjų ženklų, rodančių, kad atėjo laikas keisti padangas.
Įtrūkimai ar įpjovimai šoninėje sienelėje reiškia, kad guma praranda elastingumą, todėl padidėja degimo rizika – tai, dėl ko galite įstrigti kelyje A1 Vilnius-Kaunas.
Įtrūkimai ar įpjovimai padangos šoninėje sienelėje signalizuoja apie susilpnėjusią gumą ir didesnę riziką sprogti Lietuvos greitkeliuose.
Padangos iškilimai ar pūslės ant padangos yra vidinio pažeidimo požymis, kuris gali greitai sukelti pavojingą padangos gedimą.
Jei važiuodami, ypač lygiais Lietuvos keliais, jaučiate vibraciją, tai gali reikšti padangos arba rato problemas – kartais tai reiškia, kad pačioje padangoje yra atsiskyrimas.
Pasak KET, senesnes nei šešerių metų** padangas reikėtų keisti, net jei jos atrodo tvarkingos, nes guma gali suirti ir prarasti sukibimą, ypač esant permainingiems Lietuvos orams.
Netolygus nusidėvėjimas gali reikšti, kad yra geometrijos ar pakabos problemų, tačiau tai taip pat reiškia, kad jūsų padangos nebėra saugios naudoti ir dėl to galite neatlikti reguliarios techninės apžiūros.
Šių požymių stebėjimas padeda išlikti saugiems Lietuvos keliuose ir užtikrina, kad laikysitės visų teisinių reikalavimų vairavimui.
Patarimai, kaip prailginti padangų tarnavimo laiką
Ankstyvųjų įspėjamųjų ženklų pastebėjimas yra tik pusė sėkmės – Lietuvos vairuotojai gali prailginti savo padangų tarnavimo laiką vadovaudamiesi keliais praktiškais įpročiais.
Reguliarus padangų slėgio tikrinimas, ypač prieš ilgesnes keliones vietinės reikšmės keliais, pavyzdžiui, A1 greitkeliu, arba važiuojant Vilniaus ir Kauno miestų gatvėmis, padeda užtikrinti tolygų padangų nusidėvėjimą ir didesnį saugumą. Taip pat svarbu sukti padangas kas 8000-10 000 kilometrų, kaip rekomenduojama techninių apžiūrų metu – tai padeda tolygiau paskirstyti visų padangų nusidėvėjimą.
Labai svarbu stebėti dangų suvedimą, nes dėl neteisingai suvestų ratų gali būti per anksti sugadintos padangos ir net gali būti pažeista privalomoji techninė apžiūra. Jei pastebėjote, kad automobilis traukia į vieną pusę arba netolygiai dėvisi protektorius, tai ženklas, kad reikia apsilankyti techninės priežiūros centre.
Venkite agresyvaus vairavimo, pavyzdžiui, staigių posūkių ar staigaus stabdymo, nes tai be reikalo apkrauna padangas, ypač esant permainingoms Lietuvos oro sąlygoms.
Reguliarus padangų valymas ir šiukšlių šalinimas taip pat padeda išvengti įtrūkimų ir priešlaikinio gedimo, kuris gali būti aktualus žiemos sezono metu, kai ant kelių yra druskos.
Supratimas, kaip patikrinti padangų datą ir amžių, padeda kiekvienam vairuotojui užtikrinti saugumą kelyje. Kiekvienas gali greitai nustatyti, kada padanga buvo pagaminta, suradęs TIN ir iššifravęs paskutinius keturis jo skaitmenis. Kadangi senstančios padangos gali pakenkti eksploatacinėms savybėms ir saugumui, būtina reguliariai tikrinti, ar nėra dėvėjimosi požymių. Atlikdami paprastas patikras ir tinkamai prižiūrėdami, vairuotojai gali pailginti padangų naudojimo trukmę ir užtikrinti, kad jų automobilis išliktų patikimas kiekvienoje kelionėje.