Vis daugiau lietuvių nusprendžia neatsisakyti dviračio ir žiemą. Nors tradiciškai šis transportas buvo laikomas sezoniniu, švelnėjantis klimatas leidžia jį naudoti ištisus metus. Tačiau kaip pasirūpinti savo saugumu ir kokių taisyklių būtina laikytis šaltuoju sezonu? Ekspertai dalijasi patarimais.
Dviračių eismo įvykiai žiemą – retesni, bet pavojingi
Pasak draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovės Baltijos šalims Viktorijos Katilienės, nors dviračiai vis dažniau sutinkami žiemą, eismo įvykių skaičius šaltuoju metų laiku vis dar išlieka mažesnis nei vasarą. 2023–2024 metais užfiksuota beveik 600 eismo įvykių, kuriuose dalyvavo dviratininkai ar paspirtukininkai, tačiau tik 24 iš jų įvyko žiemą. Vidutinė žala tokiais atvejais siekia apie 730 eurų.
Daugiausia sužalojimų fiksuojama dėl kritimų ant slidžios dangos arba susidūrimų su kitomis transporto priemonėmis. Vis dėlto, pasak ekspertų, tinkamai pasiruošę dviratininkai gali išvengti rimtų traumų.
Dygliuotos padangos – būtinybė
Dukart olimpinis čempionas ir dviračių parduotuvių tinklo „Umarai“ savininkas Gintautas Umaras pabrėžia, kad dygliuotos padangos yra vienas svarbiausių žiemos dviračio elementų. „Jos suteikia geresnį sukibimą su keliu, sumažina slydimo riziką ir leidžia saugiau stabdyti. Tokios padangos jau seniai naudojamos Skandinavijoje ir Olandijoje, kur dviratis žiemą yra įprasta transporto priemonė,“ – teigia jis.
Be tinkamų padangų, svarbu ir dviračio priežiūra. Po pasivažinėjimo žiemą, ypač kai keliai barstomi druska, būtina dviratį nuplauti ir sutepti grandinę bei kitas judančias dalis.
Apranga – pagrindinis komforto faktorius
Ekspertai rekomenduoja vilkėti keliais sluoksniais, kad kūnas išliktų šiltas, bet neperkaistų.
„Reikėtų pasirinkti drabužius, kurie gerai garina drėgmę, ypač striukę ir apatinius rūbus. Rekomenduojama naudoti vėjo nepraleidžiančias kelnes, šiltas pirštines ir kokybiškus batus, kurie ne tik apsaugos nuo šalčio, bet ir užtikrins gerą sukibimą su pedalais“, – pataria G. Umaras.
Šalmas taip pat būtinas – jis ne tik apsaugo nuo galvos traumų, bet ir gali būti papildomai apšiltintas, kad apsaugotų kaktą nuo šalčio.
Dviratis prieš automobilį: kas saugiau?
Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas Paulius Bakutis teigia, kad dviračio stabdymo kelias žiemą dažnai yra trumpesnis nei automobilio, nes dviratis sveria gerokai mažiau. „Automobiliai, ypač esant plikledžiui, gali tapti pavojingesni, nes jų stabdymo kelias smarkiai pailgėja. Dviratininkai turi pranašumą – jie juda lėčiau, gali greičiau sustoti ir lengviau išvengti kliūčių,“ – aiškina P. Bakutis.
Tačiau jis pabrėžia, kad dviratininkai turėtų būti itin atsargūs, ypač posūkiuose ir stabdydami. „Svarbiausia – planuoti veiksmus į priekį ir vengti staigių judesių, kurie gali lemti slydimą,“ – priduria jis.
Oro sąlygų vertinimas – būtinas kiekvieną rytą
Žiemą dviratininkai turi kasdien tikrinti oro prognozę ir kelio sąlygas. Temperatūros svyravimai gali sukurti pavojingą plikledį, kuris nėra matomas plika akimi.
„Jei temperatūra artima nuliui, geriau rinktis mažiau judrius maršrutus ar dviračių takus, kurie yra nuvalyti ir barstomi mažiau nei pagrindiniai keliai“, – pataria P. Bakutis.
Taip pat jis rekomenduoja palaikyti akių kontaktą su kitais eismo dalyviais – tai padeda užtikrinti, kad automobilio vairuotojas pastebės dviratininką laiku.
Išvada
Dviratis žiemą gali būti saugus ir patogus pasirinkimas, jei tinkamai pasiruošite. Tinkamos padangos, apranga ir atsargus važiavimas – svarbiausi aspektai, kurie padės išvengti nelaimių.
O kaip jūs – ar drįstumėte žiemą iškeisti automobilį į dviratį? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose!