Šiuo metu atsarginis ratas yra beveik išimtinai tik naudotuose automobiliuose. Tradicinį „atsarginį“ arba „papildomą“ ratą keičia įvairūs remonto rinkiniai. Tačiau verta prisiminti kelis svarbius dalykus, susijusius su atsarginio rato veikimu.
Ilgus dešimtmečius automobilio bagažinėje buvo laikomas tikras „atsarginis“ ratas – viso dydžio ratlankis, kurį bet kada buvo galima pakeisti jau naudojamu automobilyje. Tai buvo patogu, nes ant tų pačių matmenų ratlankio buvo montuojamos to paties profilio, dydžio ir, svarbiausia, modelio padangos, kokios naudojamos kasdien. Tačiau viskas pasikeitė dešimtajame dešimtmetyje.
Taupome svorį
Kai automobiliai tapo sunkesni ir, siekiant sumažinti degalų sąnaudas, pradėta mažinti atskirų transporto priemonės dalių svorį, iš karto iškilo atsarginio rato problema. Buvo dar vienas automobilių gamintojams svarbus elementas, kuris gerokai sumažino jų sąnaudas. Dabar jie galėjo naudoti tik vieno tipo ratlankius su tuo pačiu ratlankiu, tipu ir padangų dydžiu visiems gaminamiems automobiliams. Tai labai supaprastino logistiką ir sumažino galutines išlaidas.
Klientas šio pokyčio beveik nepastebėjo. Beveik, nes dabar jie turėjo atsižvelgti į tam tikrus apribojimus. Taip, jie turėjo atsarginį ratą, kurį galėjo pakeisti sugedus, tačiau nebegalėjo važiuoti taip, kaip anksčiau.
Atsarginis ratas, kas tai yra?
Kai turėjome pilno dydžio atsarginį ratą, po galimo padangos gedimo jį pakeisdavome ir galėdavome važiuoti pagal tuos pačius parametrus kaip ir kitais ratais (didžiausia leistina apkrova, didžiausias greitis ir t. t.). Apribojimas buvo protektoriaus nusidėvėjimas, todėl buvo rekomenduojama retkarčiais keisti padangas, į šį keitimą įtraukiant ir atsarginę padangą.
Tačiau kai atsirado atsarginis ratas, atsirado ir tam tikrų apribojimų.
Greitis!
Pirmiausia – greitis. Remiantis ant kiekvieno įvažiavimo rato pateikta informacija, didžiausias greitis, kuriuo gali važiuoti „atsarginiu ratu“ važiuojanti transporto priemonė, yra ne didesnis kaip 80 km/val. Tai, žinoma, yra riba geriausiomis važiavimo sąlygomis (sausa danga, aukštesnė nei 7 laipsnių oro temperatūra). Užtenka lietaus, kad protingas greitis, kuriuo galime važiuoti, smarkiai sumažėtų.
Taip yra todėl, kad įvažiuojamoji padanga yra siaura ir dažnai (bet ne visada) turi žemesnį profilį. Tai, kad ši padanga yra siaura ir kad jos protektoriaus raštas greičiausiai nebuvo suprojektuotas taip, kad būtų maksimaliai našus, reiškia, kad lyjant lietui ji praleis kur kas mažiau vandens nei kitos padangos. Todėl esant nepalankioms sąlygoms turėtume nepamiršti atitinkamai koreguoti važiavimo greitį.
Slėgis, koks slėgis?
Kaip ir su pilno dydžio ratais, su „atsarginiu ratu“ yra ta pati problema. Trūksta reguliarių patikrinimų ir oro slėgio patikrų. Dažniausiai apie šiuos trūkumus sužinome, kai norime panaudoti atsarginį ratą.
Todėl prieš ilgesnę kelionę (o geriausia reguliariai) visada turėtume patikrinti padangų slėgį. Daugelis žmonių taip pat nežino, koks turėtų būti tinkamas slėgis važiuojančiojoje transporto priemonėje. Skaitykite daugiau: „Teisingas padangų slėgis. Per mažo ir per didelio padangų slėgio pasekmės“.
Žinoma, naudotų automobilių, kurie yra senesni nei 7-8 metų, padangas turėtume pakeisti naujomis, nepriklausomai nuo to, ar anksčiau jas naudojome, ar ne.