Jei iš jūsų automobilio pasigirsta keistų garsų ar kvapų, nereikėtų jų vertinti lengvabūdiškai. Jie gali reikšti labai rimtus gedimus.
Automobilį sudaro tūkstančiai dalių. Jei jos yra patikimai pritvirtintos varžtais arba nėra susidėvėjusios, neturėtų būti jokio triukšmo – tikrai ne stipraus ar tik tam tikrose situacijose atsirandančio. Įsiklausykite į automobilio skleidžiamus garsus ir atkreipkite dėmesį į kvapus salone ir už jo ribų. Neretai tai būna rimto gedimo simptomai – laiku sureagavę, galime sumažinti avarijų skaičių remontui arba išvengti automobilio vilkimo.
Garsai ir kvapai, kurie yra rimto automobilio gedimo simptomai
Išmetamųjų dujų kvapas salone
Automobilių entuziastai sako, kad jiems patinka benzino ar išmetamųjų dujų kvapas. Abu kvapai gali būti malonūs trumpą laiką, tačiau ilgai veikiami jie kelia grėsmę sveikatai, o kraštutiniais atvejais net gyvybei – Pasaulio sveikatos organizacija dyzelino išmetamąsias dujas laiko kancerogeninėmis. Efektyviai veikiančiame automobilyje dujos turėtų išeiti iš išmetimo vamzdžio.
Situacija ne visada tokia gera. Bėgant metams išmetimo vamzdžiai praranda sandarumą – išmetamosios dujos gali išeiti iš jo per surūdijusius vamzdžius ar duslintuvo skardines, susidėvėjusias pintas linijas ir įtrūkimus kolektoriuje. Remontas įmanomas ir paprastai būna nesudėtingas – pažeistą vietą galima laikinai suvirinti arba komponentą pakeisti naudotu ar nebrangiu pakaitalu. Išmetamųjų dujų kvapo salone šaltinis taip pat gali būti nesandarios purkštukų pagalvėlės – tai ypač aktualu 1,4/1,6 PSA dyzeliniams varikliams.
Su remontu delsti neverta. Išmetamųjų dujų garai gali patekti į saloną per ventiliacijos sistemą. Ilgai vairuoti tokią transporto priemonę nėra patogu. Verta prisiminti, kad automobiliui su nesandariu išmetimo vamzdžiu bus sunku praeiti techninę apžiūrą.
Degančio plastiko kvapas
Jei salone užuodžiate degančio plastiko kvapą, nedelsdami sustokite ir patikrinkite jo priežastį (nebent esate visiškai tikri, kad kvapo šaltinis yra, pavyzdžiui, dūmai iš lauko). Automobilyje tirpstančio plastiko kvapas paprastai atsiranda, kai dega elektros sistema arba vienas iš elektros modulių. Laiko reaguoti yra tikrai nedaug. Jei ugnis pradeda plisti ir tampa matoma, tikimybė ją suvaldyti patiems tampa menka. Degimas yra vienas blogiausių scenarijų transporto priemonei – nereikia didelio gaisro, kad remontas taptų neperspektyvus.
Kuro arba alyvos kvapas
Ne mažiau pavojingas scenarijus – staiga užuodžiamas degalų ar alyvos kvapas. Tai rodo, kad tiekimo arba tepimo sistemoje yra nuotėkis. Būtinai sustabdykite transporto priemonę ir patikrinkite, kas nutiko. Alyvos ar degalų lašėjimas ant įkaitusių išmetimo sistemos komponentų ar turbinos gali sukelti automobilio gaisrą. Ilgai besikaupianti lėtai ištekanti alyva taip pat gali sukelti gaisrą, jei ja prisisotina garso izoliaciniai kilimėliai. Degalų kvapas taip pat gali rodyti bako ventiliacijos sistemos defektą, skylę žarnoje, jungiančioje baką su dangteliu, arba skylę pačiame bake. Kiekvienas defektas yra potencialiai pavojingas ir turi būti kuo greičiau pašalintas.
Pelėsių kvapas
Jei atidarius automobilio dureles jus pasitinka pelėsių kvapas, daugiau nei aišku, kad į automobilio saloną skverbiasi vanduo, o įmirkusios apmušalų medžiagos tapo grybelių ir kitų gyvybės formų veisimosi vieta. Automobilio salone esančios pelėsio sporos nėra naudingos mūsų sveikatai.
Vandeniu permirkę kilimėliai ar sėdynių kempinės pagreitina metalinių komponentų – įskaitant grindis – koroziją. Jie taip pat gali būti elektros problemų šaltinis (trumpieji jungimai, įskilę kontaktai ir t. t.). Norint išspręsti problemą, pirmiausia reikia rasti nuotėkio šaltinį – jo verta ieškoti prie langų ir stoglangio, durų, bagažinės dangčio ar antenos sandariklių. Kabrioletų ir rodsterių atveju taip pat pasitaiko stogo nesandarumų, o senesniuose automobiliuose – kiaurymės kėbulo apačioje.
Cypimas iš po variklio dangčio
Iš po variklio dangčio gali sklisti įvairūs garsai, rodantys automobilio problemas. Paprastai girgžda pagalbinis diržas (cilindrinis diržas). Problemą galima išspręsti pakeitus diržą arba kartais sureguliuojant jo įtempimą. Triukšmą taip pat gali kelti oro kondicionieriaus, generatoriaus ir vandens siurblio guoliai. Triukšmą taip pat gali kelti oro kondicionieriaus kompresoriaus arba vairo stiprintuvo siurblio sankabos. Negalima nuvertinti problemų, nes dėl sugedusio vandens siurblio gali nutrūkti arba atsilaisvinti paskirstymo diržas, o tai savo ruožtu sugadins variklį.
Smūgio garsai, atsirandantys važiuojant didesniu greičiu
Dauguma šiuolaikinių automobilių turi plastikinius kėbulo dangčius. Jie montuojami po varikliu, pavarų dėže, kartais po degalų baku ar kitomis kėbulo dalimis. Jais siekiama sumažinti oro turbulenciją, kad sumažėtų triukšmas ir degalų sąnaudos. Užtenka vieno stipresnio „prisilietimo“ prie bordiūro, kad dangtis atsiskirtų arba išsitrauktų iš laikiklių. Dėl to važiuojant dideliu greičiu dažniausiai atsiranda drebėjimas. Tokį defektą būtina greitai pašalinti. Ne tik tam, kad neprarastumėte variklio gaubto. Važiuojant greitkeliu dideliu greičiu iš po automobilio iškritusi plastikinė detalė gali tapti realiu ir labai rimtu pavojumi.
Vibracija ir dunksėjimas stabdant
Kartkartėmis pravartu stipriai stabdyti. Viena vertus, tai išjudina visą sistemą (švelniai stabdant galiniai stabdžiai veikia ribotai), kita vertus, tai leidžia nustatyti sistemos veikimo sutrikimus. Vienas iš dažniausių – diskų prasisukimas, kuris pasireiškia vibracija ir dunksėjimu stabdant, kuris stiprėja didėjant stabdymo jėgai.
Pavarų dėžės svirties garsai ir judesiai keičiant apkrovą
Jei važiuojant greitai greitėjant ar lėtėjant girdimi metaliniai smūgiai, galima tikėtis dvigubos masės smagračio susidėvėjimo. Taip pat galimas ekstremalus variklio ir pavarų dėžės tvirtinimo pagalvių nusidėvėjimas – jį lydės ryškus trūkčiojimas, derinamas su pavarų dėžės svirties judėjimu. Kita vertus, kartu su svirties judesiu sklindantis traškesys gali rodyti susidėvėjusius pavarų dėžės guolius – tai tipiškas, pavyzdžiui, „Opel M32“ pavarų dėžių gedimas. Pavaros mechanizmo gedimus reikia greitai pašalinti. Dėl susidėvėjusios „dvigubos masės“ be reikalo apkraunama pavarų dėžė ir variklio velenas, pavarų dėžėje didėja guolių tarpai, kol remontas tampa nebeįmanomas – galima tik pakeisti pavarų dėžę kita.
Metalinių smūgių garsas įveikiant nelygumus
Įveikiant nelygumus verta atkreipti dėmesį į tai, kaip veikia pakaba. Kai kurių modelių pakaba per didesnius nelygumus linkusi džeržgti. Tačiau jei triukšmas kyla staiga, tai gali būti ženklas, kad lūžę ar susidėvėję stabilizatoriaus laikikliai ir jungtys arba susidėvėjusios metalinės ir guminės įvorės. Traškėjimas sukant rodo vairo traukės arba vairo traukės galvučių problemas. Deja, pavojingiausias gedimas paprastai būna susidėvėjęs pakabos šarnyras. Jei taip atsitinka, esant nelygumams ratas gali atsiskirti nuo valdymo svirties ir automobilis praranda valdymą.
Drebėjimas greituose posūkiuose į vieną pusę
Jei važiuojant posūkyje į kairę arba į dešinę iš važiuoklės sklinda nemalonus garsas, kuris didėja didėjant posūkio dinamikai, ir triukšmas kyla tik posūkyje į vieną pusę, beveik neabejotina, kad sugedo rato guolis. Važiuojant posūkyje į dešinę, triukšmą skleis kairės pusės guolis, o važiuojant posūkyje į kairę, apie savo susidėvėjimą primins labiau apkrauti dešinės automobilio pusės guoliai.