Europos šalys diegia naujoviškus šviesoforų signalus, siekdamos pagerinti eismo saugumą ir sumažinti spūstis. Vienas iš jų – raudonas kryžius, dar vadinamas „graikų kryžiumi“ arba „raudonu pliusu“. Vidurio ir Rytų Europos, įskaitant Lietuvą, vairuotojai yra pripratę prie krypties rodyklių ir klasikinių raudonos-geltonos-žalios spalvų sekų, todėl šis nepažįstamas simbolis iš pirmo žvilgsnio gali sukelti sumaištį.
Ką reiškia raudonas pliuso ženklas?
Nors raudonas pliuso ženklas primena įspėjimą, jis nereiškia „stok“. Iš tiesų jis naudojamas, kad posūkis į kairę būtų saugesnis ir efektyvesnis. Šis ženklas rodomas tik tam tikrose eismo juostose sudėtingose sankryžose, daugiausia tokiose šalyse kaip Prancūzija ir Vokietija, ir taikomas tik į kairę posūkiui vykstantiems vairuotojams.
- Raudonas kryžius įjungtas: artėjantis eismas yra sustabdytas – galite saugiai sukti į kairę
- Raudonas kryžius išjungtas: artėjantys automobiliai gali judėti – važiuokite atsargiai
Iš esmės raudonas pliusas veikia kaip protingas indikatorius, kad priešinga kryptimi yra raudonas šviesoforo signalas, leidžiantis vairuotojui atlikti posūkį į kairę be susidūrimo pavojaus.
Kodėl tai įgyvendinama
Didelio eismo intensyvumo miestuose kairieji posūkiai dažnai tampa eismo spūsties vietomis. Vairuotojai dvejoja, susidaro eismo spūstys, o esant prastam matomumui įvyksta avarijos. Raudonojo pliuso sistema siekia:
- Sumažinti laukimo laiką sankryžose
- Padidinti saugių kairiojo posūkio galimybių skaičių
- Užkirsti kelią susidūrimams su priešinga eismo kryptimi važiuojančiais automobiliais
Prancūzijos eismo planavimo specialistų teigimu, pirminiai rezultatai rodo, kad sankryžose, kuriose naudojamas šis signalas, pastebimai sumažėjo spūstys. Tai yra dalis platesnio perėjimo prie pažangesnės infrastruktūros, kurioje tiksliems judėjimams naudojami tikslūs signalai, proceso.
Kodėl Lietuvos vairuotojai gali tai neteisingai suprasti?
Lietuvoje ir daugumoje kaimyninių šalių raudona šviesa visuotinai reiškia „stok“. Šviečiantis raudonas kryžius gali būti lengvai supainiotas su draudimu, o ne leidimu. Neturėdami išankstinės informacijos, Lietuvos turistai, važiuodami tokiose šalyse kaip Prancūzija, gali sustoti, net jei posūkis į kairę yra visiškai saugus, arba, dar blogiau, neteisingai suprasti, kad nėra signalo, ir važiuoti toliau, sukeldami pavojų.
Saugiai keliaujant užsienyje svarbu žinoti apie eismo signalų skirtumus. Šie simboliai dažnai paaiškinami oficialiuose užsienio vairuotojams skirtuose vairavimo vadovuose arba vietos savivaldybių tinklalapiuose.
Kokia jūsų nuomonė? Ar panašūs pažangūs signalai turėtų būti įdiegti Lietuvoje? Pasidalykite savo mintimis ir pažymėkite kitus vairuotojus žemiau.