Kiekvienas automobilio savininkas turėtų rūpintis savo automobilio techniniu aptarnavimu. Kai kurios automobilių dalys ir eksploataciniai skysčiai turėtų būti keičiami dažniau nei manote. Taip pat verta žinoti, kad kai kurios dalys susidėvi ne pagal ridą, o pagal automobilio amžių. Po kelerių metų, neatsižvelgiant į ridą ir techninę būklę, jos gali arba turi būti pakeistos.
Vairuotojai ne visada supranta, kad kai kurias dalis ir eksploatacinius skysčius metams bėgant verta ar net būtina keisti. Kai kurie žmonės vairuoja tik retkarčiais, todėl mano, kad automobilio nereikia prižiūrėti. Deja, kai kurie komponentai su amžiumi praranda savo savybes, todėl net jei automobilis beveik nenaudojamas, vis tiek reikia nepamiršti kai kurių pakeitimų.
Alyvos keitimas kartą per metus arba kas dvejus metus
Alyvos keitimo techninės priežiūros rekomendacijose dažnai nurodoma ne tik rida, bet ir laikotarpis, pvz: „alyva keičiama kas 30 000 km arba kartą per metus“. Kartais yra nurodomas laikotarpis – dveji metai. Praktiškai negirdėtas atvejis, kad gamintojas rekomenduotų keisti rečiau. Taip yra dėl to, kad alyvos naudingo tarnavimo laikas yra ribotas ir laikui bėgant ji praranda savo chemines savybes. Tačiau apie tai nereikėtų spręsti tik pagal datą ant pakuotės, nes tinkamai laikomas tepalas sandarioje talpykloje gali išlaikyti savo savybes penkerius (mineralinis) ar net 10 metų (sintetinis).
Kita vertus, mechanikai rekomenduoja alyvą keisti kartą per metus, neatsižvelgiant į ridą. Net jei automobilis dažniausiai stovi garaže arba juo važinėjama tik retkarčiais. Taip yra todėl, kad, ypač važiuojant nedideliais atstumais, kondensuotas vanduo dažnai susikaupia alyvoje ir, susimaišęs su alyva, daugelyje susikaupimo vietų sudaro rudą \”košę\”. Tokį aliejų verta gaivinti. Pavasaris tam tinkamas metas.

AdBlue pildymas arba keitimas – veikia tik vienerius metus, šiuolaikinių dyzelinių variklių problema
Šiuolaikiniuose dyzeliniuose varikliuose su SCR (azoto oksidų mažinimo) sistemomis naudojamas skystis yra labai svarbus jų veikimui. Šio skysčio trūkumas gali turėti blogesnių pasekmių nei tuščias degalų bakas, kurį galima paprasčiausiai papildyti. Jei trūksta AdBlue, gali tekti apsilankyti techninės priežiūros centre, kad automobilis apskritai važiuotų. Tai gali būti ypač sudėtinga, pavyzdžiui, keliaujant dideliais atstumais greitkeliais arba retai lankomose vietovėse, kur netoliese nėra techninės priežiūros centro.
Tačiau verta žinoti, kad AdBlue (t. y. vandeninis karbamido tirpalas) yra organinis skystis, todėl jo tinkamumo naudoti terminas yra konkretus – tiksliau, vieneri metai. Svarbu tai, kad laikas skaičiuojamas ne nuo jo įpylimo į automobilį momento, o nuo pagaminimo datos. Be to, skystis turi būti laikomas uždaroje, sandarioje talpykloje ir tinkamoje temperatūroje.
Nors nenurodomas konkretus laikotarpis, per kiek laiko į automobilį įpiltas AdBlue skystis turėtų būti sunaudotas, jis tikrai yra trumpesnis nei vieneri metai. Net ir tuo atveju, kai vairuotojas per metus su dyzeliniu automobiliu nenuvažiuoja kelių tūkstančių kilometrų, nes pilno AdBlue bako užtenka maždaug tokiam atstumui.
AdBlue skystį reikia reguliariai papildyti, nes skystis sensta ir praranda savo savybes, dėl to gali sutrikti SCR sistemos veikimas, todėl gali užsidegti įspėjamosios lemputės ar net įvykti gedimas. Todėl pravartu ją atnaujinti papildant reikiamą kiekį. Jei vairuotojas daug nevažinėja, geriau vienu metu pilti ne didesnį kiekį, o daugiau ar mažiau pagal poreikį. Tačiau tam reikia stebėti automobilį ir įgyti patirties.

Stabdžių skysčio keitimas kas dvejus metus
Viena iš hidraulinio skysčio savybių stabdžių sistemoje, o dažnai ir sankabos valdymo sistemoje, yra natūraliai vykstantis higroskopiškumo procesas, t. y. gebėjimas kaupti vandenį. Vanduo stabdžių sistemoje mažina skysčio virimo temperatūrą, todėl ekstremaliose situacijose gali sumažėti stabdymo efektyvumas.
Todėl stabdžių skystį rekomenduojama keisti kas dvejus metus, nors tai nėra privaloma. Todėl patartina iš anksto pasikonsultuoti su mechaniku ir apsilankyti autoservise.

Paskirstymo diržo keitimas kas penkerius metus
Paprastai paskirstymo diržas keičiamas kas 100 000-150 000 km. Tačiau ne visi žino, kad dėl guminio diržo senėjimo proceso ir didelės brangiai kainuojančio gedimo rizikos saugaus eksploatavimo rekomendacija taip pat yra penkeri metai. Tai reiškia, kad kai kurie vairuotojai delsia pakeisti diržą, nes nežino, kad po penkerių metų padidėja diržo nutrūkimo ar „prašokimo“ rizika.
Daugelyje automobilių su paprastais varikliais pakeisti paskirstymo diržą nėra itin brangu. Diržas „sensta“, todėl net jei automobilio rida dar nepasiekė tos ribos, ties kuria reikia jį pakeisti, bet praėjo keleri metai, rekomenduotina jį pakeisti, kad išvengti rimtesnių išlaidų. Taip pat yra variklių su diržais, kurie veikia alyvos vonioje, todėl jų tarnavimo laikas gerokai pailgėja. Kartais net iki 8 metų arba maždaug 200 000 kilometrų ridos.

Papildomos įrangos diržo keitimas – taip pat keiskite kas penkerius metus
Diržas, kuris suka variklio pagalbinius komponentus (pvz., generatorių arba oro kondicionieriaus kompresorių), yra panašus į paskirstymo diržą, tačiau rizika, kad jis nutrūks (ir taip bus sugadintas), yra daug mažesnė. Daugiabriaunis diržas negali „prašokti“, nes neturi dantukų. Tačiau jis gali slysti ir taip pažeisti ritinėlius. Todėl rekomenduojama šį diržą (arba kelis diržus) pakeisti kartu su paskirstymo krumpliaračiu.

Aušinimo skysčio keitimas kas penkerius-šešerius metus
Patys aušinimo skysčio gamintojai siūlo aušinimo skystį keisti kas penkerius ar šešerius metus. Iki gamintojo nurodyto laiko skystis pasižymi antikorozinėmis savybėmis. Atlikdamas savo pagrindinę funkciją, jis ir toliau aušins ir palaikys temperatūrą, tačiau dėl ilgo naudojimo aušinimo sistemos dalys greičiau susidėvi.

Padangų keitimas kas 10 metų, bet žieminės padangos – anksčiau
Daugelis vairuotojų vairuoja taip ramiai, kad ribinis protektoriaus griovelių gylis (1,6 mm) nebus pasiektas net po 15 metų. Kalbame apie vasarines padangas, nes žieminių padangų protektorius turėtų būti ne mažesnis kaip 4-5 mm. Tačiau svarbu prisiminti vieną svarbų dalyką – padangos yra esminis aktyviosios saugos elementas, nuo jų priklauso, kaip greitai galėsite stabdyti ar atlikti staigų manevrą. Todėl po 10 metų, neatsižvelgiant į nusidėvėjimo lygį, verta jas pakeisti.
Tačiau šis klausimas nėra toks paprastas, kaip gali atrodyti. Galima patikrinti padangos pagaminimo datą, tačiau ji nebūtinai sutampa su data, kai padanga buvo sumontuota automobilyje, t. y. kai ji buvo pradėta eksploatuoti. Jei vairuotojas 2022 m. nusiperka padangą, kurios pagaminimo data nurodyta 2020 m., tai vis tiek yra nauja padanga. Tačiau, kai reikia pakeisti, pagrindas yra ne montavimo, o pagaminimo data.
Todėl vasarinės padangos turėtų būti keičiamos ne vėliau kaip po 10 metų nuo pagaminimo datos. Žiemines ir universalias padangas rekomenduojama keisti kas penkerius metus, neatsižvelgiant į jų nusidėvėjimo laipsnį, nes guma praranda elastingumą, o jos savybės yra labai svarbios saugumui šaltuoju metų laiku.

Automobilių techninė priežiūra. Ko nedarote, bet turėtumėte daryti.
Transporto priemonių naudotojai vis dar nekeičia kitų sunaudojamų komponentų, nors tiek gamintojas, tiek dirbtuvių patirtis rodo, kad jie turėtų tai daryti.
Geras pavyzdys – vairo stiprintuvo skystis, kuris paprastai keičiamas remonto metu, arba stabdžių žarnelės – tiek lanksčios, tiek standžios. Mechanikų teigimu, lanksčius guminius antgalius reikėtų keisti kas penkerius-septynerius metus, nes guma išgaruoja. Tvirtos konstrukcijos tarnauja ilgiau, tačiau dažnai jas reikia keisti po 15-20 metų, o tai lengvai pastebi mechanikas ar diagnostikos specialistas techninės apžiūros metu.
Nors praktiškai niekas to nedaro dėl išlaidų, net ir oro pagalves reikia keisti kas 10 metų. Originalių ratų komplekto pakeitimas gali būti brangesnis nei pats automobilis. Tačiau tai pavienis atvejis. Kaip nurodo mechanikai, kitais dalykais verta pasirūpinti paprasčiausiai vadovaujantis sveiku protu. Kad akivaizdžiai sutaupytos lėšos netaptų nenumatytomis išlaidomis arba nesumažėtų mūsų saugumas kelyje.