Dėl gedimų, avarijų, elektros energijos tiekimo sutrikimų ir kitų veiksnių elektromobilis gali būti nepajėgus judėti savarankiškai. Taigi verta žinoti, ar galima vilkti elektromobilį?
Elektromobiliai Lietuvos keliuose nebėra retas reiškinys. Anksčiau ar vėliau daugeliui jų naudotojų teks susidurti su transporto priemonės imobilizacijos atvejais – kaip ir vidaus degimo varikliais varomų automobilių atveju. Elektra ir degalais varomi automobiliai turi bendrą bruožą – tai pagrindinė imobilizacijos priežastis. Tai – išsikrovęs 12 V akumuliatorius.
Modelių su stūmokliniais varikliais atveju jis, be kita ko, reikalingas starterio varikliui įjungti; elektra varomuose automobiliuose 12 V įtampos šaltinis reikalingas borto elektronikai, kuri savo ruožtu leidžia įjungti traukos akumuliatorių, kad būtų galima įkrauti 12 V įtampos akumuliatorių.
Gera žinia ta, kad visais atvejais įtampos trūkumą 12V sistemoje galima išspręsti pasiskolinus energijos iš kitos transporto priemonės, naudojant stiprintuvą arba įkraunant akumuliatorių įkrovikliu. Verta prisiminti, kad dėl techninių priežasčių vilkti „elektromobilį“, kad jį užvestumėte, kai baigėsi maitinimas, nepavyks dėl elektros ir transmisijos konstrukcijos.
Viskas tampa sudėtingiau, kai elektromobilį reikia vilkti. Kai kurios markės, pavyzdžiui, priklausančios „Volkswagen“ grupei, leidžia vilkti elektrinius automobilius išimtiniais atvejais. Kiti, pavyzdžiui, „Tesla“, „Hyundai“ ar BMW, numato tik vilkimą naudojant priekabą arba vadinamąjį „drugelį”, kai po kitos ašies ratais pakišami ritinėliai. Kitaip tariant, vežant elektromobilį ratai turi likti nejudantys.
Taip pat skaitykite: „Ar elektriniai ir hibridiniai automobiliai tinka vilkti priekabas?“
Kaip vilkti elektromobilį?
Jei gamintojas yra numatęs elektrinio automobilio vilkimo sąlygas, būtina laikytis instrukcijų. Pirmas ir svarbiausias žingsnis – įsitikinti, kad galime išjungti automobilio vairo užraktą ir perjungti važiavimo režimą iš P į N. Paprastai tai tampa įmanoma paspaudus užvedimo mygtuką, kartais – pasukus uždegimo raktelį. Neįjungus „uždegimo“, elektromobilio negalima vilkti – jau vien dėl to, kad kyla pavojus, jog įsijungs vairo kolonėlės užraktas. Įjungti uždegimą ir perjungti pavarą į N režimą taip pat būtina, kai transporto priemonė traukiama į priekabą. Jei to padaryti neįmanoma, transporto priemonė turi būti perkelta ant vilkiko prieš tai po jos ratais pakišus ritinėlius.
Jei prekės ženklas leidžia vilkti, tai leidžiama daryti tik trumpus atstumus ir ribotu greičiu. Įprastos ribos yra 50 km/val. ir 50 km. Velkamo elektromobilio vairuotojas privalo stebėti kontrolines lemputes. Jei pasirodo raudonos – pavyzdžiui, įspėjančios apie pavaros perkaitimą, vairo mechanizmo gedimą ar kitos – būtina nedelsiant sustabdyti transporto priemonę saugioje vietoje. Taip pat įspėjame nenaudoti rekuperacijos funkcijos, t. y. energijos atgavimo, ir dėl to neperjungti pavaros iš N į B režimą.
Teoriškai tai įmanoma, nes transmisijos požiūriu tai bus nuolatinis nusileidimas nuo kalno ir galimybė įkrauti traukos akumuliatorių, tačiau gamintojai pabrėžia, kad to daryti nereikėtų – tikriausiai baiminantis akumuliatoriaus ar variklio perkaitimo.
Kadangi dauguma elektromobilių sveria daug, jiems vilkti turėtų būti naudojama pakankamai tvirta ir sunki transporto priemonė (pageidautina, kad ji būtų sunkesnė už velkamą automobilį). Kitas aspektas yra vilkimo trosas. Siekiant sumažinti apkrovą ir abiejų transporto priemonių sugadinimo riziką, reikėtų naudoti lankstų vilkimo lyną (to netgi reikalauja kai kurie gamintojai, pvz., „Škoda“). Naudojant neelastingą lyną, gali būti išplėšti vilkimo taškai, pvz.
Bendrosios elektromobilių vilkimo taisyklės nesiskiria nuo vidaus degimo varikliais varomų automobilių taisyklių – svarbiausia važiuoti tolygiai ir visada laikyti įtemptą trosą. Vienintelis dalykas, kurį reikia turėti omenyje, yra didelis elektromobilio svoris ir rekuperacinio stabdymo nebuvimas. Dėl to padidėja šiluminė stabdžių apkrova, ypač ilgų nusileidimų metu. Todėl stabdžius reikėtų naudoti atsargiai, o pastebėjus sumažėjusią stabdymo galią ar degėsių kvapą – verta sustoti ir patikrinti, ar sistema nepradėjo perkaisti.