Tiesiog nustatykite svirties padėtį D ir važiuokite? Tai nėra taip gerai. Automobilio su automatine pavarų dėže valdymas taip pat reikalauja tam tikrų žinių (ir pastangų). Pažiūrėkite, į ką atkreipti dėmesį ir kokių klaidų vengti.
Įsigyti automobilį su automatine pavarų dėže – nemenkas iššūkis. Tai ypatingo dėmesio reikalaujantis komponentas, kurio gedimo atveju patiriamos didžiulės išlaidos. Todėl perkant naudotą automobilį su automatine pavarų dėže reikia nepamiršti dviejų dalykų: rinktis modelį, garsėjantį savo ilgaamžiškumu, ir atidžiai išnagrinėti konkrečios transporto priemonės techninę būklę.
Automatinės pavarų dėžės aptarnavimas gali būti skausmingas
Perkant naują automobilį su automatine pavarų dėže, tai, žinoma, yra paprasčiau, nes transporto priemonei greičiausiai bus taikoma daugiametė garantija. Tačiau svarbu nepamiršti, kad tokio tipo apsauga neapima žalos, atsiradusios dėl netinkamo naudojimo, neatitinkančio nustatytų sąlygų.
Todėl būtina laikytis tam tikrų taisyklių, nes sumos yra nemažos. Įprasta automatinės pavarų dėžės techninė priežiūra, apimanti kelių komponentų išardymą ir pakeitimą, kainuoja 1500 – 2500 eurų.
Jei tokia suma mus gąsdina, verta pagalvoti, ar verta rinktis automatinę pavarų dėžę. Kai automobilis, kurio vertė gerokai viršija 20-50 tūkst. eurų, po daugelio metų parduodamas už keliolika ar 5 tūkst. eurų, galima tikėtis, kad daugelis jo elementų, tarp jų ir pavarų dėžė, jau yra gerokai susidėvėję. Reikia atsižvelgti į tai, kad pavarų dėžės priežiūra gali sunaudoti trečdalį automobilio vertės. Tokia yra seno automobilio komforto kaina.
Anksčiau automatinės pavarų dėžės buvo patvaresnės
Tačiau net ir naudojant palyginti brangius kelerių metų senumo automobilius lengva patirti neplanuotų išlaidų. Ne paslaptis, kad naujesnio tipo automatika daugeliu atvejų nebėra tokia patvari kaip senesni sprendimai. Ir tai net ne automatikos kaltė – pastaraisiais metais variklių našumas gerokai padidėjo, daugiausia dėl perpildymo. Kita vertus, didelis sukimo momentas yra kiekvienos pavarų dėžės, taip pat ir automatinės, priešas. Jau seniai praėjo didelio galingumo automobilių su mažais varikliais laikai, po kurių, pavyzdžiui, legendinės „Mercedes“ pavarų dėžės, kurių ilgaamžiškumas siekia milijonus kilometrų.
Taigi geriau nepridaryti papildomų problemų ir laikytis kelių taisyklių. Taip galite išvengti daugybės problemų.
Ką patikrinti perkant naudotą automobilį su automatine pavarų dėže
Bandomojo važiavimo metu reikia atkreipti dėmesį į pagrindinius simptomus. Užvedimas – automobilis turi įsijungti sklandžiai ir neskleisti jokių trikdančių garsų. Pavarų perjungimas – tolygiai nuspaudus akceleratoriaus pedalą, viena po kitos einančios pavaros turi būti perjungiamos tuo pačiu sūkių dažniu. Pavarų perjungimas žemyn – perjungiant pavaras žemyn neturi būti trūkčiojimo. Karštų pavarų praradimas – pavarų dėžė turi veikti taip pat, kaip ir sušildyta, esant šaltai alyvai.
Po bandomojo važiavimo patartina ištraukti tepalo matuoklį ir užuosti alyvos kvapą, kad įsitikintumėte, ar nėra degėsių kvapo.
Važiavimas mieste su automatine pavarų dėže
Kai laikinai stovite, nekeiskite važiavimo režimo į neutralią arba stovėjimo padėtį. Taip be reikalo apkraunamas transmisijos mechanizmas (susidaro didelis slėgis sistemoje, greičiau dėvisi sankabos diskas) – įprastomis sąlygomis optimalu sustabdyti automobilį ir laikyti koją ant stabdžių, kol transmisija veikia D režimu.
Išskyrus tuos atvejus, kai sustojimas užsitęsia (pvz., prieš geležinkelio pervažą), tačiau tuomet reikia pasirūpinti ir keliomis smulkmenomis (apie tai šiek tiek toliau).
Automatinės transmisijos alyvos keitimas
Variklio alyvos keitimą prisimena (beveik) visi, o apie pavarų dėžės tepimą galvojama daug rečiau. Juo labiau kad daugeliu atvejų gamintojai nerekomenduoja keisti alyvos visą eksploatavimo laikotarpį. Tačiau tai gali būti apgaulinga, dalys dėvisi, apyvartoje atsiranda daug drožlių. Be to, vyksta įprasti senėjimo procesai.
Dėl jūsų ramybės automatinės pavarų dėžės alyvą vertėtų keisti maždaug kas 60 000 km.
Priekabų vilkimas automobiliu su automatine pavarų dėže
Viena vertus, tai paprasčiau – nereikia rūpintis sankaba, kai pradedate važiuoti ir perjungiate pavaras, kurioms tenka didesnis krūvis dėl papildomo svorio ant kablio. Tačiau važiavimas su priekaba paprastai yra vienas didžiausių iššūkių automobilio konstrukcijai, nes mažai kas turi įtakos spartesniam beveik visų jo komponentų nusidėvėjimui.
Verta atsižvelgti į automobilio gamintojo nustatytas eksploatavimo ribas, ypač į leistiną priekabos vilkimo svorį.
Automatinės pavarų dėžės aptarnavimas
Neapsigaukite – jei turėsime problemų su automatine pavarų dėže ir automobiliui nebus suteikta garantija, remontas bus brangus. Nepriklausomai nuo to, ar turime reikalų su klasikiniu sukimo momento keitikliu, ar su DSG transmisija.
Net jei gedimų nėra, reikia atsižvelgti į komponentų nusidėvėjimą, kuris taip pat brangiai kainuoja. Sąskaitos, siekiančios kelis tūkstančius eurų, nėra neįprastos.
Automatinės pavarų dėžės perkrovimas važiuojant
Agresyvus vairavimas, didelės automobilio apkrovos, sudėtingos kelio sąlygos – tokiomis aplinkybėmis pavarų dėžė gali perkaisti. Kai kuriuose automobiliuose įrengtos alyvos temperatūros indikatoriaus lemputės arba indikatoriai; geriau neignoruoti jų parodymų.
Kai rezultatai kelia nerimą, geriau sustoti ir duoti mechanizmams laiko atvėsti.
Automobilio su automatine pavarų dėže vilkimas
Automobilį su automatine pavarų dėže velkame tik iki kelių kilometrų. Ilgesniems atstumams lieka priekaba. Išjungus variklį transmisija neturi tepimo, o tai jai pražūtinga.
Kai kuriuose (daugiausia senesniuose) modeliuose pavarą buvo galima mechaniškai išjungti kabinoje esančia svirtimi, tačiau šiandien tai pasitaiko retai.
Automatinės pavarų dėžės rankinis režimas
Daugelyje šiuolaikinių automatinių pavarų dėžių yra galimybė rankiniu būdu keisti pavarų perdavimo skaičių. Paprastai tai laikoma rankinės pavarų dėžės pakaitalu; praktiškai toks režimas naudingas, pavyzdžiui, norint užfiksuoti žemą pavarų perdavimo skaičių ilgesnio nusileidimo metu, stabdant varikliu.
Leiskite stabdžiams pailsėti.
Tinkamas režimų naudojimas
Staigūs apkrovos pokyčiai yra pražūtingi pavarų dėžės tarnavimo laikui. Pradedant padangų girgždėjimu ir stabdžių naudojimu, R ir D perjungimai automobiliui riedant, deja, yra patikimas būdas sugadinti pavarų dėžės komponentą. To daryti visiškai nevalia.
- Be to, automatinė pavarų dėžė važiuojant blogai toleruoja perjungimą į laisvą N režimą. Tuomet dėl mažo variklio sūkių dažnio labai sumažėja tepimo slėgis.
- P padėtis taip pat negali būti laikoma rankinio stabdžio naudojimo pakaitalu. Pavarų dėžės blokavimo svirtis paprastai yra gana jautri; stovint, ypač ant nuokalnės, geriau jos neperkrauti.