Sugrįžtant šiltesniems orams ir šviesesnėms dienoms, vairuotojai Lietuvoje vis dažniau mėgaujasi maloniai spiginančia saule. Tačiau specialistai primena – pavasario saulė kelyje gali tapti tikru pavojumi. Šiame straipsnyje aptarsime, kaip apsisaugoti nuo akinančių spindulių ir išvengti skaudžių avarijų.
Saulės akinimo pavojus – didesnis, nei manote
Vairavimo sąlygos, kai šviečia ryški saulė, yra daug pavojingesnės nei gali pasirodyti. Netikėtas akinimas, ypač išvažiavus iš pavėsio ar miškingos vietovės, gali lemti pavėluotą reakciją. Draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė įspėja: kelių sekundžių delsimas gali kainuoti labai brangiai.
2023 m. „Gjensidige“ užfiksavo 27 eismo įvykius, kurių priežastis – saulė. 2024 m. šis skaičius padvigubėjo – iki 53. Žalos išmokos siekė beveik 90 tūkst. eurų, o vieno įvykio vidutinė žala – 1700 eurų. Dauguma įvykių fiksuoti kovo–gegužės mėnesiais.
Realių avarijų pavyzdžiai
- Vairuotoja, išvažiuodama iš šalutinio kelio, dėl saulės akinimo nepastebėjo pagrindiniu keliu važiuojančio automobilio.
- Kitas vairuotojas, važiuodamas sankryžoje degant žaliam signalui, dėl akinimo nepastebėjo priešpriešinio eismo.
- Trečiu atveju vairuotoja išvažiavo iš pavėsio ir dėl staigaus akinimo nepastebėjo važiuojamojoje dalyje stovinčio sunkvežimio – įvyko avarija.
Šie atvejai rodo, kaip netikėtai pavojinga gali būti pavasario saulė.
Akiniai nuo saulės – saugumo priemonė, o ne aksesuaras
Optikos tinklo „Optometrijos centras“ atstovas Vilius Rožė Ružas pabrėžia, kad akiniai nuo saulės – tai ne tik komfortas, bet ir būtinybė vairuojant.
„Saulėtą dieną šviesa gali būti labai ryški, ypač po lietaus ar sniego, kai ji atsispindi nuo kelio dangos ar balų. Esant tokioms sąlygoms, vairuotojas gali nepastebėti kliūčių, ženklų ar kitų eismo dalyvių. Net iki 0,5 sekundės pailgėjęs reakcijos laikas važiuojant 90 km/h reiškia, kad automobilis per tą laiką nuvažiuos 12,5 metro – tai gali būti lemtingas atstumas“, – sako V. R. Ružas.
Kokius akinius rinktis vairuotojams?
Renkantis akinius, verta rinktis lęšius, kurie mažina akinimą. Poliarizuoti lęšiai efektyviai sumažina atspindžius nuo šlapių paviršių ar automobilių. Taip pat tinka fotochrominiai lęšiai – jie patamsėja lauke ir pašviesėja patalpose, prisitaikydami prie šviesos intensyvumo. Tokie akiniai saugo akis nuo UVA ir UVB spindulių.
Antirefleksinė danga – dar vienas svarbus akinių elementas. Ji sumažina šviesos atspindžius nuo žibintų ir padeda geriau matyti tamsoje.
Neužmirškite langų ir valytuvų
Tvarkingi valytuvai ir švarūs langai – taip pat būtini norint apsisaugoti nuo saulės akinimo. Degalinių tinklo „Circle K“ atstovas Rokas Laurinavičius primena, kad pavasarį ant stiklo kaupiasi vabzdžiai, dulkės ir kiti nešvarumai.
„Rekomenduojama pasikeisti valytuvus po žiemos, nes jų gumos būna susidėvėjusios. Jeigu stikle lieka dryžiai arba matomumas prastėja – tai signalas, kad laikas keisti valytuvus“, – sako R. Laurinavičius.
Degalinėse taip pat verta nusivalyti langus: „Šalia kolonėlių rasite kibirėlius su specialiu skysčiu ir kempinėle – vos kelios minutės gali turėti įtakos jūsų saugumui kelyje.“
Kaip pasiruošti saugiam vairavimui saulėtą dieną?
- Dėvėkite akinius nuo saulės, pritaikytus vairavimui.
- Prieš kelionę nuvalykite automobilio langus.
- Patikrinkite ir prireikus pakeiskite valytuvus.
- Sumažinkite greitį, kai saulė spigina tiesiai į akis.
- Būkite ypač atsargūs išvažiuodami iš pavėsio ar įsukdami į sankryžas.
Ar teko patirti pavojų dėl saulės akinimo? Pasidalinkite komentaruose!