Remiantis eismo įvykių statistikos duomenimis, greičio viršijimas yra viena iš pagrindinių žūčių keliuose priežasčių. Tačiau kas tiksliai yra pavojingas greitis? Kiek greitis yra per didelis, kad išgyventumėte avariją?
Automobilių gamintojai ir įstatymų leidėjai visame pasaulyje siekia nustatyti tokius greičio apribojimus, kurie sumažintų žuvusiųjų avarijose skaičių. Nors nė vienas greitis nėra visiškai saugus susidūrimo metu, tyrimai rodo, kad tam tikrose ribose tikimybė išgyventi yra gerokai didesnė.
Nuo kokio greičio avarija tampa mirtina?
Visuotinai pripažintos „saugios ribos“ nėra, tačiau ekspertai ir automobilių gamintojai išsamiai ištyrė avarijų pasekmes. Pavyzdžiui, vienas iš pirmaujančių Europos automobilių gamintojų kartą pareiškė, kad iki 2040 m. jų automobiliuose neturėtų žūti nė vienas žmogus, tačiau su didele išlyga: tai galioja tik tuo atveju, jei automobilis važiuoja 80 km/h ar mažesniu greičiu. Tai rodo, kad greitis yra tik vienas iš daugelio veiksnių, darančių įtaką avarijų pasekmėms.
Atlikdami avarijų bandymus ir remdamiesi realaus pasaulio duomenimis, saugos tyrėjai nustatė konkrečias greičio ribas, kai išgyvenamumo rodikliai labai sumažėja.
Pėstieji: Pažeidžiamiausi eismo dalyviai
- Susidūrimas, kai greitis 40 km/h – sužalojimai gali būti sunkūs, tačiau išgyventi įmanoma.
- Susidūrimas, kai greitis 60 km/h – išgyvenamumas smarkiai sumažėja; tik 15 proc. pėsčiųjų išgyvena susidūrimą važiuojant tokiu greičiu.
Eismo įvykių metu pėstiesiems kyla itin didelis pavojus, nes jie nukenčia ir nuo pirminio smūgio, ir nuo antrinių susidūrimų su žeme ar pakelės objektais. Atliekant saugos bandymus (pvz., „Euro NCAP“ įvertinimus), apdovanojami automobiliai, kurie gali sušvelninti pėsčiųjų sužalojimus, pavyzdžiui, išlaikyti juos ant variklio dangčio, užuot numetę ant šaligatvio.
Dviratininkai: Dviratininkai: dar didesnė rizika nei pėstieji
Susidūrimas važiuojant 40-50 km/h greičiu – dažnai mirtinas.
Skirtingai nei pėstieji, dviratininkai krenta iš aukštesnės padėties, todėl padidėja galvos traumos rizika. Be to, į nukritusį dviratininką gali atsitrenkti kita transporto priemonė, o tai dar labiau padidina mirtinų sužalojimų tikimybę.
Motociklininkai: Didelis greitis, didelė rizika
Smūgis, kai greitis 60 km/h ar daugiau – net ir dėvint šalmą, išgyvenimo galimybės smarkiai sumažėja.
Motociklininkai dažnai patiria daugybę antrinių smūgių, atsitrenkdami į kitas transporto priemones, apsauginius atitvarus ar kelio infrastruktūrą. Skirtingai nei dviratininkams, jiems važiuojant didesniu greičiu ir neturint apsaugos, gerokai padidėja mirtinų sužalojimų rizika.
Automobilyje esantys keleiviai: Išgyvenimas priklauso nuo avarijos tipo
- Smūgis į stovintį automobilį 50 km/h greičiu – galimi nesunkūs sužalojimai.
- Šoninis susidūrimas 65 km/h greičiu – išgyvena tik 15 proc. keleivių.
Dėl saugos diržų, oro pagalvių ir sustiprintų konstrukcijų automobilių keleiviai išgyvena daugiausiai. Tačiau rezultatai priklauso nuo to, su kuo susiduria automobilis. 90 km/val. greičio priekinis susidūrimas (kai dvi transporto priemonės artėja viena prie kitos 45 km/val. greičiu) gali būti toks pat mirtinas kaip ir didesniu greičiu važiuojančios vienos transporto priemonės susidūrimas.
Labai svarbu naudoti saugos diržus – be jų net vidutinio greičio avarija gali sukelti sunkius sužalojimus arba mirtį.
Greitis žudo: Ne tik smūgio jėga
Greitis ne tik lemia avarijos sunkumą, bet ir padidina avarijos tikimybę.
- Dėl didesnio greičio transporto priemonės tampa sunkiau pastebimos kitiems vairuotojams ir pėstiesiems.
- Padidėja stabdymo kelias, todėl sunkiau laiku sustoti.
- Sutrumpėja reakcijos laikas, todėl vairuotojas turi mažiau galimybių išvengti pavojų.
Kiekvienas vairuotojas turėtų suprasti, kad greičio viršijimas yra ne tik įstatymo pažeidimas – tai gyvybės ir mirties klausimas. Kai kitą kartą sėsite prie vairo, prisiminkite atsakomybę, kurią prisiimate už save, keleivius ir visus kitus kelyje.
Šaltiniai: Autocentre, Motor, Euro NCAP