20 sekundžių taisyklė buvo sugalvota Vokietijoje ir, nors ji neįrašyta į StVO kelių eismo taisykles, neoficialiai galioja šios šalies greitkeliuose jau 35 metus. Lietuvoje ji taip pat puikiai tiktų, nes eismas tampa sklandesnis ir saugesnis. Paaiškiname, kodėl.
Ši situacija jums tikrai pažįstama. Važiuojate automagistrale ar greitkeliu maksimaliu leistinu greičiu (dėl to ir pasirinkote šį maršrutą) ir kartkartėmis priešais jus pasirodo daug lėčiau važiuojanti transporto priemonė, kuri laikosi kairėje eismo juostoje. Nėra jokių požymių, kad jos vairuotojas atlieka aplenkimo manevrą – ją tiesiog veda savanaudiška užgaida, nepatyrimas prie vairo ar kita sunkiai nuspėjama priežastis. Tokio automobilio vairuotojas verčia kitus stabdyti, eismas tampa ne toks sklandus.
Nervingi ir nemandagūs vairuotojai tokioje situacijoje gali mirksėti šviesomis ar net signalizuoti, o tai yra smerktinas elgesys. Noras važiuoti didžiausiu leistinu greičiu nesuteikia teisės kelyje elgtis agresyviai, o juo labiau turėti automobilį, galintį žaibiškai išvystyti tokį greitį. Taip pat skaitykite: „Vairavimas greitkeliuose ir automagistralėse. Ką reikia turėti omenyje? TOP 10 taisyklių“.
Vokietijoje aplenkti iš dešinės draudžiama. Tačiau, be bendro reikalavimo važiuoti dešine kelio puse, galioja 20 sekundžių taisyklė, kuri buvo įvesta teismo sprendimu daugiau nei prieš 30 metų ir nustato, kiek laiko galite važiuoti kairiąja arba vidurine eismo juosta, jei neapvažiuojate. Kitaip tariant, jei dešine eismo juosta galima važiuoti ilgiau nei 20 sekundžių, turėtumėte ja pasinaudoti. Todėl vairuotojai, lenkiantys, pavyzdžiui, sunkvežimių ar lėčiau važiuojančių automobilių koloną, kad manevro trukmė būtų nuspėjama, neturi kiekvieną akimirką grįžti į dešinę eismo juostą ir netrukus vėl persirikiuoti į vidurinę arba kairę eismo juostą. Tai taip pat palengvina darbą vairuotojams, kurie važiuoja ne didžiausiu leistinu greičiu, bet važiuoja greičiau nei, pavyzdžiui, sunkvežimiai. Eismas vyksta sklandžiau, o transporto priemonės efektyviau naudojasi eismo juostomis.
Už nepagrįstą važiavimą vidurine eismo juosta ir eismo blokavimą Vokietijoje gresia 80 eurų bauda ir vienas baudos taškas. Į važiavimą dešine eismo juosta galima nekreipti dėmesio tik esant dideliam sulėtėjimui ir intensyviam eismui.
Nepaisant šių taisyklių, Vokietijos greitkeliuose, žinoma, pasitaiko atvejų, kai vairuotojai važiuoja vidurine eismo juosta, nes jiems taip patogiau. Tačiau verta sekti vairuotojų, kurie žino ir taiko 20 sekundžių taisyklę, pavyzdžiu, net jei Lietuvoje trijų eismo juostų kelių yra kur kas mažiau nei Vokietijoje. Tai galimybė iš tiesų pagerinti eismo srautus.