Jei esate vairavę ne vieną automatinį automobilį, tikriausiai pastebėjote, kad ne visi pavarų perjungimo mechanizmai veikia pagal tą patį modelį. Kai kurios jų perjungiamos tiesiai aukštyn ir žemyn tokiose padėtyse kaip P, R, N ir D, o kitos – zigzagais. Tačiau kodėl kai kurie automobilių gamintojai renkasi vienus, o ne kitus?
Dviejų tipų pavarų perjungikliai
Dauguma automobilių su automatine pavarų dėže turi arba tiesiaeigius, arba zigzaginius pavarų perjungimo vartelius. Tiesiosios konstrukcijos pavarų perjungimo svirtį vairuotojas tiesiog perkelia vertikaliai. Tuo tarpu zigzago pavarų perjungimo įtaiso atveju vairuotojas turi perjungti pavarų perjungimo svirtelę į šoną tarp kai kurių padėčių, pavyzdžiui, iš „Drive“ į „Neutral“.
- Tiesus perjungimo modelis: paprastesnis, greičiau valdomas
- Zigzaginis perjungimo modelis: tarp pavarų padėčių atsiranda fizinis barjeras
- Abi konstrukcijos paprastai užtikrina tą pačią funkciją
Konstrukcija padeda išvengti žmogiškųjų klaidų
Zigzaginė konstrukcija buvo įdiegta siekiant sumažinti vairuotojo klaidų tikimybę. Siekdami padidinti saugumą, automobilių gamintojai apsunkina greitą ir netyčinį pavarų perjungimą, ypač važiuojant.
Buvęs „Fiat Chrysler“ transmisijų inžinierius Franco Cattani paaiškino, kad tai susiję su valdymu: Kai kurie gamintojai nerimauja, kad važiuojant per daug lengva perjungti pavarą iš „Drive“ į „Neutral“. Dėl zigzago tai padaryti yra sunkiau, specialiai.”
Kur galima rasti zigzago pavarų perjungiklius
Tokiuose modeliuose kaip „Toyota Land Cruiser“ buvo naudojami zigzago formos perjungikliai, o daugelyje Europos prabangių automobilių ir toliau naudojami tiesūs modeliai. Sprendimas dažnai priklauso nuo markės saugumo filosofijos, vairuotojo profilio ir regioninių pageidavimų.
Zigzaginių perjungiklių privalumai
- Sumažėja atsitiktinių pavarų perjungimų važiuojant
- Prideda lytėjimo grįžtamąjį ryšį ir fizines kliūtis
- Sustiprina vairuotojo dėmesį renkantis pavaras
Ar viena pavara yra geresnė už kitą?
Nebūtinai. Nors zigzaginis dizainas gali sumažinti atsitiktinių perjungimų skaičių, tiesūs modeliai daugeliui vairuotojų yra greitesni ir intuityvesni. Galiausiai reikia suderinti patogumą ir saugumą. Nė viena iš sistemų nėra savaime pranašesnė, tačiau jų logikos supratimas padeda vairuotojams įvertinti tai, kas yra jų automobilyje.
Kokia jūsų nuomonė? Ar jums labiau patinka zigzaginiai, ar tiesūs pavarų perjungikliai? Pasidalykite savo nuomone komentaruose arba socialiniuose tinkluose.