Važiuodami per Belgiją ar Nyderlandus, Lietuvos vairuotojai gali susidurti su nepažįstamu kelio ženklu: mėlyname fone matomas automobilis, skleidžiantis kažką panašaus į sparnus ar vandens purslų linijas. Šis ženklas toli gražu nėra dekoratyvus, o įspėja apie rimtą pavojų kelyje – akvaplanavimą.
Kas yra akvaplanavimas ir kodėl jis pavojingas?
Akvaplanavimas arba hidroplanavimas įvyksta, kai tarp transporto priemonės padangų ir kelio dangos susidaro vandens sluoksnis, dėl kurio visiškai prarandamas sukibimas. Kai taip nutinka, automobilis praktiškai „plūduriuoja“ ant vandens ir nereaguoja į vairavimą ar stabdymą.
Kada įvyksta akvaplanavimas?
Paprastai jis įvyksta per stiprų lietų arba po jo, ypač ant susidėvėjusios kelio dangos, greitkelių su prastu drenažu arba takų su provėžomis. Didelis greitis žymiai padidina riziką.
- Po intensyvaus lietaus ar perkūnijos
- Keliuose su stovinčiu vandeniu arba susidėvėjusiu asfaltu
- Naudojant susidėvėjusias padangas su sekliu protektoriumi
Kur naudojamas šis ženklas ir ką jis reiškia?
Simbolis „automobilis su sparnais“ naudojamas Belgijoje, Nyderlanduose ir kai kuriose Prancūzijos dalyse. Jis žymi greitkelių ruožus, kuriuose akvaplaningas yra ypač dažnas. Tai dažnai žemumos, kuriose po lietaus linkę kauptis vanduo.
- Įprasta lygiuose regionuose ir senesniuose greitkeliuose
- Nenustato greičio apribojimų, bet yra įspėjimas
- Ragina vairuotojus sulėtinti greitį šlapiomis sąlygomis
Kodėl šis ženklas nenaudojamas Lietuvoje?
Lietuvoje nėra specialaus ženklo, skirto akvaplaningui. Vietoj to, ženklas – „Slidus kelias“ – naudojamas įvairiems pavojams, įskaitant ledą, išsiliejusius skysčius ar šlapias dangas, žymėti.
Tačiau akvaplaningas vis dar yra reali rizika Lietuvos greitkeliuose, tokiuose kaip A1 ir A2, ypač vasaros audrų metu, jei nepakankamas drenažas arba prasta padangų priežiūra.
Kaip galima išvengti akvaplaningo?
Ekspertų ir padangų bandymų (pvz., „Continental“, „Michelin“, ADAC) duomenimis, akvaplaningo riziką lemia keli veiksniai:
- Protektoriaus gylis: rekomenduojamas 4 mm ar didesnis. Rizika gerokai padidėja žemiau 3 mm.
- Padangų slėgis: Palaikykite gamintojo rekomenduojamą lygį.
- Padangų kokybė: Biudžetinių prekių ženklų padangose gali trūkti tinkamo protektoriaus rašto vandeniui išsklaidyti.
Ką daryti, jei įvyksta akvaplaningas?
Jei staiga prarandate kontrolę šlapiame kelyje:
- Išlikite ramūs ir laikykite abi rankas ant vairo
- Nestabdykite ir nevairuokite staigiai
- Švelniai atleiskite akceleratorių, kol atsigaus sukibimas
Kodėl Lietuvos vairuotojai turėtų atkreipti dėmesį į šį ženklą
Važiuodami užsienyje vairuotojai susiduria su nepažįstamais kelio ženklais. Jų ignoravimas gali būti pavojingas, ypač kai jie rodo vietinius pavojus. Supratimas apie įspėjamąjį ženklą apie akvaplaningą gali padėti išvengti rimtų avarijų keliaujant tarptautiniu mastu.
Šalys, kuriose šis ženklas dažniausiai naudojamas
- Belgija – pažymėta senesniuose greitkeliuose, kuriuose dažnai stovi vanduo
- Nyderlandai – ypač žemumose esančiose kaimo vietovėse
- Prancūzija – kartais derinama su tekstu „Risque d’aquaplanage“
Vokietija linkusi naudoti tekstinius ženklus („Aquaplaning Gefahr“), o ne simbolius, o Šiaurės šalys daugiau dėmesio skiria su apledėjimu susijusiems įspėjimams.
Ekspertų rekomendacijos prieš kelionę
Prieš leisdamiesi į kelią Europoje:
- Patikrinkite vietinius kelio ženklų vadovus (pavyzdžiui, Belgijos katalogą)
- Patikrinkite padangų protektoriaus raštą ir oro slėgį
- Išjunkite pastovaus greičio palaikymo sistemą lyjant
- Susipažinkite su regioniniai kelio ženklų variantai
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo patirtimi apie nepažįstamus ženklus ar akvaplaningą komentaruose arba socialiniuose tinkluose.