Ratų guolį anksčiau ar vėliau reikės pakeisti. Kokie yra automobilio sugedusio rato guolio simptomai?
Kai kurių gedimų neįmanoma išvengti. Anksčiau ar vėliau jie įvyks, nes automobilio komponentai nėra neriboto tarnavimo laiko. Net jei kiek įmanoma „tausosite“ savo automobilį ir labai juo rūpinsitės, kai kurie komponentai tiesiog suges dėl natūralaus nusidėvėjimo. Vienas iš tokių komponentų yra rato guolis. Kodėl jis sugenda ir kada galite tikėtis, kad teks jį pakeisti? Kokie yra sugedusio rato guolio simptomai? Panagrinėkime šį klausimą.
Ratų guolis. Už ką jis atsakingas automobilyje?
Pagrindinė guolio (ne tik rato) užduotis – užtikrinti kuo mažesnį pasipriešinimą riedėjimui sukantis ant jo sumontuotai detalei. Rato guolio atveju, be abejo, kalbame apie automobilio ratą: susidūrus su bet kokiu pasipriešinimu judėjimui, labai nukentėtų automobilio eksploatacinės savybės ir degalų sąnaudos. Dėl guolių automobilio ratai sukasi laisvai, arba bent jau turėtų suktis, kai viskas veikia tinkamai. Taip sumažinami energijos nuostoliai, reikalingi transporto priemonei išjudinti.
Guolis dažnai yra rato stebulės sudedamoji dalis. Jis gali būti stacionariai įmontuotas į stebulę arba sumontuotas atskirai, ir reikėtų nepamiršti, kad sugedus rato guoliui gali tekti keisti ne patį guolį, o visą stebulę. Paprastai automobiliuose montuojami kūginiai ritininiai arba rutuliniai guoliai. Jiems nereikia jokio naudotojo įsikišimo, nes jie veikia tepale, užtikrinančiame tinkamą slydimą, todėl ilgą laiką jiems būdingos palankios eksploatavimo sąlygos. Guminiai sandarikliai neleidžia į guolį patekti teršalams.
Sugedęs rato guolis. Kodėl jis sugenda?
Ratų guolių gedimų priežasčių yra daug. Pirmoji ir svarbiausia priežastis yra natūralus šių komponentų nusidėvėjimas, nes juos veikia didelės apkrovos, dažnai aukšta temperatūra ir, svarbiausia, kai transporto priemonė važiuoja. Todėl anksčiau ar vėliau ratų guolius anksčiau ar vėliau reikės pakeisti pačius. Esant optimalioms sąlygoms, jie turėtų „tarnauti“ nuo 100 000 iki 150 000 km, tačiau jei guoliai yra pigesni pakaitalai, galima tikėtis šiek tiek trumpesnio tarnavimo laiko. Verta paminėti, kad daugelyje šiuolaikinių automobilių galinės ašies ratų guoliai paprastai tarnauja ilgiau: jie nėra taip veikiami perkrovų kaip priekinės, varomosios ašies guoliai, todėl galinių guolių paprastai nereikia taip dažnai „prižiūrėti“.
Tačiau ratų guolių tarnavimo laikas sutrumpėja dėl kelių priežasčių: dėl automobilio naudotojo kaltės arba dėl klaidų, padarytų keičiant šiuos komponentus. Ratų guoliai „nemėgsta“ bet kokio greito važiavimo (ypač posūkiuose) ar drifto. Jų tarnavimo laiką sutrumpina netinkamai parinkti ratlankiai (per dideli arba su netinkamais tarpikliais). Dažnai tenka atlikti intervenciją automobiliuose, kurie yra patyrę avarijų, naudojami prastos kokybės keliuose (užtenka vieną kartą įvažiuoti į didelę duobę, kad guolis būtų sugadintas visam laikui) arba dažnai eksploatuojami esant didelėms apkrovoms. Kartais dėl to kaltas autoservisas, kuris netinkamai pritvirtino guolį prie stebulės (ne visi autoservisai turi reikiamą įrangą). Ratų guolių būklei dažnai turi įtakos stabdžių sistemos gedimai (ypač perkaitimas) ir mechaniniai pažeidimai, pavyzdžiui, guminių tarpiklių plyšimas (tuomet į guolius, be kita ko, patenka smėlio ir kitų nešvarumų).
Ratų guolis – simptomai. Kaip atpažinti susidėvėjusį rato guolį?
Labai būdingas susidėvėjusio guolio požymis yra triukšmas, sklindantis iš rato apylinkių. Paprastai tai būna nuolatinis triukšmas, kuris stiprėja didėjant greičiui. Iš pradžių nepageidaujamas triukšmas vairuotojo neerzina, tačiau ilgainiui jis tampa toks garsus, kad jo negali užgožti net radijas. Kartais pažeistas guolis skleidžia girgždantį garsą, o kai jis labai pažeistas, pradeda barškėti. Taip pat tikėtina, kad iš pradžių jis triukšmauja tik tam tikrais atvejais, pavyzdžiui, sukant į vieną pusę arba tik kelias pirmąsias akimirkas po užvedimo. Vėliau vairuotojas guolį girdės net važiuodamas tiesiai.
Sugedęs rato guolis taip pat gali sukelti daug kitų simptomų, tačiau juos sunku vienareikšmiškai nustatyti, nes jie dažnai yra pakabos ar važiuoklės sudedamosios dalies gedimo ženklas. Sugedusį rato guolį turintis automobilis gali traukti į šoną (į tą pusę, kurioje yra sugedęs guolis), o vairuotojas dažnai pajunta, kad labai pablogėjo automobilio valdymas, taip pat jaučia trūkčiojimą arba ryškią vairo vibraciją.
Susidėvėjęs rato guolis. Kodėl negalima ignoruoti šių simptomų?
Laimei, rato guolis yra vienas iš komponentų, turinčių aiškių gedimo požymių, todėl vairuotojai galiausiai jį greičiausiai turės pakeisti. Vėluoti neverta, nes simptomai tik stiprės ir galiausiai sukels pavojingą situaciją. Dėl itin susidėvėjusio guolio ratas gali visiškai užstrigti ir staiga prarasti valdymą. Kai kuriais atvejais dėl nepakankamo problemos įvertinimo ratas net buvo atskirtas nuo transporto priemonės.
Rato guolio keitimas. Štai ką turėtumėte žinoti
Ratų guoliai visada keičiami poromis, todėl gali šiek tiek padidėti remonto sąnaudos, jei sudedamosios dalys integruotos su stebulėmis arba su stebulėmis ir šarnyrais (dažnai su įmontuotomis saugos sistemomis arba padangų slėgio jutikliais). Tačiau kai kuriuose automobiliuose jie gali būti keičiami atskirai. Tokiais atvejais verta susirasti autoservisą, kuris turi įrangą tinkamai išimti ir sumontuoti naujus guolius. Geriau vengti pigesnės praktikos montuoti guolius plaktuku ar spaustuvu – mažai tikėtina, kad netinkamai sumontuotas guolis netrukus vėl pradės kelti problemų.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.