Tai vaizdas, kurį matė daugelis vairuotojų Lietuvoje ir už jos ribų: kažkas pastato automobilį, išlipa ir greitai spardo vieną iš padangų. Nors tai gali atrodyti atsitiktinis ar net emocingas gestas, už jo slypi netikėta logika. Padangų spardymas yra senas įprotis, kuris iš tikrųjų kilo iš greito ir grubaus padangų slėgio patikrinimo metodo, nors jis toli gražu nėra tikslus.
Padangų spardymo ištakos
Nėra oficialių duomenų, kaip ir kur atsirado šis įprotis, tačiau jis perduodamas iš kartos į kartą. Ankstesniais dešimtmečiais, kai padangos buvo trapesnės, o manometrai – mažiau prieinami, greitas spyris padėdavo nustatyti, ar padanga yra prakirsta ar labai nepakankamai pripūsta. Šiandien, nors padangų konstrukcija yra daug pažangesnė, kai kurie vairuotojai vis dar pasikliauja šiuo fiziniu patikrinimu iš įpročio arba smalsumo.
Ar tai tikrai veikia?
Tam tikru mastu – taip. Labai nepakankamai pripūsta padanga dažnai yra pastebimai minkšta, kai ją spardote. Tačiau dauguma šiuolaikinių padangų turi kietas šonines sieneles, kurios gali paslėpti slėgio problemas. Kitaip tariant, spardymas gali įspėti apie didelę problemą, tačiau tai nėra tikslus būdas ir lengvai galima nepastebėti vidutinio nepakankamo pripūtimo, kuris vis tiek kelia pavojų saugumui.
- Spardymas gali padėti greitai aptikti prakirstą padangą
- Tai nėra patikimas būdas aptikti nedidelį slėgio sumažėjimą
- Šiuolaikinės padangos yra suprojektuotos taip, kad net ir šiek tiek išleistos atrodo tvirtos
Kodėl svarbus padangų slėgis
JAV Nacionalinės greitkelių eismo saugumo administracijos (NHTSA) duomenimis, tinkamai pripūstos padangos gali tarnauti apie 7500 km ilgiau ir žymiai sumažinti padangų sprogimo riziką. Nepakankamai pripūstos padangos taip pat gali turėti įtakos degalų sąnaudoms, stabdymui ir vairavimui. Lietuvos sezoninėmis sąlygomis šaltas oras gali natūraliai sumažinti padangų slėgį, todėl reguliarūs patikrinimai tampa dar svarbesni.
- Netinkamas slėgis gali sutrumpinti padangų tarnavimo laiką iki 7500 km
- Nepakankamai pripūstos padangos sukelia didesnį degalų suvartojimą (iki 10 %)
- Rekomenduojama tikrinti kas mėnesį, ypač keičiantis sezonams
Tinkamas padangų slėgio tikrinimo būdas
Nors spardant padangą galima gauti apytikslį rezultatą, tikslų rezultatą pateikia skaitmeninis arba analoginis padangų slėgio matuoklis. Tokie prietaisai kaip „AstroAI Digital Gauge“ kainuoja mažiau nei 15 eurų ir pateikia greitus bei patikimus matavimus. Norint gauti visiškai tikslų rezultatą, slėgį reikia tikrinti šaltoms padangoms ir palyginti su gamintojo rekomenduojamomis vertėmis (paprastai lengviesiems automobiliams – apie 2,2–2,5 baro).
Rankinis matavimas geriau nei automatinis
Net automobiliai, kuriuose įrengtos TPMS (padangų slėgio stebėjimo sistemos), nėra visiškai patikimi. Šios sistemos dažnai įspėja vairuotoją tik tada, kai padangų slėgis yra pavojingai žemas. Rankinis kas mėnesio tikrinimas išlieka saugiausiu ir ekonomiškiausiu būdu išvengti padangų nusidėvėjimo ar avarijų.
- Naudokite padangų slėgio matuoklį, o ne koją
- Tikrinkite slėgį, kai padangos yra šaltos (prieš važiuojant)
- Teisingas slėgio vertės rasite savo automobilio instrukcijoje arba ant lipduko vidinėje durelių pusėje
Kas yra „padangų spardytojas“ automobilių pasaulyje?
Frazė „padangų spardytojas“ taip pat turi metaforinę reikšmę. Automobilių pardavime ji reiškia žmogų, kuris apžiūrinėja automobilius, bet neturi realaus ketinimo pirkti. Tokie pirkėjai užduoda klausimus, tikrina detales, galbūt net išbando automobilį, bet retai kada sudaro sandorį. Pardavėjams jie yra žinomi laiko švaistūnai.
Trumpai tariant: padangų spardytojas atrodo susidomėjęs, bet nėra rimtas. Terminas greičiausiai kilęs iš tiesioginio veiksmo – padangų spardymo, siekiant atrodyti susidomėjusiu automobilio apžiūros metu.
- Padangų spardytojai atrodo susidomėję, bet neketina pirkti.
- Dažnai sutinkami automobilių salonuose ir turguose.
- Dažnai nurodo biudžeto problemas arba vilkina laiką
Padangos spardymas gali būti ne pats veiksmingiausias būdas įvertinti jos būklę, tačiau tai vis dar yra įprastas įprotis, įsišaknijęs praktikoje. Nors tai gali būti nuoroda į padangos defektą, patikimas padangų slėgio matuoklis yra geriausias įrankis saugumui ir taupymui užtikrinti. Nesvarbu, ar perkate naudotą automobilį, ar prižiūrite savo, tikslus padangų slėgis yra svarbus veiksnys, lemiantis automobilio eksploatacines savybes ir ilgaamžiškumą.
Kokia jūsų nuomonė? Ar vis dar spardote padangas? Pasidalykite savo įpročiais ir patarimais komentaruose arba socialiniuose tinkluose.