Vairuotojas, pamatęs didesnę duobę kelyje, kurios negali išvengti, refleksyviai stabdys, kad sumažintų nemalonių pasekmių riziką. Lygiai tas pats atsitinka, kai netyčia praleidžiate greičio kalnelį. Tačiau tam tikromis aplinkybėmis geriau elgtis visiškai priešingai.
Prisipažįstu, kad straipsnio idėja ne mano, bet ji paremta „Renault“ saugaus vairavimo mokyklos pranešimu spaudai. Tekste pateikiama gerų patarimų, kaip įveikti duobes važiuojamojoje kelio dalyje:
„Visų pirma, artėdami prie duobės kiek įmanoma sulėtinkite greitį, o prieš pat duobę – nuimkite koją nuo stabdžių. Taip sumažinsite spaudimą automobilio priekiui. Stabdant, jei priekiniai amortizatoriai yra išlinkę, jie neatlieka savo darbo, o smūgio energija perduodama pakabai ir automobilio ratams. Taip pat pravartu nuspausti sankabą, kad pavarų dėžė ar variklis būtų apsaugoti nuo smūgio energijos.“
Nusprendžiau šiek tiek papildyti šį patarimą. Deja, būna atvejų, kai nebėra laiko stabdyti, bet mes vis tiek stabdome, nes toks yra mūsų natūralus refleksas. Taip elgdamiesi gadiname automobilio pakabą, galime pažeisti po varikliu esantį gaubtą arba priekinį bamperį, nes stabdymo metu jis priartėja prie kelio dangos. Tačiau yra ir daugiau.
Stabdant ant didelių nelygumų stabdžių sistema patiria didelę perkrovą. Neretai pasigirsta labai garsus trakštelėjimas, kurį nepatyręs vairuotojas supranta kaip važiuoklės detalės lūžimą. Jį taip pat pajusite ant vairo. Kodėl?
Tai ABS sistemos poveikis. Stabdant sistema stabdymo jėgą didina ir mažina nuosekliai, o ABS modulis „ieško“ didžiausio sukibimo su kelio danga. Kai ratas sukasi per mažu greičiu, palyginti su važiavimo greičiu, sistema atpažįsta tai kaip slydimą ir sumažina slėgį stabdžių sistemoje. Kai jis sumažėja, slėgis vėl padidinamas tiek, kiek įmanoma, kad vėl pasiektų tašką, kuriame slėgis turi būti sumažintas. Tokiu būdu vairuotojas pasiekia maksimalų sistemos efektyvumą, o slėgio mažėjimas ir didėjimas jaučiamas kaip stabdžių pedalo džeržgimas.
Tačiau būna situacijų, pavyzdžiui, tiesiog įvažiavus į duobę, kurių ABS sistema nenumato. Dažnai įvažiavus į duobę laikinai visiškai trūksta sukibimo, o tai reiškia, kad tuo metu atitinkamas ratas apskritai neturėtų stabdyti. Tačiau taip nėra, ir sekundės daliai ratas užsiblokuoja.
Išvažiavus iš duobės ratas atsitrenkia į prigludusį gruntą ir akimirksniu atsilaisvina, tačiau tą akimirką, kai užblokuotas ratas liečiasi su keliu, pasigirsta garsus trakštelėjimas. Nemalonu ne tik vairuotojui, bet ir stabdžiams, pakabai ir net padangai.
Užuot stabdę, greitinkite
Jei įmanoma, visada sulėtinkite greitį prieš didelę duobę ar kelis nelygumus, tačiau tai ne visada pavyksta. Jei pavyksta, prieš pat kliūtį reikia atleisti stabdžių pedalą.
Kita vertus, kai stabdyti jau per vėlu, geriausia apskritai vengti stabdymo. Ypač jei nepastebėjote greičio kalnelio, kuris stabdančiam automobiliui gali būti pavojingesnis nei duobė. Stabdydami neturėtumėte leisti sau važiuoti per greičio kalnelį arba įvažiuoti į didelę duobę. Tačiau tokį refleksą suvaldyti nėra lengva.
Kur kas geriau tiesiog pagreitinti – tai bene vienintelė situacija, kai stabdžių pedalą verta painioti su akceleratoriaus pedalu. Žinoma, taip elkitės tik tuo atveju, jei už duobės ar slenksčio yra pakankamai vietos ir nedidelis greičio padidinimas nesukels pavojaus eismo saugumui. Kodėl taip yra geriau?
Gerai, kad greitėjant automobilio priekis atpalaiduojamas, t. y. sumažėja priekinei pakabai tenkanti apkrova. Jei greitėjimas yra pakankamai stiprus, pavyzdžiui, dėl palyginti nedidelio greičio, priekinė dalis gali net šiek tiek pakilti. Tai leis transporto priemonei saugiau įveikti kelyje esančią kliūtį. Dėl galinės ašies nerimauti nereikėtų, nes ten paprastai pažeidimų neatsiranda, be to, ji turi patvaresnę pakabą.
Apskritai vertėtų pagalvoti apie fizikines automobilio savybes važiuojant su nelygumais. Jei posūkyje matote gilią duobę, taip pat gerai jos išvengti, bet jei tai neįmanoma, geriau į ją įvažiuoti ratais, esančiais posūkio vidinėje pusėje, nes jie yra palengvinti. Jei tai įmanoma, netgi pravartu kuo labiau ištiesinti vairą tam momentui, kai įvažiuosite į duobę. Lenkime geriau nestabdyti ant iškilimų, bet taip pat ir neagresyvinti.