Daugelis vairuotojų įpratę iš karto išjungti variklį vos sustabdę automobilį. Tačiau ekspertai įspėja – toks įprotis gali rimtai pakenkti jūsų transporto priemonei, ypač jei ji turi turbokompresorių ar benzininį variklį. Šiame straipsnyje paaiškiname, kodėl verta luktelėti vos kelias minutes – tai gali išgelbėti jūsų variklį.
Perkaitusi turbina – pavojus karštam automobilio „širdžiai“
Kaip aiškina „Auto Bild“ techniniai specialistai, labiausiai kenčia turbininiai varikliai. Po aktyvaus važiavimo – ypač esant aukštiems sūkiams ar greičiui – turbina įkaista iki 800–1000 °C. Išjungus variklį, alyva nustoja cirkuliuoti, o įkaitusios detalės toliau „kepinamos“ be jokio aušinimo.
Šis reiškinys vadinamas „alyvos badas turbinoje“. Dėl perkaitimo alyva virsta nuosėdomis, kurios laikui bėgant sugadina turbiną. O jos remontas ar keitimas – vienas brangiausių servisinių darbų.
Temperatūriniai krūviai variklio galvutei ir aušinimo sistemai
Lietuvos automobilių meistrai pažymi, kad staigus variklio išjungimas, kai jis dar neataušo, gali deformuoti cilindrų galvutę ar kitus komponentus. Veikiant varikliui, vandens siurblys cirkuliuoja aušinimo skystį, kuris palaipsniui mažina temperatūrą. Nutraukus šį procesą – aušinimas tampa netolygus ir pavojingas aliumininėms detalėms.
„Šiluminis šokas“ variklio alyvai
Žinomas technoblogeris Engineering Explained atkreipia dėmesį, kad variklio alyva turi veikti tam tikrame temperatūrų diapazone. Jei variklis išjungiamas esant maksimalioms apkrovoms – pavyzdžiui, po ilgo važiavimo greitkeliu ar mieste karštą dieną – alyva nespėja atvėsinti detalių. Tai lemia lokalų perkaitimą ir tepalinių savybių praradimą.
Vėliau tai sukelia pagreitintą stūmoklių, žiedų ir paskirstymo veleno dėvėjimąsi. Blogiausia – šis dėvėjimasis dažnai pastebimas tik esant rimtiems gedimams.
Kuro taupymas – mitas ar realybė?
Kai kurie vairuotojai mano, kad iškart išjungus variklį galima sutaupyti kuro. Tačiau vos kelios minutės darbo laisvais sūkiais sunaudoja labai mažai degalų. Tuo tarpu ankstyvas agregato gedimas gali kainuoti šimtus ar net tūkstančius eurų. Kaip pastebi ukrainiečių automobilių mechanikas Volodymyr S., „tai – taupymas ant degtukų, kai dega visas namas“.
Kaip teisingai išjungti variklį: ekspertų patarimai
- Po aktyvios kelionės palikite variklį veikti laisvais sūkiais 1–3 minutes.
- Turbininiams automobiliams tai ypač svarbu – kai kurie modeliai turi net „turbotimer“ funkciją.
- Venkite išjungti variklį iškart po staigaus stabdymo iš didelio greičio.
- Karštu oru duokite aušinimo sistemai laiko stabilizuoti temperatūrą.
Trumpos pertraukos nauda ilgam
Įprotis iškart po sustojimo išjungti variklį – viena dažniausių ir pavojingiausių vairavimo klaidų. Vos 1–2 minučių pauzė gali prailginti jūsų variklio, turbinos ir aušinimo sistemos tarnavimo laiką. Tokie paprasti veiksmai padeda išvengti brangių remontų ir užtikrina ilgaamžį automobilio patikimumą.
Ar jums teko tai patirti? Pasidalinkite komentaruose!