Ratų suvedimas yra labai svarbi automobilių techninės priežiūros procedūra, kurios tikslas – užtikrinti, kad automobilio ratai būtų tinkamai sureguliuoti ir orientuoti pagal gamintojo specifikacijas. Šis procesas apima ratų kampų reguliavimą, siekiant užtikrinti, kad jie būtų lygiagretūs vienas kitam ir statmeni žemei. Tinkamas ratų suvedimas yra būtinas dėl kelių priežasčių, įskaitant transporto priemonės valdymo pagerinimą, padangų ilgaamžiškumą ir saugų bei efektyvų vairavimą. Šiame straipsnyje gilinsimės į ratų suvedimo svarbą ir įvairius jo aspektus.
Kas yra ratų suvedimas?
Mūsų automobiliai yra sudėtingi mechanizmai, kurie kartais gali būti stebėtinai trapūs, todėl net nedidelės automobilio ratų suvedimo problemos gali sukelti didelių problemų. Tačiau tinkamai sureguliuoti ratus galima ne tik ištiesinant ratus, bet ir sureguliuojant pakabos nustatymus.
Dėl neteisingai sureguliuotų ratų automobilis gali plaukioti kelyje, net jei manote, kad vairas yra tiesus. Be to, kai ratai neteisingai sureguliuoti, daug didesnis padangos paviršiaus plotas liečiasi su keliu. Dėl to atsiranda nereikalinga trintis, kuri, savo ruožtu, sukelia pernelyg didelį nusidėvėjimą, sukibimo praradimą ir apskritai sumažėja valdymas, eksploatacinės savybės – tai gali neigiamai paveikti degalų ekonomiją.
Blogo suvedimo požymiai
Laimei, yra keletas įspėjamųjų požymių, į kuriuos galite atkreipti dėmesį ir kurie leis jums sužinoti, ar turite problemų dėl suvedimo. Kai kurie jų yra gana nežymūs ir gali likti nepastebėti, kol nepablogės, o kiti yra akivaizdūs iškart, kai tik atsiranda.
Jei kelyje patirsite nelaimę, pavyzdžiui, atsitrenksite į bordiūrą arba įvažiuosite į ypač didelę duobę, atidžiai stebėkite, kaip elgiasi ir valdosi jūsų automobilis. Toliau pateikiami blogo ratų suvedimo simptomai ir požymiai, į kuriuos turėtumėte atkreipti dėmesį:
- Neramus vairavimas – vairas yra necentriškas, net ir važiuojant tiesiai;
- Traukimas į vieną pusę – automobilis plaukioja arba traukia į šoną, o kelio danga to neskatina;
- Triukšmingas vairavimas – vairas vibruoja rankose;
- Netolygus padangų nusidėvėjimas – greičiau dėvisi vidinės arba išorinės padangų sritys;
Kaip patikrinti suvedimą
Kartais automobilio ratų suvedimo problemų gali kilti tiesiog dėl kasdienio vairavimo. Taip atsitinka, kai susidėvi pakabos komponentai arba kai spyruoklės, padangos ir amortizatoriai pasislenka dėl didelio sukimo momento ir trinties važiuojant.
Gali tekti susidurti su trijų tipų neatitikimais:
Išvirtimas
Tai kampas tarp rato sukimosi plokštumos ir vertikalės. Paprasčiau tariant, nuo posvyrio priklauso, ar ratas yra pakrypęs į vieną pusę, ar stovi tiesiai ant kelio. Esant teigiamam išvirtimui ratas pasvyra į išorę, o esant neigiamam išvirtimui – į vidų.
Idealaus išvirtimo nėra: optimalus išvirtimas yra skirtingas įvairių tipų transporto priemonėms. Pavyzdžiui, lenktyniniuose automobiliuose paprastai būna neigiamas išvirtimas (dėl to pagerėja stabilumas posūkiuose, nors ir greitai dėvisi protektorius), o sunkiasvorių transporto priemonių išvirtimas būna teigiamas ir sumažėja iki nulio, kai transporto priemonės kėbulas apkraunamas papildoma mase.
Reguliuojant įprastų lengvųjų automobilių išvirtimą siekiama nulinės padėties – ratai yra statmeni žemės paviršiaus plokštumai ir nenukrypsta į šonus. Reguliuojant užtikrinama komforto, valdymo ir saugumo pusiausvyra, o padangos dėvisi minimaliai ir tolygiai.
Suvedimas
Tai yra ne mažiau svarbus parametras, apibūdinantis kampą tarp ratų sukimosi plokštumos ir važiavimo krypties. Kitaip tariant, ratų lygiagretumas vienas kitam žiūrint iš viršaus. Ratų suvedimas yra teigiama, kai jie pasukti į vidų. Jei ratai pasukti į išorę, suvedimas vadinamas neigiamu. Kaip ir išvirtimo atveju, suvedimas vadinamas nuliniu, jei ratų plokštumos yra lygiagrečios. Dėl neigiamo ir teigiamo suvedimo protektorius dėvisi netolygiai. Kasdieniam vairavimui rekomenduojama naudoti nulinį suvedimą.
Teigiamo suvedimo privalumas – didesnis stabilumas važiuojant dideliu greičiu, tačiau automobilio pasukamumas tampa nepakankamas (t. y. automobilis nenoriai įvažiuoja į posūkius, linkęs išvažiuoti iš trasos). Neigiamas suvedimas padidina ratų reakciją sukant vairą, tačiau padidina automobilio nestabilumą.
Neteisingas ratų suvedimas turi didelę įtaką transporto priemonės elgsenai. Be netolygaus protektoriaus nusidėvėjimo, apie neteisingą reguliavimą gali byloti ir šie požymiai:
- Transporto priemonė išvažiuoja iš tiesios trajektorijos (būtina nuolat vairuoti);
- Nestabilus elgesys, kai keičiasi kelio danga ir važiuojant nelygiu paviršiumi;
- Nestabilumas greitėjant ir stabdant;
- Pasipriešinimas posūkiui (nepakankamas pasukamumas).
Reguliuojant įprastų lengvųjų automobilių, skirtų važiuoti mieste, suvedimą, reikia laikytis gamintojo rekomendacijų. Paprastai priimtinas ne didesnis kaip 0°30\’ (trisdešimties minučių) nuokrypis. Daugelyje situacijų, kai ratai suksis į nulinę pusę, transporto priemonę galima vairuoti užtikrintai ir saugiai.
Kasteris
Išilginis ašies pasvirimo kampas sukantis ratams. Dauguma lengvųjų automobilių turi teigiamą posūkio kampą, t. y. vairuojamoji ašis yra pasvirusi atgal. Ir atvirkščiai, kai vairuojamoji ašis pasvirusi į priekį rato centro atžvilgiu, ratų posvyris yra neigiamas. Jei posūkio ašis sutampa su vertikale, tai vadinama nuline ašimi.
Dėl teigiamo „kasterio“ ratai, atleidus vairą, išvažiuojant iš posūkio išsilygina patys, todėl padidėja stabilumas ir saugumas. Dažnai gamyklinėse transporto priemonėse neįmanoma pakeisti riedėjimo koeficiento, todėl jis nereguliuojamas posvyrio bandymo stende.
Kada reikia daryti ratų suvedimą?
Reguliuokite ratų suvedimą, pastebėję pirmuosius netinkamo išvirtimo ar suvedimo požymius, kaip aprašyta aukščiau. Patartina patikrinti ratų suvedimą ir tada, kai sezono metu keičiamos padangos, ypač jei senų ir naujų padangų komplektų dydis ir nusidėvėjimo laipsnis skiriasi.
Taip pat būtina atlikti ratų suvedimą, jei