Daugelis Lietuvos vairuotojų yra susidūrę su mirksinčia oranžine šviesa šoniniame veidrodėlyje, dažnai nežinodami, ką ji reiškia. Ši lemputė yra labai svarbios saugos sistemos BLIS (Blind Spot Information System – aklosios zonos informacinė sistema), skirtos užkirsti kelią nelaimingiems atsitikimams įspėjant vairuotojus apie nematomoje zonoje esančias transporto priemones, dalis.
Kas yra BLIS ir kodėl ji svarbi?
BLIS padeda aptikti transporto priemones, esančias sunkiai matomose vietose šalia jūsų automobilio ir už jo, paprastai vadinamose „aklojoje zonoje“. Šių sričių paprastai nematyti net ir tada, kai naudojami šoniniai ir galinio vaizdo veidrodėliai. Aptikus kitą transporto priemonę, atitinkamame šoniniame veidrodėlyje įsižiebia lemputė, įspėjanti vairuotoją vengti persirikiuoti į kitą eismo juostą.
„Įrodyta, kad ši sistema gerokai sumažina šoninių susidūrimų skaičių, – sako saugos technologijų analitikė I. Kavaliauskienė iš Vilniaus Gedimino technikos universiteto. „Ji ypač naudinga tankiame miesto eisme, pavyzdžiui, Vilniuje ar Kaune.”
Kaip veikia BLIS?

Pradžioje, 2001 m. „Volvo“ sukurta ir 2004 m. S80 modelyje pirmą kartą pasirodžiusi BLIS sistema naudoja kameras, radaro jutiklius arba jų derinį, kad stebėtų automobilio aplinką. Daugumoje šiuolaikinių sistemų naudojami jutikliai, sumontuoti galiniame bamperyje arba šoniniuose veidrodėliuose, kad būtų galima stebėti gretimas eismo juostas.
- Atpažįsta transporto priemones nuo B stulpelio iki 10-15 metrų už automobilio
- Įjungia įspėjamąją lemputę šoniniame veidrodėlyje
- Kai kurios sistemos prideda pranešimus prietaisų skydelyje arba vairo vibraciją
- Sukurta įspėti, o ne perimti valdymą – vairuotojas išlieka atsakingas
Ar tai tik BLIS? Kiti tos pačios funkcijos pavadinimai
Skirtingi gamintojai naudoja skirtingus panašių sistemų pavadinimus. Pavyzdžiui:
- Volkswagen / Škoda: Jei automobilis ar automobilis su aklųjų zonų aptikimo sistema (BSD):
- BMW: Aktyvioji aklosios zonos pagalbinė sistema
- Toyota: Galinio skersinio eismo įspėjimo sistema (RCTA)
- „Jeep“: Aklosios zonos stebėjimas (BSM)
- Nissan: Įspėjimas apie akląją zoną
Nepaisant skirtingų pavadinimų, visų šių sistemų paskirtis yra ta pati: išvengti avarijų, kai vairuotojas keičia eismo juostą, matydamas akląją zoną.
Reali nauda Lietuvoje
Tyrimai rodo, kad BLIS įrengti automobiliai rečiau patenka į susidūrimus keičiant eismo juostą. Lietuvos miestuose, kur dažni siauri keliai ir artimi aplenkimai, ši technologija suteikia gyvybiškai svarbaus reakcijos laiko.
Vis dėlto labai svarbu nepainioti BLIS su kitais veidrodiniais indikatoriais. Kai kurių transporto priemonių veidrodėliuose įmontuoti posūkių žibintai, kurie gali būti panašūs į BLIS įspėjamąjį signalą. Jei nesate tikri, visada pasitarkite su savo transporto priemonės vadovu.
Aklosios zonos technologijos ateitis
Ankstesnės kartos sistemos netrukus bus integruotos su V2V (Vehicle-to-Vehicle) ryšiu, todėl automobiliai galės dalytis duomenimis realiuoju laiku. Tai gali leisti dar greičiau ir tiksliau įspėti apie pavojų, todėl vairuoti bus saugiau visiems eismo dalyviams.
Ar pastebėjote veidrodėlyje mirksintį trikampį? Dabar žinote, kad jis gali išgelbėti jus nuo avarijos.
Ar pasitikite savo automobilio aklosios zonos aptikimo sistema? Ar kada nors dėl jos išvengėte susidūrimo? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!